11. maja 2022 je vlada Republike Slovenije ponovno uvedla regulirane cene pogonskih goriv. Vse od tedaj pa do danes (skoraj dve leti) je bil liter bencina cenejši od litra dizla. Nekajkrat v tem obdobju tudi občutno cenejši, npr. 30. avgusta 2022 (1,491 €/1,767 €) pa 20. decembra 2022 (1,242 €/1,467 €) itd.
Od 12. aprila 2023 pa sta se ceni za liter bencina in dizla na slovenskem trgu začeli zbliževati in z izjemo oktobra 2023 ostali na bolj ali manj enaki razliki. V začetku letošnjega leta (4. januar) je cena za liter bencina znašala 1,393 evra, za dizel pa 1,430 evra. V zadnjih dveh mesecih pa sta se ceni začeli približevati, prav z današnjim dnem pa sta se prvič od ponovne uvedbe regulacije cen ceni tudi izenačili.
Kaj točno stoji v ozadju izenačitve cen, je zaradi specifike mediteranskega trga zelo težko reči. Je pa vsekakor jasno, da glavni razlog ne tiči v trošarinah, saj so trošarine za bencin in dizel v zadnjem času zelo podobne (bencin 0,45824 evra na liter/dizel 0,42538 evra na liter). Je pa res, da je trošarina za bencin npr. še 24. aprila lani znašala "le" 0,38767 evra/liter, za dizel pa tedaj 0,42262 evra. Torej je bila trošarina za dizelsko gorivo višja kot za bencinsko, zdaj pa je stanje ravno obratno, kar nekako ne sovpada z ekološkimi usmeritvami in načrti, da bi s slovenskih cest izkoreninili dizelska goriva, ki so znani kot večji onesnaževalci zraka. Če bi danes veljala trošarina izpred enega leta, potem bi bencin še vedno bil cenejši od nafte.
A trošarina ni edina dajatev, ki jo vozniki plačajo ob točenju goriva. Drobnoprodajna cena posameznega naftnega derivata je namreč sestavljena iz prodajne cene brez dajatev, CO2 dajatve, dodatka za zagotavljanje prihrankov energije (prispevek URE), prispevka za zagotavljanje podpor proizvodnji električne energije v soproizvodnji z visokim izkoristkom in iz obnovljivih virov energije (prispevek OVE), trošarine in DDV.
Eden od glavnih razlogov, da je v tem tednu prišlo do izenačitve cen (današnji podatki celo kažejo, da se je nafta na trgu nekoliko pocenila in bi lahko bila tudi pri nas v prihodnje celo nekoliko cenejša od bencina), je gibanje cen bencina in dizla na mediteranskem trgu. Na to pa so imeli morda vpliv tudi vremenski vplivi, saj imamo v zadnjem mesecu in pol zelo toplo pomlad, temperature v zadnjem tednu so skorajda poletne, kar bi utegnilo pomeniti bolj polna skladišča kurilnega olja in nafte zaradi manjšega povpraševanja po tovrstnem gorivu za ogrevanje. Na drugi strani pa je na mediteranskem trgu v zadnjem času opažen trend podražitve bencina, ki je bistveno bolj izrazita kot pri dizlu.
Hrvaška in cene goriv - dizel konkretno cenejši
Tudi Hrvati so z današnjim dnem dobili nove cene pogonskih goriv. Tako kot pri nas so tudi pri naših južnih sosedih cene višje. Cena 95-oktanskega bencina se je namreč zvišala za dva centa na 1,54 evra za liter, dizel pa se je podražil za cent na 1,46 evra za liter. Tako kot v Sloveniji bodo tudi pri Hrvatih nove cene veljale naslednjih 14 dni. Bencin je torej pri Hrvatih zanemarljivo cenejši, medtem ko bi bil prihranek pri 50-litrskem rezervoarju dizelskega goriva ob tankanju na Hrvaškem kar 4,1 evra.
Glavna razlika v cenah bencina in dizla, torej da je dizel občutno cenejši na Hrvaškem kot pri nas, se skriva v trošarinah. Hrvaška vlada ima namreč do dizla posebne simpatije, saj je trošarina zanj bistveno nižja od trošarine za bencin. Tako trošarina po novem (od danes) za bencin znaša 0,456 evra na liter (skoraj identična kot pri nas), trošarina za dizel pa "le" 0,383 evra na liter. To pa pomeni, da razlika v ceni pri dizlu približno sovpada z razliko v trošarini v primerjavi s slovenskim trgom.
dezurni@styria-media.si