Urad za varstvo konkurence je s pravnomočno odločbo odločil, da je Luka Koper (LK) zlorabila svoj monopolni položaj pri storitvah vlačilcev, zaradi česar morajo plačati globo pol milijona evrov. V družbi S5, ki je Luko pred dvema letoma prijavila uradu, ker ji niso dali dovoljenja za privez, odločitev pozdravljajo.
Obenem pa dodajajo, da bi bila kazen lahko še precej višja. "Evropska zakonodaja v takih primerih predvideva kazen v višini od enega do 10 odstotkov letnega prometa. Se pravi, da bi LK morala plačati vsaj 900 tisoč evrov. Soršak jim je dal kazen s popustom," menijo v S5. S tem se strinja tudi njihov pravnik Marko Zorman. "Bojim pa se, da se stanje ne bo bistveno spremenilo, saj bo LK poskušala to kazen preliti v višjo ceno storitev," pravi Zorman.
"LK brez koncesije ni nič"
Kritični so tudi do namere ministrstva za promet, da bi spremenili zakonodajo in omogočili le enega koncesionarja, ki bo v luki izvajal vleko ladij. Po njihovem mnenju s tem delajo škodo državi, saj bo morala zaradi kršenja evropske konkurenčne zakonodaje visoko kazen plačati tudi Slovenija.
Pri tem poudarjajo, da poskušajo uredbo o koncesiji izpodbijati, a se urejanja tega vprašanja ogibajo tako na upravnem kot tudi na ustavnem sodišču. "Sprijaznili smo se, da nam ne pustijo delati," pravijo v podjetju in dodajajo, da je pri koncesijah v ozadju ogromno interesov. "Brez koncesij Luka Koper ni vredna nič. Če nima koncesije, je ne morejo nikomur prodati, zato so ji jo tudi podelili, čeprav je nezakonita," pravijo v S5.
Kršitve ni več, kazen absolutno previsoka
"Gre za kršitev, ki je trajala šest mesecev in ji nismo nasprotovali, zaključila pa se je jeseni 2008," odgovarjajo v LK. Po njihovih besedah je kršitev posledica tega, da v "pristanišču primanjkuje privezov in že obstoječi vlačilci družbe Adria Tow (LK je 50-odstotna lastnica te družbe) morajo svoje priveze prepustiti tovornim ladjam, ko prihaja do gneče v pristanišču".
Kar se tiče globe, je ta po njihovem mnenju "absolutno previsoka glede na težo kršitve", zaradi česar je bila tudi podana zahteva za sodno varstvo, ki jo v S5 označujejo za zavlačevanje.
V odgovoru na vprašanje, kako komentirajo namero ministrstva za promet, da bo lahko vleko izvajal le en koncesionar, poudarjajo, da v primeru storitve vleke ne gre za monopolni položaj, saj ladjar sam izbira med ponudniki. "Ladja, ki prihaja v Koper, bi lahko na primer naročila tudi vleko pri podjetju, ki to storitev opravlja v Trstu. V interesu Luke Koper je zgolj učinkovita in konkurenčna storitev vleke, zato ne uhajamo v načrte ministrstva," končujejo v LK.