Avto
17779 ogledov

Znaki, kako ločiti dobrega vulkanizerja od takšnega, ki vam bo povzročil stroške

vulkanizerstvo Saša Despot
Objavljamo nasvete, kakšna mora biti storitev menjave pnevmatik, da ne bo povzročila poškodb in kasnejših stroškov pri vašem avtu.

Iščete oglase, kje najceneje menjati gume in je to vaše edino merilo? Pa bi v vaš avto med servisom nalili rabljeno motorno olje?

Avti so v zadnjih letih v povprečju postali precej večji, z njimi tudi kolesa, na drugi strani se manjša presek pnevmatik. Aluminijasta platišča so danes povsem običajna tudi pri zimskih pnevmatikah. In novejši avtomobili imajo vgrajene aktivne senzorje za nadzor tlaka, ki se ob nepazljivosti zlahka poškodujejo.

V preteklosti razmeroma preprosta storitev, kot je bila menjava letnih in zimskih pnevmatik, je v zadnjih letih postala precej bolj pedanten postopek. Vsaka napaka vulkanizerja in njegove opreme pri menjavi gum ima pri novejših avtih in platiščih, ki so vredna tudi po več sto evrov, lahko trajne posledice. Nekatere posledice se pokažejo šele čez čas in se lastnik zato sploh ne zaveda, da je izvor v nestrokovni vulkanizerski storitvi.

Razliko med kvalitetnim in nekvalitetnim vulkanizerjem lahko naredi na videz tako nedolžna stvar, kot je pasta, ki jo uporablja.

Vulkanizer Vulkanizerji Avto Slovenski mehaniki odkrivajo: To so največje napake pri menjavi gum

Tehničnega strokovnjaka in profesorja v Strokovno izobraževalnem centru Ljubljana Miho Škodo smo prosili za nasvet, kako naj laik prepozna, ali je njegov vulkanizer iz pravega testa? Kdaj bo storitev primerno kakovostna in na dolgi rok zato dejansko najcenejša?

Škoda svetuje, da bodite pozorni na naslednje vulkanizerjeve korake: 

Demontaža in snemanje pnevmatike s platišča:

  • Priporočljivo je označiti položaj pnevmatike, pa tudi platišča, če ima vgrajen senzor tlaka.
  • Priporočljivo je, da ima gedora na pnevmatski pištoli zaščito iz PVC proti poškodbam aluplatišč. Pri jeklenih platiščih to ni tako pomembno.
  • Ko se kolo sname, je treba spustiti zrak in odstraniti vse uteži. Treba je odstraniti tudi ostanke lepila pri lepljenih utežeh na aluplatiščih. 
  • Pritisna roka montirne naprave ne sme udariti po platišču. Vsak udarec po aluplatišču pomeni tveganje za poškodbo in posledično nastanek korozije.
  • Vestni vulkanizerji imajo plastično zaščito pritisne roke, a se zaradi nepravilne uporabe velikokrat poškoduje in zlomi, zaradi varčevanja pa si vulkanizer ne priskrbi nove. 
  • Kovinsko platišče z odmaknjeno pnevmatiko se na montažni stroj vpenja z notranje strani, aluplatišče pa obvezno z zunanje! S tem se bo vulkanizer izognil, da bi se na aluplatišču poznali odtisi prijemalnih ročk. 
  • Naslednji korak pri občutljivih aluplatiščih terja veliko pozornost, saj bo vsaka napaka trajna. Približevanje snemalne roke mora biti zelo previdno. Če se preveč približa, zunanjemu robu, pride do njegovega praskanja ali celo struženja. Lahko pride tudi struženja dvignjenih krakov platišča. Še en črn scenarij grozi, če vulkanizer pri prehodu z manjših na večje dimenzije predhodno ne umakne roke za dvig pnevmatike, saj se bo roka zaletela v krak platišča in ga lahko močno poškodovala. Kovinska platišča so za te udarce precej manj občutljiva.

Vulkanizer | Avtor: Saša Despot Saša Despot

vulkanizerstvo | Avtor: Saša Despot Saša Despot

Montaža nove pnevmatike na platišče

  • Vulkanizer mora po snetju pnevmatike preveriti zapenjalni rob oziroma ramo, da ni umazana od stare gume. Gumo mora odstraniti z medeninasto krtačo, ki ne pušča sledi v kovini. Pri jeklenih platiščih se rob razmasti in namaže s tesnilno gumo za boljše tesnenje.
  • Povzročanje rje na robu je največkrat posledica kvalitete jeklenih platišč in uporaba cenene mazalne paste za montažo gum. Nekateri jo mešajo z vodo, s tem pa se pospešuje rjavenje. Profesionalna montirna pasta je na osnovi voska ali olja, ki preprečuje korozijo
  • Tako na aluminijastih kot kovinskih platiščih je potrebno zamenjati polnilni ventil. Navadnega običajno menjajo vsako menjavo, ob redni menjavi kompleta zimskih ali letnih pnevmatik. Elektronski ventil ima lahko kovinski polnilni nastavek, lahko pa je na prvi pogled klasičen, vendar ima podaljšano steblo, na katerega je privit senzorski element. Senzorski element ima lahko življenjsko dobo približno 10 let. Lahko ima tudi samo en mesec, če ga bo serviser ob nepravilni uporabi odlomil in poškodoval.
  • Ko je pnevmatika na platišču se napolni na tlak, ki je predpisan s strani proizvajalca vozila. Pozor! Večji in modernejši avti imajo danes precej višji tlak kot so bili lastniki vajeni pred leti.

Vulkanizer | Avtor: Saša Despot Saša Despot

Centriranje in uteži

  • Zelo pomemben del premontaže, saj vpliva na obnašanje med vožnjo in brezhibnost avta. Vulkanizer centriranje opravi ob pomoči posebne naprave, ki prepozna točke neuravnoteženosti platišča in pnevmatike in se jih kompenzira z utežmi.
  • Če so platišča kovinska, se uteži nabijajo za zunanji rob (rog), ki je izdelan za pritrditev uteži. 
  • Aluplatišča potrebujejo lepljene uteži! Če bo vulkanizer uteži nabijal, še posebej na zunanji rob, bo odluščlil barvo in lak, kar pomeni začetek korozije. Na cestah je takšnih platišč ogromno.
  • Dober vulkanizer bo pri utežeh izbral najboljše materiale, kot je cink, ki ne pušča sledi na platišču. 
  • Vedno se uporablja nove uteži, saj so že vštete v ceno premontaže! Prav glede uporabe novih ali rabljenih uteži hitro prepoznate kakovost storitve vulkanizerja.

Vulkanizer | Avtor: Saša Despot Saša Despot

Montaža na avto

  • Tudi aluplatišča so pri velikih kolesih lahko težka, na vsak padec, še posebej lice, pa zelo občutljiva na praske!
  • Pred montažo kolesa nazaj na avto je treba pesto namazati z mastjo ali čim podobnim. Dober vulkanizer ve, da se s tem olajša naslednja demontaža in ne bo potrebno uporabljati kladiva! 
  • Tudi pritrdilne vijake bo vesten vulkanizer namazal, a ne bo pretiraval.
  • Privijanje vijakov mora biti vsaj nekaj prvih navojev ročno! Če vulkanizer takoj uporabi pnevmatsko pištolo, tvega privijanje prek navoja in njegovo poškodbo!
  • Z zračno pištolo se približa vijak do minimalne stopnje, potem pa mora uporabiti momentni ključ, s katerim privije vijak do predpisanega navora - nekje od 120 Nm do 190 Nm.
  • Velika napaka, ki jo delajo vulkanizerji je, da s pištolo privijajo do konca, z momentnim ključem pa samo poskusijo, če je pištola dovolj privila. Tako privito kolo bo kasneje že v delavnici težko odviti, v primeru okvare kolesa na cesti pa je problem še toliko večji.

Vulkanizer | Avtor: Saša Despot Saša Despot

Zakaj kakovostna storitev premontaže štirih  pnevmatik danes ne more več stati 20 evrov?

"Da si bodoči vulkanizer opremi delavnico in nabavi kvalitetne potrošne materiale, recimo paste, uteži in ventile, ter hkrati dobi še plačilo za dobro opravljeno storitev, je cena 20 evrov izjemno nizka," je pojasnil Miha Škoda. "Ob taki ceni storitev ne more biti opravljena profesionalno in s kvalitetnimi materiali," je prepričan.

Cena premontaže štirih pnevmatik je po njegovem zelo odvisna od velikosti in materiala platišč, ob tem pa je treba vedeti, da je menjava pnevmatik s senzorskimi ventili precej dražja, opozarja Škoda. Za navadna kolesa se realne cene gibljejo od 25 do 40 evrov, pa tudi več. Za kolesa s senzorji tlaka pa je realna cena menjave med 30 in 60 evri, je prepričan strokovnjak. 

pnevmatike Preverjali smo Avto Med menjavo so mu narobe namestili pnevmatike

Avto z nekakovostno zamenjanimi pnevmatikami se vidi in čuti

Pri opazovanju dela vulkanizerjev Škoda vidi številne napake. Veliko je poškodb platišč znotraj zaradi nepravilnega vpetja. Velikokrat piride do vrtenja uteži po platišču, ker je vulkanizer ne odstrani pred demontažo pnevmatike. Napačno centriranje kolesa ima za posledico prenašanje vibracij na ključne sestavne dele podvozja, ki se zato poškodujejo, popravilo pa je drago. 

Na aluminijastih platiščih so velikorat vidne posledice udarca z gedoro in poškodovan lak, kar povzroča kasnejšo korozijo, odpadanje in luščenje laka. Velikokrat se vidi, da je platišče padlo na čelno –zunanjo površino in se ob tem poškodovalo. Eden najbolj pogostih grehov vulkanizerjev pa je po Škodinem mnenju uporaba starih uteži za nabijanje.

andrej.leban@zurnal24.si

Komentarjev 11
  • kapibara1 15:22 19.oktober 2019.

    Šarlatan je vsak, ki gre vvčasu menjav gum, k najcenejšemu ponudniku.. a avto višjaga cenovnega nakradenaga denarja..

  • Leon Dobnik 14:47 19.oktober 2019.

    Masterclass brezvezen članek - kdo pa stoji za vulkanizerjem in dela klukice v seznamu daljšem kot je za sestavljanje 737.

  • 1537a9d7678739ca80df4bd60c9c52856f6ba1bf 11:28 19.oktober 2019.

    mam svojega mehanika ki mu zaupam ze 5 let, ne briga me noben drug, poznava se ze 30 let in me se ni zajebal