Priznana revizorska hiša Deloitte & Touche je predstavila spisek dvajsetih evropskih nogometnih klubov, ki so imeli v finančnem letu 2007 najvišje prihodke. Že tretjič zapored je na vrhu kraljevi klub iz Madrida.
|
Desterica najbogatejših
|
1. Real Madrid 351 milijonov evrov
2. Manchester United 315.2
3. Barcelona 290.1
4. Chelsea 283.0
5. Arsenal 263.9
6. AC Milan 227.2
7. Bayern Munchen 223.3
8. Liverpool 198.9
9. Inter 195.0
10. AS Roma 157.6
|
Ena izmed najbolj priznanih revizorskih hiš na svetu,
Deloitte & Touche
, je med poznavalci nogometa poznana predvsem po t.i. "Money
League", ki že vse od leta 1996 sestavlja spisek nogometnih klubov z najvišjimi prihodki. Tako je
bilo tudi letos, poročilo za finančno leto 2007 pa kakšnih bolj presunljivih podatkov ne vsebuje.
Prvih dvajset klubov je svoje skupne prihodke povečalo za 11 odstotkov in ti zdaj znašajo kar
3.7 milijarde evrov
, po ocenah finančnih analitikov pa naj bi ti predstavljali
približno 30% celotnega svetovnega nogometnega kolača. Torej, če ste se kdaj spraševali, koliko je
vredna nogometna industrija, izračun pokaže, da se skupna vrednost prihodkov svetovnih nogometnih
klubov giblje med 11 in 12 milijardami evrov.
|
Stamford Bridge v Londonu je najdražji stadion na svetu. Navijač Chelseaja
tam v povprečju letno pusti več kot 2000 evrov. © Action Images
|
|
Deloitte & Touche svoje podatke črpa z letnih finančnih izkazov oziroma podobnih
neposrednih ter transparentnih virov. Prihodki so razdeljeni na tri kategorije: komercialni, ki se
nanašajo na prihodke iz naslova merchandisinga ter sponzorskih pogodb, prihodki ustvarjene s
prodajo televizijskih pravic ter prihodki, katere klubi generirajo s trženjem dogodkov na svojih
stadionih (vstopnine, letna članstva itd). Prihodki izključujejo davke na dodano vrednost, zneske
pridobljene s prodajo igralcev ter ostale transakcije, ki vsebujejo davke.
Pod drobnogled smo vzeli madridski
Real
, ki je že tretje leto zapored na vrhu "denarne lige". Kraljevi klub iz
Madrida je v sezoni 2006/07 ustvaril kar
351 milijonov evrov
prihodkov in je tako ob
Manchester Unitedu
(315.2 milijona evrov) edini klub, ki je presegel magično mejo
300 milijonov. Čeprav so analitiki finančni uspeh madridskega kluba pripisovali predvsem uspehom na
azijskih trgih, kjer je madridski Real predvsem po zaslugi
Davida Beckhama
(le-ta naj bi Realu v štirih letih prislužil več kot 400 milijonov
evrov – op.a) dosegal briljantne finančne rezultate. Z odhodom Beckhama se je sicer trend rasti
t.i. komercialnih prihodkov malce ustavil in se v minulem finančnem letu povečal le za 9 odstotkov,
kljub temu pa je Real s 136.4 milijoni evrov prihodkov iz tega naslova še vedno najbolj uspešen
promotor svoje blagovne znanke. Izdaten del prispevata tudi donosni pogodbi z
Adidasom
ter spletno stavnico
Bwin
, ki Realu za oglaševanje na športni opremi plačuje med 25 in 30 milijoni
evrov na leto.
|
Frank Rijkaard morda nad "poziranjem" v Aziji ni najbolj navdušen, a
Barcelona je z nekaj prijateljskimi tekmami v Pekingu v dveh tednih zaslužila več kot pet milijonov
evrov. © Action Images
|
|
Veliko težo pri skupnih prihodkih ima tudi donosna sedemletna pogodba s špansko
televizijsko mrežo Mediapro, ki je za zakup pravic prenosa tekem kraljevega kluba plačala kar 1.1
milijarde evrov. Pogodbo se bo proporcionalno večala iz leta v leto, že v prvem letu pa je Real s
prodajo televizijskih pravic zaslužil 132.4 milijona evrov. V tem segmentu ga prekaša le šesto
uvrščeni
Milan
, ki je s prodajo televizijskih pravic zaslužil slabih 20 milijonov evrov
več.
