Čeprav načeloma velja, da je nakup izdelka v večjih pakiranjih ugodnejši, pa v primeru kave Barcaffe to ne drži. Nasprotno, kilogram kave je najdražji prav v enem kilogramskem pakiranju. Pozoren kupec bo tako prihranil, če kavo kupi v več embalažah in manjših pakiranjih, hkrati pa bo s tem ustvaril več odpadne embalaže, več dela za proizvajalce in prodajalce, za povrh se bo v celotni verigi porabilo več energije. Zakaj bi se komurkoli to splačalo?
"Opozorili ste na neracionalni pojav, ki pa je strateška odločitev trgovcev," je na naše vprašanje odgovoril dr. Aleš Kuhar, agrarni ekonomist in profesor na Biotehniški fakulteti. A po drugi strani zadeva tudi s stroškovnega vidika morda ni tako enoznačna, je dodal: "Ne upam enoznačno zaključevati, da je embaliranje kilogramskega proizvoda cenejše, kot je to za 100 gramov."
Obenem Kuhar opaža, da izdelek že sam po sebi močno izstopa, ker gre za "zelo močno izpostavljen in tržno pomemben izdelek ikonične blagovne znamke". To po njegovem pomeni, da se trgovci na podlagi svojega razumevanja konkurence in reakcij potrošnikov s tem izdelkom še posebej ukvarjajo in poskušajo najti unikatno zmagovalno pozicijo na trgu.
Najboljše pakiranje omogoča potrošniku, da izdelek porabi v času, ko je še kakovosten
Tudi na Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS) pravijo, da odgovor na vprašanje, zakaj je v tem primeru količinski popust mit, ni enostaven. "Cene namreč ureja trg in tako nanje nimamo vpliva, država pa v redkih izjemah poseže v ta del," pravijo.
Zato je, dodajajo, težko podati dober, enoznačen in preprost odgovor, zakaj ni nujno, da večja embalaža pomeni nižjo ceno na enako količino. "V primeru kave bi lahko rekli, da je za potrošnika bolj logično, da kupi pakiranje, primerno pogostosti rabe v njegovem gospodinjstvu, večje bi pač uporabljal dlje časa in bi se kava lahko razdišala. Dejstvo pač je, da je najboljše pakiranje takšno, ki omogoča potrošniku, da izdelek porabi v času, ko je prehranski izdelek še kakovosten, hkrati pa od njega ne zahteva, da za eno 'porcijo' uporabi več izdelkov. In, seveda, pomembno je tudi, kako polna je embalaža in iz koliko slojev je sestavljena. Pakiranja, ki so večja od potreb gospodinjstva, lahko vodijo tudi v več izvržkov hrane ali v uživanje hrane v prevelikih količinah," pojasnjujejo svoj vidik.
Kdo je "krivec" - proizvajalci ali trgovci?
Zakaj se kupcu bolj splača kupiti pet paketov po 200 gramov ali celo deset paketov po 100 gramov kot pa en kilogramski paket kave Barcaffe, smo povprašali tudi posamezne prodajalce. Vprašali smo jih tudi, ali ni z več embalaže hkrati več dela za zaposlene v trgovini, obenem pa to ni ravno ekološki pristop ter ali obstaja še kakšen podoben artikel, kjer se kupcu ravno tako splača kupiti več paketov z manjšo količino.
"Cene oziroma razmerja med cenami in gramaturami so predvsem odvisne od nabavnih cen, ki jih trgovci pridobivamo od dobaviteljev. V primerjave pa je vedno potrebno vključevati morebitne akcije oziroma akcijske cene," so pojasnili v Mercatorju in nam predlagali, da razloge za razliko v ceni na kilogram kave preverimo pri proizvajalcih.
To smo tudi storili, a v Atlantic Grupi, distributerju kave Barcaffe, pravijo, da prodajalcem resda podajo priporočene cene, vendar oblikovanja končne cene na polici ne komentirajo, ker ni v njihovi domeni.
Dejstvo pa je, da je odstopanje od cene na kilogram kave zelo veliko - na kilogram kave lahko namreč z nakupom manjših pakiranj v Mercatorju prihranimo že več kot tri evre.
V Lidlu medtem tudi sami opažajo anomalije v ceni nekaterih artiklov: "Maloprodajne cene posameznih izdelkov na trgu vselej oblikuje trg in trenutno so dinamične. V določenih primerih tako cena ni vedno smiselno vezana glede na dejanske količine, saj sledi tržnemu povpraševanju," priznavajo. Dodajajo, da sicer številne izdelke ponujajo tudi v posebnih, večjih pakiranjih v svojih "XXL akcijskih tednih". Z njimi kupcem omogočajo nakup večjega pakiranja po ugodnejših cenah ali pogojih (bodisi ceneje ali pa dobi za enako ceno več izdelka).
Da gre za konkurenčnost na trgu, pravijo tudi v Spar Slovenija, kjer dodajajo, da hkrati v posebnih akcijah kupcem za enako ceno ponujajo celo večjo količino izdelka (XXL). "Izbor tovrstnih izdelkov pa je odvisen tudi od pripravljenosti dobaviteljev za posebne akcije in pakiranja," še dodajo.
V Tušu odgovarjajo podobno. "Maloprodajne cene izdelkov, glede katerih sprašujete, so oblikovane po priporočilu proizvajalca, ki ima ugodnejše cene za promocijska pakiranja večjih gramatur (npr. XXL)."
Za kilogramsko pakiranje to ne velja. V spletni trgovini Tuš se vam kilogram kave najbolj splača kupiti v petih 200-gramskih zavojih.
V trgovinah Hofer imajo kavo Barcaffe na voljo le v pakiranju po 100, 200 in 375 gramov, kot pravijo, posamezno pakiranje določa dobavitelj. A tudi pri njih včasih prihaja do neskladja s količino in ceno. "Cene izdelkov spreminjamo glede na aktualno situacijo na trgu in tako se lahko načeloma zgodi, da je včasih cenejše večje, srednje ali manjše pakiranje," pojasnjujejo – ob tem poudarjajo, da na označbah cene izdelke vselej navedejo tudi ceno na kilogram, da lahko kupci v vsakem trenutku izberejo cenovno ugodnejšo opcijo.
Od 23. oktobra imajo podobno kot v Mercatorju tudi v Hoferju na voljo posebno ponudbo 375 g + 20 % gratis kave Barcaffe. "S tovrstnimi akcijami našim kupcem nudimo količinski popust, kjer je cena na kilogram najbolj ugodna."
Posebnih XXL akcij se poslužujejo tudi v Sparu, kjer poudarjajo, da je izbor tovrstnih izdelkov odvisen tudi od pripravljenosti dobaviteljev za posebne akcije in pakiranja.
Slovenski trgovinski nateguni še kar naprej nategujo ljudstvo! Vse za profit!
Takšne cene so v Šparu,Mercator,Tuš ,ko je v eurospin-u vse ok pa brez razmišljanja in računanja orng pršparaš.
Greš v Spar, vzameš 1kg na kupon -25%, pol pa računaj kolk je cena....