Letos je na slovenskih cestah umrlo 76 ljudi, lani v enakem obdobju 103, leta 2008 110 ljudi, leta 2007 so ceste zahtevale 156 življenj.
Skupaj se je v prvem polletju pripetilo 10.253 (lansko leto 10.110) prometnih nesreč. V teh je umrlo 57 (92) ljudi. Hudih telesnih poškodb je bilo v tem obdobju 354 (497), lažjih telesnih poškodb pa 4.608 (5.590).
"Nihanja so povezana z raznoraznimi dogodki. Upadu nesreč lahko botruje večja prisotnost policije na cestah ali sprejemanje novih, ostrejših zakonov. Veliko vlogo igrajo preventivne kampanje, pomembno pa je tudi medsebojno opozarjanje," zatrdi prometni psiholog Marko Polič.
"Konec koncev lahko upad nesreč pripišemo tudi višjim cenam goriva in precejšnji brezposelnosti, kar posredno pomeni, da več ljudi prisede v vozilo prijatelja ali pa se poslužujejo javnega prevoza," doda.
Krvavi oglasi nas le strašijo
Psiholog je prepričan, da krvavi plakati in pretresljivi televizijski oglasi niso učinkovita preventiva, saj si ljudje preprosto rečejo: “To se pa meni ne more zgoditi.“ "Povsem drugačen učinek imajo akcije, ki opozarjajo na pripetost, prekomerno hitrost, alkohol in podobno," je prepričan Polič.
Ne prigovarjajte k hitrosti!
Po besedah Poliča je najboljša preventiva, da se prometna vzgoja začne in ohranja v družini, šoli, da se dela z vrstniškimi skupinami, ki so najbolj nagnjene k nesrečam. "Morda mladi voznik ne bi pritisnil na plin, če ga ne bi prigovarjali prijatelji."
Druga stvar je nadzor. "V Avstraliji so po številnih cestah namestili samodejne kamere, tako da se v primeru prehitre vožnje posameznika že piše položnica, ki jo bo moral kršitelj plačati," poudari psiholog. Tretja stvar je pospešitev dela sodišč.
Udeleženca v prometu, ki s kršitvijo predpisov o varnosti cestnega prometa iz malomarnosti povzroči prometno nesrečo, v kateri je bila kakšna oseba hudo telesno poškodovana, se po 323. členu kazenskega zakonika kaznuje z denarno kaznijo ali zaporom do treh let. Če pa ima dejanje za posledico smrt ene ali več oseb, se storilca kaznuje z zaporom do osmih let in s prepovedjo vožnje motornega vozila.
Policisti nam rešujejo življenja
"Največja kazen ni plačilo kazni, ampak huda poškodba in smrt, ki jo povzročimo ali pa sami umremo v nesreči. Tega se ljudje premalo zavedajo in zaradi tega moramo včasih gledati na policiste kot na uradne osebe, ki nam rešujejo življenja."
Rešitev v javnem prometu
Slovenske ceste so po mnenju poznavalca dokaj varne, vendar pa izpostavlja drug problem. "Več ljudi bi bilo treba spraviti na javni prevoz. Železnice so upadle v pozabo, tudi avtobusni prevozi še niso povsem urejeni."
Mnoge razvite države so posvetile ogromno pozornosti in denarja ureditvi javnega prometa. "V nasprotnem primeru se nam lahko zgodi, da bomo nekega dne zasičili ceste v večjih mestih in njihovih vpadnicah. O ureditvi javnega prometa je treba razmišljati tako na lokalni kot tudi državni ravni."