Poslanci Evropskega parlamenta predlagajo, da spodnja meja zamude letala, po kateri so potniki upravičeni od odškodnine, ostane pri treh urah in se ne dvigne na pet ur, kot predlaga Svet EU. Več tukaj. Hkrati pa evroposlanci predlagajo tudi večje pravice potnikov glede ročne prtljage na letalih. Letalskim družbam bi prepovedali, da bi dodatno zaračunavali ročno prtljago. Čeprav mora predlog še dobiti končno zeleno luč, gre za korak, ki bo za vedno spremenil način, kako načrtujemo potovanja po Evropi.
Preberite še:V ceno vozovnice bi bila vključena tako majhna ročna prtljaga, na primer nahrbtnik, torbica, prenosni računalnik, ki jo je mogoče shraniti pod sedež poleg tega pa še dodaten kos manjše prtljage, ki ne tehta več kot sedem kilogramov in ostaja znotraj maksimalnih dimenzij 100 centimetrov (vsota dolžine, širine in višine).
Večja kabinska torba lahko podvoji stroške potovanja
Nova pravila naj bi veljala tudi za nizkocenovne letalske prevoznike, pri katerih je v ceno karte običajno vključena zgolj majhna torbica, za vso večjo ročno prtljago pa je potrebno doplačilo. Na številnih letih nizkocenovnikov EasyJet, Ryanair in Wizz Air lahko večja kabinska torba podvoji stroške potovanja. Pogoji glede prtljage se med letalskimi družbami razlikujejo, nova pravila pa bi jih poenotila.
Letalske družbe, predvsem nizkocenovniki, trdijo, da bo izguba prihodkov iz naslova prtljage pomenila dvig osnovnih cen vozovnic. Največje evropsko združenje letalskih prevoznikov A4E meni, da gre za politične zahteve, ki so povsem v neskladju s preferencami potnikov. Potniki naj bi raje imeli cenejše vozovnice in možnost nakupa dodatnih torb, kot pa višje cene vozovnic, ki vključujejo ročno prtljago.
Do leta 2005 je sicer skoraj vsaka letalska družba v ceno vozovnice vključila približno 20 kilogramov oddane prtljage. Nato je zdaj že nekdanja družba Flybe začela zaračunavati dodatno ceno za oddano prtljago. Sledili so nizkocenovniki Ryanair, EasyJet in drugi. Potniki so se zato množično preusmerili na kabinsko prtljago.
V zadnjih letih so letalske družbe, predvsem nizkocenovni prevozniki, zaslužile milijarde evrov z doplačili za prtljago, izbiro sedeža ali prednostno vkrcanje. Eden izmed največjih zaslužkarjev je Ryanair, ki je s temi dodatnimi taksami v preteklem letu ustvaril kar 4,7 mrd € prihodkov. Potniki so se pogosto pritoževali zaradi pomanjkljive transparentnosti, saj so bile dejanske cene letov pogosto visoko nad oglaševanimi.
Pogajanja med parlamentom, komisijo in Svetom EU
Sprva so potnikom kot kabinsko prtljago običajno dovolili manjši kovček in manjši nahrbtnik ali torbo za prenosnik. To še vedno velja pri British Airways, Jet2 in nekatere druge letalske družbe. Nizkocenovniki pa so dovoljeno količino prtljage zmanjšali in začeli zaračunavati visoke dodatke za večjo kabinsko prtljago.
Temu so nasprotovale potrošniške organizacije iz EU, ki so zahtevale, da je v vsaki vozovnici vključen tudi kos ročne prtljage. Na stran potnikov so se postavila sodišča v Italiji in Španiji. Nizkocenovnim prevoznikom je leta 2024 španska vlada naložila globo v vrednosti 179 milijonov evrov.
O novem predlogu se bodo usklajevali Evropski parlament, Svet EU in Evropska komisija. Cilj je doseči dogovor, ki je sprejemljiv za parlament in Svet, nato pa ga morajo potrditi v državah članicah. Dodatni ročni prtljagi nasprotujejo predvsem države, kjer imata sedež Ryanair in Wizz Air, torej Irska in Irska in Madžarska. Pogajanja bodo zahtevna. Svet EU bi dovolil le eno brezplačno torbo z maksimalnimi dimenzijami 40×30×15 cm, ki se prilega pod sprednji sedež. Komisija podpira to idejo in je 8. oktobra sprožila postopek proti Španiji, ker kaznujejo letalske družbe, ki zaračunavajo večjo ročno prtljago.
Pravila o ročni prtljagi so del širših sprememb, namenjenih zaščiti potnikov. Evropski poslanci se zavzemajo tudi za prepoved doplačil za izbiro sedeža za otroke do 12 let. Poslanci želijo zagotoviti, da otroci do 12 let sedijo poleg spremljevalca brezplačno. Zahtevajo tudi večjo preglednost pri cenah letov, tako da morajo platforme za nakup vozovnic prikazati celotno ceno vnaprej.
Bodo pa karte podražili. Na koncu potrošnik vedno dobi prst v rit.