Na pobudo in v organizaciji DOBA Fakultete – izobraževalne ustanove, ki že 35 let kot pionirka spletnega učenja preoblikuje visokošolski prostor – je prejšnji teden potekal mednarodni spletni posvet Oblikovanje prihodnosti učenja: vloga umetne inteligence.
Na spletnem dogodku je prisostvovalo več kot 700 udeležencev iz 28 držav sveta. Predavatelji iz Nemčije, Avstralije, Velike Britanije, Hrvaške in Slovenije so ponudili širok in poglobljen pogled na prihodnost izobraževanja, učenja ter vrednotenja znanja. Spraševali so se, kako oblikovati učne procese, ki bodo sledili hitrim tehnološkim in družbenim spremembam ter katere veščine bo potrebno razvijati.
Doc. dr. Miha Lavrič iz DOBA Fakultete za Žurnal24 pojasnuje, kje vidijo največji izziv pri študentih v dobi razmaha umetne inteligence: "Kot največji izziv naših študentov vidim to, da se preveč zanašajo na UI in da niso vedno popolnoma transparentni glede njene uporabe. Zato jih nenehno spodbujam, da UI uporabljajo odgovorno, jasno navedejo, v kolikšni meri jim je pomagala, in da vsak prejeti odgovor tudi preverijo. Na ta način se UI ne naučijo le uporabljati, ampak jo tudi resnično razumeti: kako preverjati dejstva, potrjevati podatke in prepoznati netočnosti ali pristranskosti."
Koliko študentov uporablja UI? 31 % ne uporablja, 31 % srednje, 20 % ogromno, 28 % malo.
Spletni dogodek je povezal raziskovalce, učitelje in strokovnjake z vsega sveta, kar potrjuje, da razprava o prihodnosti učenja presega meje institucij, disciplin in nacionalnih okolij, ter da je odgovorna integracija umetne inteligence eden ključnih izzivov izobraževanja danes.
Prof. dr. Ulf-Daniel Ehlers, Baden-Wuerttemberg Cooperative State University Karlsruhe (Nemčija) je opozoril, da obstaja velika razlika med uporabo UI s strani starejših, ki že imajo izdelan, strukturiran način učenja v primerjavi s tistimi, ki so v tem novi. Prvi uporabljajo UI komplementarno, novi pa z uporabo umetne inteligence kompenzirajo in s tem nastane nevarnost pristranskosti. Obenem je izpostavil ključno dilemo: ali se učimo Z umetno inteligenco ali ZA umetno inteligenco?
Prof. dr. Ulf-Daniel Ehlers: "Znanje mora biti usmerjeno v to, kar študent zmore narediti, ne v to, kar se nauči na pamet. V skladu s tem je nujna prenova učnih načrtov in metod."
Strinja se tudi slovenski profesor na Ekonomski fakulteti, dr. Luka Tomat, ki meni, da je potrebno umetno inteligenco smiselno vključevati v učne procese ter tako podajanje kot ocenjevanje znanje prilagoditi temu ter študente naučiti razliko med tem, da se nekaj naučijo, ali da nekaj naredijo. Opozarja, da orodja umetne inteligence delajo napake na izjemno nenavadne načine, zato prepoznavanje teh anomalij pravzaprav zahteva več znanja. "Kognitivni procesi so drugačni, če bereš ali če razmišljaš o nečem. Če se želiš naučiti in razumeti, potem ni dobro, da uporabljaš UI, več se boš naučil z branjem. Ko želimo pri študentih doseči slednje, takrat uporabe UI ne dovolimo. Uvesti je potrebno pravila," je jasen redni član Katedre za poslovno informatiko in logistiko.
Dr. Luka Tomat: "Če se zmotiš v excelu, si odgovoren ti, če se zmoti ChatGPT in to vključiš v seminarsko, prav tako."