Največ "rezerve" imajo v Madridu s trženjem dogodkov na stadionu Santiago Bernabeu. Čeprav si
je v povprečju tekme Reala v španskem prvenstvu lani ogledalo 71.500 gledalcev, Real povprečno od
vsakega gledalca letno zasluži "le" 1149 evrov, kar je neprimerno manj od nekaterih angleških
klubov. Prednjači
Chelsea
, ki od svojega gledalca povprečno "izžame" skoraj 2700 evrov, sledita pa
Arsenal (2240) in Manchester United z 1800 evri na leto. Na račun trdnega funta in višje kupne moči
so cene vstopnic v Angliji z naskokom najdražje v Evropi, od klubov iz velike peterice pa je ogled
tekem najcenejši v Nemčiji. Tam si je denimo srečanje
Borussie
iz
Dortmunda
(ta je s povprečjem 78.000 gledalcev na tekmo najbolj obiskani evropski
klub – op.a) moč ogledati že za pičlih 20 evrov, medtem ko je v Angliji za podobno razkošje treba
plačati skorajda petkrat več.
|
Ključ je v infrastrukturi
|
Analitiki ugotavljajo, da je pomemben kazalec rasti urejena
infrastruktura.
Arsenal je na račun selitve na Emirates Stadium v letu 2007 izkazal kar 71
milijonov evrov višje prihodke, 1.4 milijarde evrov vredne investicije v času svetovnega prvenstva
v Nemčiji pa so posledično poskrbele za to, da ima Nemčiji letos na spisku prvič kar štiri
predstavnike. Prav infrastruktura je tudi temeljni kamen spotike v
Sloveniji: nejasen položaj glede lastniške strukture stadionov ter zastarela in
dotrajana infrastruktura se posledično odražata kot rak rana slovenskih klubov, ki morajo za
nameček skorajda v celoti odpisati tudi prisotnost prihodkov na račun prodaje televizijskih pravic.
|
Madridski Real naj bi po napovedih finančnikov iz skupine Deloitte & Touche še naprej
zadržal prvo mesto na lestvici, vendar gre pričakovati, da bodo številni angleški klubi ter
Barcelona, ki je v zadnjih šestih letih potrojila svoje prihodke, Realu vse bolj tesno dihali za
vrat. Kraljevi klub je v letu 2007 svoje prihodke povečal kar za 58.8 milijona evrov, kar je v
absolutnem merilu največja rast vse od leta 1996, podobna rast pa se španskemu klubu obeta tudi v
letošnjem letu, saj je letos na dobri poti k novemu naslovu španskega prvaka ter je še vedno v igri
za naslov v Ligi prvakov. Iz tega sodeč lahko zaključimo, da se finančni uspeh ne skriva zgolj v
rokah tistih, ki so zadolženi za uspešno vodenje kluba – finančni uspehi so neposredno povezani z
uspehi na igriščih, še posebej pa v tem primeru izstopa uspešen nastop v Ligi prvakov.
V poročilu, ki bo javnosti dostopno februarja leta 2009, lahko pričakujemo, da bo 20 klubov
iz seznama prvič preseglo skupne prihodke v višini štirih milijard evrov, med vodilno deseterico pa
lahko ponovno pričakujemo torinski
Juventus
, ki je zaradi afere Calciopoli in posledičnega izpada prihodkov na račun
prodaje televizijskih pravic leto 2007 zaključil kar z 40-odstotnim osipom.