Kakršnakoli odločitev glede ukrepov za zmanjšanje onesnaženosti zraka v mestih, vključno z
morebitno uvedbo pristojbin za dostop z avtom v središče mesta, mora biti najprej usklajena na
ravni občin in nekaterih resorjev, je povedal okoljski minister
Janez Podobnik. Usklajevanja z občinami naj bi začeli v naslednjem tednu, saj mora
ministrstvo do sredine decembra evropski komisiji odgovoriti na opozorilo glede uvajanja ukrepov za
zmanjševanje onesnaženja zraka v mestih.
Vprašanje uvedbe pristojbine za dostop v središče mesta – najbolj problematični glede
količine prašnih delcev v zraku so Ljubljana, Maribor in Nova Gorica, glavni vzrok pa cestni promet
– je postalo aktualno ob opominu, ki ga je evropska komisija Sloveniji poslala zaradi preseganja
mejnih vrednosti prašnih delcev v zraku v nekaterih slovenskih mestih. Slovenija mora do
petnajstega decembra, tri mesece po prejemu opomina, odgovoriti, s kakšnimi ukrepi bo zmanjšala
preveliko količino prašnih delcev.
|
|
Opozorilo evropske komisije temelji na dveh direktivah; na direktivi o ocenjevanju in upravljanju kakovosti zunanjega zraka ter na direktivi o mejnih vrednostih dušikovega in žveplovega dioksida, trdnih delcev in svinca v zraku. Podatki, ki jih je Slovenija v Bruselj poslala septembra lani, so pokazali, da so bile mejne vrednosti koncentracije delcev s premerom do 10 mikronov (t. i. PM10) večkrat presežene. |
Glede uvajanja omenjenih pristojbin niso sprejeli še nobene odločitve ne na vladni ne na občinski ravni, je povedal Podobnik. Po njegovih besedah bi o uvedbi pristojbin razmišljali potem, ko bi dosegli "neko zadovoljivo raven javnega prometa" in bi bila onesnaženost zraka še vedno previsoka. Po mnenju ministrstva bi se moral za doseganje mejnih vrednosti glede na stopnjo onesnaženosti zraka v slovenskih mestih promet osebnih vozil zmanjšati najmanj na tretjino sedanjega.
Ukrep: večja uporaba javnega prevoza in posebni filtri
Pri izpolnjevanju zahtev direktiv se bodo osredotočili na lokalno raven, in sicer večanje uporabe javnega prometa pri dnevnih migracijah primestnega prebivalstva, je povedal minister in dodal, da bodo med drugim predlagali uvajanje novih ponudb javnega prometa tako na cestah kot železnici, parkiranje vozil zunaj mestnih središč in osveščanje ljudi o škodljivosti onesnaženja zraka na zdravje.
Pri pripravi ukrepov bodo upoštevali tudi izkušnje iz tujine; tako je Podobnik omenil primere iz Avstrije, in sicer vgradnjo posebnih filtrov v avtobuse, druga javna sredstva, čistejše gorivo (biodizel in plin), uporabo amonijevega acetata za posipavanje cest pozimi ter mokro čiščenje cest v mestih.