Z močnima protivojnima filmoma letos v Benetkah tekmujeta
Brian De Palma (Črna dalija) in
Paul Haggis (Usodna nesreča). De Palmin Redacted in Haggisov In the Valley of Elah
sta si prav toliko podobna, kot sta si različna – Redacted je dokumentarna drama, posneta po
resničnem dogodku, ko so ameriški vojaki marca 2006 v Samarri posilili in ubili 15-letno Iračanko
in njeno družino. De Palma je uporabil neznane igralce, ki so poustvarili dogodek, posnet z ročno
digitalno kamero, in avtentičnost še stopnjeval z uporabo posnetkov z You Tuba. Končni izdelek je
pretresljiv resničnostni šov, pri katerem vidimo, da na nobeni strani niso le dobri ali slabi
fantje. Tako se soočimo z dejanskimi, uničujočimi posledicami vojne na vojake, od katerih nekateri
služijo že tretji rok v Iraku.
De Palmi v film ni treba vpletati neposredne kritike Busheve administracije ali ozadja – to raje prepusti Michaelu Mooru in medijem, ki so se zdaj, ko je Busheva podpora na najnižji točki, le zbudili. Ne, cilj Redacted je predvsem prikazati iraško resničnost in javnosti prinesti podobe, ki so v tej vojni prikrite oziroma cenzurirane – slike okrvavljenih iraških otrok, šokantni posnetki posilstva in poboja v Samarri, gnusno in nazorno obglavitev ameriškega vojaka, jok iraških mater, razstrelitev vojaka na koščke … Sporočilo je preprosto: ta vojna je v vsakem primeru napačna. Ostra kritika pa ne leti le na arhitekte vojne in ameriške medije, ki ne prikazujejo vseh slik iz Iraka, temveč tudi na Hollywood – na posnetku internetne strani You Tube ogorčena Američanka pravi: "Koliko filmov o 11. septembru bodo še posneli? Zakaj je življenje Američana vredno več od življenja Iračana, Palestinca, Afganistanca …?"
Haggis ponovno v lov za oskarje
Tudi Haggisov In the Valley of Elah ima podobno sporočilo – ta vojna je dobre vojake spremenila v pošasti – in tudi Haggisov namen je bil prinesti Ameriki resnično, a ne politično pristransko podobo. "V čem se to obdobje razlikuje od Vietnama? Takrat smo imeli odlične novinarje, ki so opravljali svoje delo, zdaj pa jih nimamo," je oskarjevski režiser in scenarist na tiskovni konferenci sledil De Palminim tezam. Ob tem je zavrnil očitke, da so protivojni filmi najnovejši hollywoodski trend: "Ko smo začeli snemati, je imel Bush 80-odstotno podporo, avtomobili v ZDA so bili opremljeni s patriotskimi nalepkami, mi pa smo imeli velike težave dobiti finančno podporo." Haggis je dodal še, da je dobro, da naloga filmarjev ni dajanje odgovorov, temveč zastavljanje vprašanja.
|
Zdaj se med kritiki krešejo mnenja, kateri film je močnejši. Kot kaže, je za las v prednosti Redacted, saj po polovici festivala vodi v razvrstitvi kritikov. Občinstvo pa je bolj prepričal Haggisov komercialnejši izdelek.