"Moje je ime medvedek Lino, vsako jutro papaj, kar je fino," se začenja eden izmed bolj kultnih oglasov, ki so nagovarjale otroke pred malimi sprejemniki. A če bodo obveljala pravila ministrstva za zdravje in ministrstva za kulturo, bo po novem takšnih oglasov na televiziji bistveno manj ali pa se bodo vsaj spremenili. Morda jim bodo nadeli celo opozorilni napis.
Čokoladni namaz se namreč uvršča med živila, za katerega velja, da njihovo prekomerno uživanje ni priporočljivo.
Zaradi počasnosti ministrstva nad oglase šele po petih letih
Omejevanje oglaševanja prehranskih izdelkih, ki spremljajo programske vsebine, namenjene otrokom ali so njihov del, je namreč predvidel 23. člena Zakona o avdiovizualnih medijskih storitvah, ki ga je državni zbor sprejel že leta 2011. Ministrstvo za zdravje naj bi prehranske smernice objavilo v naslednje pol leta po sprejemu zakona, nato pa naj bi imeli televizijci še pol leta za oblikovanje lastnih pravil ravnanja glede TV oglasov.
Vse skupaj se je na račun počasnosti ministrstva za zdravje pri oblikovanju pravil sicer zavleklo za dobrih pet let, a do tega tedna so morale televizije pripraviti zaveze, kako bodo zaščitili otroke pred neprimernimi komercialnimi sporočili.
Raziskave: Otroci so pomembna tarča oglaševalcev
Glavni namen ministrstva za zdravje je vplivati na zmanjšanje debelosti in kronično nalezljivih boleznih pri otrocih in mladostnikih. Prekomerno težkih in debelih pa je že tretjina dečkov in četrtina deklic in kot so pokazale številne raziskave trženje nezdrave hrane otrokom pomemben dejavnik, ki vpliva na razvoj nezdravih prehranskih navad in debelosti.
Nadja Šinkovec in Mojca Gabrijelčič z Nacionalnega inštituta za javno zdravje sta v pregledu stanja iz leta 2009 tako ugotavljali, da je večina hrane, ki se trži otrokom, nezdrava hrana, ki vsebuje prekomerno količino maščob, predvsem nasičenih, sladkorja in soli, v njej pa je premalo nujno potrebnih mineralov, vitaminov in drugih sestavin, pomembnih za zdravje.
Na POP TV bodo predvajali nasvete, na Planet TV bodo oglase celo omejili ali opremili z napisi
Namen stroke in zakonodajalcev je jasni, a način regulacije oglaševanja, so predlagatelji zakona prepustili samoregulaciji televizijcev, ki jim naročniki za omenjene oglase tudi plačujejo.
Iz TV Slovenija so nam tako sporočili, da so pri sestavi pravil sodelovali z ministrstvom za zdravje. Že po zdajšnji zakonodaji pa so kot javni zavod zavezani k "varovanju otrok in mladine pred vsebinami, ki bi lahko škodljivo vplivale na njihov duševni in telesni razvoj". Sporočajo, da so se pravil držali, še preden je ministrstvo sprejelo posebne ukrepe.
Nekoliko več sprememb pa bo opaziti na komercialnih televizijah. Pri obeh največjih izdajateljih, ki izdajata Pop TV in Kanal A ter Planet TV, so zatrdili, da so pravila že oblikovali, a vseh ukrepov še niso začeli izvajati. V nasprotju s predpisi tudi pravila še niso javno objavljena.
Predstavnica Pro Plus Daša Rankl nam je pojasnila, da bodo pravila v kratkem javno objavili. "Oglaševanje na naših programih bo še naprej potekalo v skladu z zakonodajo in sprejetimi samoregulatornimi pravili na to temo," je zatrdila predstavnica podjetja, ki izdaja POP TV in Kanal A, in ob tem napovedala, da bodo najkasneje v treh mesecih pripravili tudi vizualno priporočilo o uravnoteženi prehrani otrok, ki bo predvajano ob začetku posameznega sklopa otroškega programa.
V družbi Anntena TV Sl, ki izdaja Planet, pa bi se za začetek o nadaljnji implementaciji pravil posvetovali še "z drugimi deležniki na trgu ter strokovnimi združenji, tako da bo v največji možni meri izpolnjen namen prehranskih smernic". Predstavnica podjetja Inesa Grobler je napovedala, da je o vplivu na število oglasnih sporočil v tej fazi še prezgodaj govorit. "Vsekakor bomo v naših programskih vsebinah še naprej spodbujali zdravo prehranjevanje otrok, po potrebi pa potencialno škodljive oglase tudi ustrezno omejili ali označili z ustreznimi opozorili," je na naša vprašanja odgovorila še Inesa Grobler in poudarila, da prakse na tem področju v Sloveniji še nimamo in bo zato bo še dodatno sodelovanje vseh udeleženih.
barbara.erzen@zurnal24.si
prvi dokaz je nizka cena in ker vidiš nizko ceno ti v glavi pomuti logiko in kar naenkrat je cenejše boljše kot dražje ,potem se sprijazniš in kupuješ še več tega rufuta in potem ješ samo še najslabše ,potem so… ...prikaži več pa obolenja in nimaš pojma od kje
ne bo začel pobijati, kaditi, ropati... SAMI smo odgovorni za vzgojo in ta butasta sprenevedanja so samo prelaganje krivde na nekoga drugega. Posvetimo se zanamcem, če je treba jim vzemimo "tehnološke dobrine", začnimo živeti družinsko življenje. Se je res tako… ...prikaži več težko vrniti recimo 30 let nazaj v svojo mladost?
Ko že misliš, da te nič več ne more nasmejat...evo ga :) Reklame, japajade. Par let nazaj sem bral podobno nebulozo, da je treba cenzurirat Paopaya. Pa ne zaradi tega ker je špinačo (baje je dolečen procent mularije celo… ...prikaži več res začel jesti špinači v upanju, da bo močnejši) ampak zaradi PIPE, ki jo kadi. Za zavoženo mularijo smo krivi starši sami. Čim prej hočemo, da obvladajo razne tablice, telefone, PC-je... in smo ponosnikako brihtne mulce imamo, po drugi strani nam pri današnjem dnevnem ritmu službe in prostega časa tudi ustreza, da se mularija s čim zamoti in imamo vsaj uro ali dve na dan frej... Ko pa dete pride iz vrtca v šolo, je pa jeba. Namesto, da bi se učil in posvetil šoli, se mu po glavi samo plete na kateri level bo prišel, kakšen update za igro je na voljo in podobno. In kdo je pri 10 letnem otroku kriv za to??? MI SAMI !!! Kar se nam je par let nazaj zdelo fino nas zdaj tepe po glavi, krivdo bi pa prenesli na mularijo? Isto je z reklamami. Zaradi nobene reklame otrok