Čeprav ima pretirano zanašanje na navigacijsko napravo gotovo tudi svoje slabe plati, si verjetno danes ni več mogoče predstavljati življenja brez tega pripomočka, še posebej če vsaj občasno zavijete izven klasične poti med točkama A in B. V marsikaterem novem avtomobilu so že standardno del zmogljivih infotainment naprav.
Glasovno upravljenje je del cestnih navigacijskih naprav praktično vse od razmaha uporabe GPS cestnih naprav pred dobrim desetletjem. Glas iz naprave je nadomestil sopotnikove namige in če so bili prvi ukazi, ki so se slišali iz zvočnika, še zelo podobni monotonemu jeziku robotov, ki skupaj lepi besede in številke, so se skozi leta navodila močno popravila, tako da modernim napravavam skoraj ni mogoče več očitati pomanjkanje primerne intonacije ter mehkega prehajanja med stavkovnimi elementi.
Pravzaprav je danes še najbolj moteča pretirana vljudnost:
- "Prosim, čez 50 metrov zavijte desno."
- "Ja seveda bom, kaj pa. Saj te verjetno ne tišči na stran, da bi ti delal uslugo in me moraš prositi ..."
V Sloveniji je prvi glas posodila Meta
Kdo pa sploh posodi glas? V večini primerov gre za profesionalne igralce ali napovedovalce. Ni pomemben le jasna izgovorjava temveč tudi všečen ter prijazen ton glasu, kar je še posebej bistveno v kritičnih situacijah, ko voznik napravi napako in pelje mimo določene točke.
"Za osnovno glasovno vodenje je potrebnih nekaj več kot sto izrazov in besed, ki se potem seveda sestavljajo v različne kombinacije glasovnih napotkov," je za zurnal24 pojasnil Jure Mohorič, direktor podjetja Garmin Slovenija. Prav naprave tega proizvajalca so bile prve in dolga leta edine, ki so znale slovensko, kar je v največji meri zasluga takratnega uvoznika, na čelu katerega je bil prav Mohorič.
In katero dekle je posodilo takrat glas? "O priimkih sicer ne bom govoril. Za prvo govorno vodenje davnega leta 2004-2005 smo glasove posneli v Sloveniji in je bilo vodenje narejeno kot dodatek, saj Garmin takrat še ni prepoznal velikosti našega trga. Za glas smo iskali žensko osebo s prijetnim glasom in ki bi bila v slovenskem jeziku tudi strokovno podkovana," se spominja Mohorič. "Prva je bila Meta, drugi glas, ki ga je že posnel Garmin v originalu, pa je bil glas Darinke. Danes pa se uporablja glas od Mateje."
Moški sopotnik preprosto ni zaželen
Nekateri proizvajalci kot sta Garmin ali TomTom, dandanes ponujajo izbiro ženskega ali moškega glasu. A napotke moškega izbere le malo ljudi, saj je ženski glas prijetnejši in gre lepše v uho. "Tudi ženske v večini primerov preferirajo ženski glas, saj imajo moškega kot sopotnika včasih že polno glavo," dodaja sogovornik. Nekatere naprave tudi omogočajo, da uporabnik posname ustrezne stavke kar sam, v tujini je priljubljena uporaba glasu znanih osebnosti. Znano je, da je svoj glas v ta namen posodil tudi voditelj Top Geara Jeremy Clarkson, a je bil rezultat vse prej kot sproščujoč za voznika.
In kaj lahko še pričakujemo glede slovenskega glasovnega vodenja v prihodnjih letih? "Naprave ponujajo izgovorjavo ulic tako, kot bi da bi jih dajal sovoznik, denimo 'v naslednjem križišču zavijte levo, pri kavarni Europa zavijte desno' in podobno. Vsi ti napotki v našem jeziku niso dostopni, jih pa lahko v prihodnje pričakujemo," napoveduje Mohorič. Za nemški trg sicer nekateri proizvajalci ponujajo celo različne dialekte posameznih zveznih držav. Da bi navigacija govorila po prekmursko, pa verjetno nekaj časa še ne bomo doživeli.
To pa težko verjamem, kajti vsi teksti so prevod osnovnega vodenja. Za vsak prevod se posnamejo prevedeni stavki oziroma besede, ki jih pozneje program v napravi sestavlja v ustrezno zaporedje besed glede na situacijo.
Moja *fata* že napoveduje 8 let in več. Ima še vedno kar lep glas posebno, ko me najde nekje in me pelje domov.
Zanimiva ugotovitev, tudi sam sem imel vedno nastavljen ženski glas. :-) Sicer navigacije ne rabim več prav pogosto.