Slovenija
21 ogledov

Mostovi so le začetek

Denar za ceste Žurnal24grafika
Ceste razpadajo. Prvi mostovi zaprti, isto grozi še 400 kilometrom cest. Zakaj je počilo. Politika ves denar zmetala v avtoceste, strategije in prioritet obnove drugih cest pa ni.

Kdaj se bo končala omejitev tovornega prometa na 11 mostovih, pri čemer na štirih promet poteka izmenično enosmerno, ne ve nihče, saj Direkcija Republike Slovenije za ceste (DRSC) vztraja, da jih bodo zaradi varnosti sprostili šele ob sanaciji, za katero v proračunu seveda ni denarja. Pri tem pa imajo že tri vlade zaporedoma v predalu DRSC-jev predlog nacionalnega programa razvoja glavnih in regionalnih cest, ki vsebuje tudi seznam prioritet.

Vožnja po cestnih minah

"Danes so težava mostovi, jutri bodo ceste, pojutrišnjem neki nevaren ovinek," opozarja nekdanji minister za promet Patrick Vlačič. Po strokovnih ocenah najbolj obremenjenih glavnih in regionalnih cest se je v Sloveniji delež vozišč v zelo slabem in slabem stanju v le enem letu povečal za 12 odstotkov in zdaj predstavlja že 62 odstotkov vseh cest. "Od tega je okoli 400 kilometrov cest najbolj kritičnih in bi jih zaradi tako slabega stanja zaprli oziroma omejili promet na njih," pravijo na DRSC. Če bi želeli ceste obnavljati skladno z zakonodajo, bi v naslednjih 20 letih vsako leto potrebovali od 320 do 350 milijonov evrov. "Kar pa je, glede na gospodarsko situacijo države, nerealno pričakovati," menijo na DRSC. Izračunali so, da bi le za najslabše ceste za dosego evropskih standardov potrebovali 200 milijonov evrov na leto v naslednjih 15 letih.

Jara kača prometnih težav

"Ena od ključnih težav je, da se je prometna politika zadnjih 22, 23 let osredotočila le na izgradnjo avtocest in da so bile zanemarjene vse druge prometne panoge," opozarja Marko Pavliha, ki je bil prometni minister leta 2004. Pravi, da je takrat pripravil prometno politiko, ki je veliko pozornosti namenjala državnim cestam, "ampak te potem niso nadaljevali".

Že prej je nacionalni program za obnovo državnih cest pripravil njegov predhodnik Jakob Presečnik. "Zataknilo se je pri financiranju," pravi Presečnik. Da je na težavo nenehno opozarjal, trdi tudi Vlačič, ki je resorju načeloval v letih 2008–2011. "Rešitev smo takrat našli v javno-zasebnem partnerstvu. Začeli smo ga pripravljati, potem nam je zmanjkalo časa," razlaga Vlačič. Pavliha je prepričan, da za nastalo situacijo ni mogoče pokazati na enega krivca, Presečnik pa opozarja, da stroka na stanje sicer redno opozarja, a da v primeru mostov morda "ni pravočasno zagnala vika in krika, pa so zato odlašali s sanacijo".

Denar bi raje delili sami

Na DRSC opozarjajo, da so v zadnjih šestih letih z rebalansi izgubili 209 milijonov evrov, vključno za projekte, ki so se že izvajali. Dodajajo, da na razmere opozarjajo že leta, a ugotavljajo, da "naša opozorila niso padla na plodna tla". Država DRSC denar razporedi za konkretne projekte. V nacionalnem programu za razvoj cest so zato predlagali, da bi raje dobili kvoto sredstev, ki bi jih nato med projekti razporejali glede na prioritete. "Tudi v tujini je praksa, da stroka odloča o projektih, ki gredo v izvajanje, ter ima za njihovo realizacijo na voljo kvoto sredstev, ki jih čim racionalneje razporeja," pravijo.

Komentarjev 6
  • Pepe007 11:35 28.januar 2014.

    Denarja je tudi sedaj še nekaj. Vendar se raje porabi, da se v krožna križišča doda betonsko marmorne skulpture, ker je verjetno že prej zmenjeno, da bo "umetnik" lahko prodal svoj izdelek.

  • URIAH HEEP 11:14 28.januar 2014.

    Točn tko.Sedaj pa z sovražnimi krediti kupujejo mir v javni upravi in hkrati odplačujejo kredite prijateljem. Medtem pa gre vso državno bogastvo z par eur v tuje roke.

  • 4krogci 11:11 28.januar 2014.

    Oky največ sredstev je blo v JJ-jevi vladi in nardilo se ni nič! Zdej se pa ta isti spravla na kasnejše ki so imeli manj denarja in po drugi strani še most ne propade v enem dnevu ampak traja leta in leta!