Dr. Julie Lindsay iz Univerze Southern Queensland (Avstralija) je predstavila Human–AI–World ekosistem. Meni, da morajo univerze v prihodnosti oblikovati preverjanje znanja, ki prepoznajo procese, učenje med vrstniki ter soustvarjanje človeka in UI, s čimer bomo spodbujali ustvarjalnost, odpornost in globalno povezanost študentov.
"Umetna inteligenca nam bo pomagala pri tem, da postanemo še bolj 'človeški', saj nam bo omogočila, da se iz rutinskih nalog premaknemo k bolj kreativnim. Pri tem se moramo v razmišljanju premakniti od osredotočanja od ene ribe na osredotočanje na to, kako ustvariti cvetoč ekosistem," je avstralska doktorica znanosti povedala v svoji predstavitvi.
Kako študenti uporabljajo UI? 21 % UI predstavlja učnega partnerja, 4 % na ta način dobi odziv glede na to, kako jim gre, kar je tradicionalno naloga učitelja.
Christian Rebernik, izvršni direktor in soustanovitelj Tomorrow University of Applied Sciences, je v svoji predstavitvi izpostavil, da bi moralo biti akademsko učenje 100 % personalizirano glede na unikaten življenjski namen študentov, pri čemer nam učinkovita uporaba UI omogoča, da imajo učitelji več časa, zaradi česar se lahko tudi individualno bolj posvetijo študentom.
"Ključno je vprašanje, kako uravnotežiti avtomatizacijo z ohranjanjem človeškega stika," je poudaril Christian Rebernik.
Globalna razprava o preobrazbi visokošolskega prostora
Na panelni diskusiji so sodelovali prof. dr. Thomas Köhler, Dresden University of Technology (Nemčija), doc. dr. Marko Divjak iz Fakultete DOBA (Slovenija), doc. dr. Miha Lavrič iz Fakultete DOBA (Slovenija) in asist. prof. dr. Sandra Kučina Softić iz Univerze v Zagrebu (Hrvška). Razmišljali so o tem, kako študente čim bolj opremiti v svetu, ki ga tako zelo zaznamuje razvoj umetne inteligence, kako preoblikovati študijske programe, kaj so glavne veščine, ki jih morajo razvijati ter ustvariti ravnovesje med osebnim stikom in smiselno vključitvijo tehnologije.
Izr. prof. dr. Sandra Kučina Softić je opozorila na nujnost hitrih sprememb v izobraževanju ter na uravnoteženost tehnologije in človeka: "Najti moramo pravo ravnovesje med uporabo UI za izboljšanje učenja ter zagotavljanjem, da izobraževanje ostane temeljno osredotočeno na človeka."
Doc. dr. Miha Lavrič je med drugim predlagal, da "naj bo učno okolje, osredotočeno na človeka in podprto z UI, takšno, ki krepi radovednost, kritično razmišljanje in etično presojo ter študente pripravlja na odgovorno uporabo UI, pa tudi na aktivno oblikovanje sveta, ki ga ta soustvarja." Sodelavec iz Fakultete DOBA, doc. dr. Marko Divjak, pa je tudi opozoril na vprašanja, povezana z digitalno preobremenjenostjo, kako poskrbeti zase, ko začutimo negativne učinke izpostavljenosti tehnologiji, kako skrbeti zase ter uvesti dodatne aktivnosti ter mejo med spletnim in realnim življenjem.
Podobno je razmišljal tudi prof. dr. Thomas Köhler iz nemške Dresden University of Technology, ki je poudaril, da je potrebno v tehnološkem svetu najti način, da nagovarjamo in razvijamo tudi čustvene dele ljudi, posebej študentov, ki še niso razvite osebnosti.
Dogodek je povezal raziskovalce, učitelje in strokovnjake z vsega sveta, kar potrjujeje, da razprava o prihodnosti učenja presega meje institucij, disciplin in nacionalnih okolij ter da je odgovorna integracija umetne inteligence eden ključnih izzivov izobraževanja danes.
Morda vas zanima tudi: