Avtobusne postaje so eden izmed nujno potrebnih infrastrukturnih temeljev javnega potniškega prometa in razvoja mobilnosti v državi, vendar pa v Nomagu opozarjajo, da njihovo trenutno delovanje ni vzdržno, saj pri obratovanju nastajajo visoki fiksni stroški, ki v večini primerov presegajo namenske prihodke.
Posledično se zapleta tudi pri vsakršnih dodatnih investicijah. V Postojni so denimo, kot smo pisali pred časom, potniki dolgo čakali na novo avtobusno avtobusno postajo, danes, ko postajo gradijo, pa na nadomestni lokaciji na avtobus že več mesecev čakajo na dežju in mrazu. Investicijo v novo avtobusno postajo Postojna zaenkrat v celoti financirajo v družbi Nomago, soinvestitorjev ni.
"To področje bomo v Sloveniji v prihodnje zagotovo morali vsebinsko, pravno in finančno urediti ter določiti primerne standarde kakovosti, ki bodo podlaga za financiranje dejavnosti," pravijo v družbi Nomago, kjer imajo sicer v lasti skupno 15 avtobusnih postaj po Sloveniji.
Pri ureditvi te problematike skupaj z Gospodarsko zbornico Slovenije (GZS), ministrstvom za okolje, podnebje in energijo (MOPE) in Družbo za upravljanje javnega potniškega prometa (DUJPP) aktivno iščejo dolgoročno vzdržno rešitev, "saj je v našem skupnem interesu urediti to področje".
Kaotično lastništvo avtobusnih postaj po Sloveniji
V Nomagu so nam pojasnili, da projekt ureditve problematike avtobusnih postaj že poteka in bo predvidoma končan v naslednjih mesecih. "Glede na trenutne trende v razvitih državah bi bilo nujno treba ločiti dejavnost upravljanja avtobusnih postaj od izvajanja prevozov, torej podobno kot imamo v Sloveniji že urejeno na področju železniških postaj," so prepričani.
Lastništvo avtobusnih postaj po Sloveniji je namreč trenutno zelo razpršeno. Ponekod je lastništvo v 100-odstotni lasti občin, drugje v 100-odstotni lasti avtobusnih prevoznikov, obstajajo pa tudi primeri, ko je lastništvo deljeno – to pomeni, da je denimo lastnik zemljišča občina, lastnik stavbe pa avtobusni prevoznik.
Posledica obstoječega sistema upravljanja so dotrajane, zastarele, ponekod že povsem nefunkcionalne avtobusne postaje po celi državi. Čas se je na marsikateri že davno ustavil, morda še najbolj pa v oči bode prav avtobusna postaja v prestolnici.
Ta predstavlja unikum, saj gre za edino samostojno podjetje, katere dejavnost je vezana na storitve avtobusne postaje rednega avtobusnega linijskega javnega prevoza.

Na srečo potnikov naj bi se kmalu začel projekt gradnje nove avtobusne postaje ob Vilharjevi cesti. Gradnja naj bi bila zaključena konec leta 2027 oziroma v začetku leta 2028.
Na DUJPP iščejo najbolj pravično rešitev
A zakaj tudi v Sloveniji, po vzoru nekaterih drugih držav, dejavnost upravljanja avtobusnih postaj ni ločena od izvajanja prevozov? Nedavno ustanovljeno Družbo za upravljanje javnega potniškega prometa smo vprašali, kakšne rešitve pripravljajo.
"Upravljanje avtobusnih postaj v drugih državah je različno urejeno. V Franciji imajo javno/zasebno upravljanje s transparentnostjo dostopa, v Združenem kraljestvu in na Češkem imajo mešanico javnih in zasebnih modelov javnega zasebnega partnerstva, v Španiji pretežno javno z določenimi regionalnimi prilagoditvami, v Nemčiji javno z nekaj zasebno upravljanimi postajami. Nobeden od navedenih modelov upravljanja ni idealen, vsak ima svoje prednosti in slabosti," so nam pojasnili. Trenutno so, kot pravijo, v fazi zbiranja podatkov o avtobusnih postajah, priprave kategorizacije avtobusnih postaj ter izdelave metodologije za izračun peronizacije na način, ki bo omogočil objektiven, transparenten in nediskriminatoren dostop do avtobusnih postaj.
Zagotovo pa rešitev v Sloveniji ne bo, da bi DUJPP z avtobusnimi postajami upravljala kar sama ali bila njihova lastnica.
Zapleti z voznimi redi
Na DUJPP so lahko v zadnjih mesecih nekoliko zadihali, saj se je stanje, kot je vladalo po sprejemu novih voznih redov, zdaj umirilo, pravijo. Spomnimo: starši so bili v začetku septembra na nogah, ker ni avtobusov, so otroci v šolah ostajali do 17. ure. Šlo je za posledico uvedbe novih voznih redov.

Pri prenovi voznih redov so, zatrjujejo, obstoječe, dobre, vozne rede ohranili in stanje zgolj nadgradili, razširili. "Tako so se z novimi voznimi redi koncesionarji pogodbeno zavezali, da od 1. 7. 2024 dalje zagotavljajo izvedbo povečanja voženj po celi Sloveniji. Cilj izboljšav je, da se z obogateno ponudbo intervalnih in direktnih linij, prevozov v dopoldanskem, popoldanskem in večernem času, hitrih relacij s krajšim potovalnim časom ter linij, ki upoštevajo tudi vozne rede železniškega potniškega prometa, k večji uporabi javnega potniškega prometa privabi še več prebivalcev," razložijo na DUJPP. Če se bo pojavila potreba po tem, bodo posamezne linije na pobudo potnikov in lokalnih skupnosti še prilagajali.
A trenutno na področju avtobusnih prevozov največ pozornosti namenjamo nadgradnji informacijskih tehnologij, ki bodo dodatno izboljšale uporabniško izkušnjo potnikov, pravijo. "Med ključnimi novostmi so celovit iskalec voznih redov, spremljanje zamud in s tem boljše načrtovanje poti, enostaven pregled vseh voznih redov, prenovljen spletni portal za potnike ter uvedba klicnega centra za dodatno podporo uporabnikom," naštejejo.
Slovenija je najmanj razvita država na svetu, kjer ne deluje nič in nikoli ne bo. Bo samo še slabše. Samo bereš članke in gledaš poročila, pa je kristalno jasno, kje smo. Me pa veseli podatek, da je povprečna avstrijska pokojnina 1.500 €...
Naj jih uredijo in prostore oddajajo še drugim ponudnikom, pa bo tudi finančno se splačalo...
ja no, ko bo v vsakem kraju 2 avtobusni postaji in dva prevoznika bomo pa videli kako bo ? ne pa da se podeljuje koncesije. v gnilem socilaizmu ni bilo problema pridet v eno večjo vas pa izbirat med tremi… ...prikaži več prevozniki. danes pa - kapitalizem in monopolizem. in ne se spraševat zakaj ne dela javni promet. ker ko je avtobus poln sedežev, gre mirno mimo postaje. ti pa čaki . na pogrebno službo al kaj ?ljudje ne hodijo za zabavo na avtobus. gredo na šiht, šolo, na pregled. je treba pridet ob času .