Bralka nam je sporočila, da je za vožnjo s taksijem Metro iz Ljubljane (od Križank) do Polhovega Gradca plačala le 22 evrov – kar se ji je zdelo presenetljivo ugodno za razdaljo skoraj 20 kilometrov. Preverili smo, ali so se cene taksi storitev pocenile in ali je na to morda vplival prihod Uberja v Slovenijo.
Metro
Cena vožnje, ki jo omenja bralka – 22 evrov za relacijo od Križank do Polhovega Gradca – je bila zaračunana v skladu z uradnim cenikom podjetja Metro in izmerjena po taksimetru. Njihov cenik je naslednji:
- Začetna tarifa (startnina): 1,95 evra.
- Cena na kilometer: 1,19 evra.
- Čakalna ura: 17,98 evra.
Na Metroju so Žurnal24 povedali, da so nazadnje cene prilagodili februarja letos, a da jih niso nižali, temveč so jih povišali. Obljubljajo pa, da v kratkem ne načrtujejo ponovnega dviga. "Tudi zaradi prihoda konkurence ne načrtujemo sprememb ali znižanja cen, saj menimo, da so naše cene že oblikovane realno in pošteno – tako do strank kot do voznikov," pravi Edis Kadirić iz Metroja.
Cen ne morejo znižati, saj bi to vodilo v padec kakovosti storitev in spodbudilo delo na črno, pravi. Ob tem spominja na primer iz Hrvaške, kjer so se ob prihodu Uberja pojavili t. i. agregatorji – podjetja, ki sodelujejo z Uberjem in prek sebe vključujejo voznike. Takšna podjetja pogosto vsakih nekaj mesecev zapirajo in znova odpirajo, da se izognejo plačilu davkov. Vozniki, ki jih najemajo, so pogosto tujci iz tretjih držav, ki nimajo možnosti pritožb in le tiho delajo.
Agregatorji jim dajejo vozila v najem (v povprečju okoli 300 evrov na teden) ter jim zaračunavajo dodatne provizije. Če voznik ustvari približno 800 evrov prometa, Uber vzame od 10 do 20 odstotkov provizije, agregator pa še dodatnih 10 odstotkov, kar pomeni že okoli 160 evrov. Ko prištejemo še 300 evrov za najem vozila in strošek goriva (okoli 150 evrov na teden), vozniku od tedenskega zaslužka – pri delu tudi po 12 ur na dan – ostane komaj okoli 200 evrov.
"Menimo, da tak model dela ne prinaša koristi ne voznikom ne potrošnikom in vodi v nestabilen in nelojalen trg," opozarjajo pri Metroju.
Wizi
Wizi Taxi deluje v štirih slovenskih mestih – Ljubljani, Mariboru, Kopru in Kamniku – cene pa se razlikujejo od mesta do mesta. "Odvisne so od številnih dejavnikov – od prometne infrastrukture in cen goriva do stroškov vzdrževanja vozil in lokalnih davčnih politik," so nam pojasnili pri podjetju Wizi, ki smo ga nekoč poznali po imenu Cammeo.
Bojan Divjak, zastopnik franšize Wizi taksi v Sloveniji, nam je povedal, da so zadnji popravek cen naredili pred letom dni, a tudi oni cen niso znižali. Tudi pri Wiziju so cene po popravku tradicionalno sledile rahlemu povečanju.
"Čeprav konkurence ne komentiramo, javno dostopni podatki kažejo, da so naše cene pogosto tudi do 30 odstotkov ugodnejše," pravi, da so njihove cene še vedno nižje od konkurence. V Ljubljani je njihov cenik naslednji:
- Začetna tarifa (startnina): 1,7 evra.
- Cena na kilometer: 1,07 evra.
- Čakalna ura: 16,77 evra.
"Naš cilj je preprost: narediti prevoz dostopen vsem. Verjamemo, da bi morala biti mobilnost v 21. stoletju enako dostopna kot pitna voda – ne glede na to, ali ste študent, zaposleni, podjetnik ali upokojenec, ne glede na vašo raven tehnološkega znanja," pojasnjuje, zakaj imajo cene nižje od konkurence.
Nizke cene pa se jim tudi obrestujejo, pravi: "Od prihoda novih prevoznikov na trg nismo opazili bistvenih sprememb v navadah naših strank, razen da beležimo stalno naraščanje povpraševanja po taksi prevozih."
Rumeni taksi
Pri podjetju Rumeni taksi poudarjajo, da so njihove cene določene v skladu z uradno ljubljansko tarifo, ki je omejena z mestnim odlokom. Po Ljubljani zato vozijo izključno po najvišji dovoljeni tarifi:
- Začetna tarifa (startnina): 2 evra.
- Cena na kilometer: 1,5 evra.
- Čakalna ura: 20 evrov.
Nazadnje so cene prilagodili pred dvema letoma, ko so iz 1,25 evra na kilometer prešli na maksimalno dovoljeno tarifo. Od takrat sprememb niso uvajali.
Na vprašanje, ali jih prihod Uberja v Slovenijo skrbi ali spodbuja k nižanju cen, so pri podjetju Rumeni taksi jasni: "Z Uberjem se ne ukvarjamo. Imamo krog svojih zvestih strank, na katere ne vpliva niti Metro, Laguna, kaj šele Uber. Ni vse v ceni vožnje ..."
Kot pravi lastnica podjetja Rumeni taksi Marta Tovornik, se že leta osredotočajo na kakovost in zanesljivost, ne pa na tekmovanje v nizkih cenah: "Zares ne vem, zakaj se vsi v tej državi vedno in povsod, zlasti ko je govora o taksi storitvah, vedno ukvarjajo oziroma ukvarjate izključno samo s cenami. Tako kot je za kilogram kruha nekdo pripravljen plačati 4 evre ali 5 evrov, pa vsi vemo, da je v Lidlu in Hoferju cenejši, je tudi med taksi službami velika razlika. Mi imamo že leta svoj krog pogodbenih strank, ki točno vedo, kaj oni in njihovi poslovni partnerji dobijo pri nas. Velikokrat je taksist vstopna točka tujca v državo – in če takrat pokažeš pravilen pristop, imaš nemalokrat za vikend delo s prevozom v Piran, Portorož, Bled ... Pa včasih plačano kosilo in podobno. Veliko ljudi pa na taksi gleda zgolj in samo zaradi potrebe najcenejšega prevoza od točke A do točke B, pri tem pa ni pomembno, ali je vozilo umazano, zakajeno, voznik opit, morda celo bivši kaznjenec, z neznanjem slovenskega jezika ipd."
Tja hodijo turisti spat brnb pa to
Kdo za vraga bi se s taksijem hotu zapeljat do Polhovga Gradca??? Se domacini vsako jutro vn bezijo, ne pa da bi turist tja rinu!