"Pri pogodbah sklenjenih na daljavo ali zunaj poslovnih prostorov ima potrošnik na podlagi 43. č. člena Zakona o varstvu potrošnikov pravico (v nadaljevanju ZVPot) pravico, da v 14 dneh obvesti podjetje, da odstopa od pogodbe, ne da bi mu bilo potrebno navesti razlog za svojo odločitev," so pravico, ki velja za pogodbe, sklenjene izven prostorov podjetja, pojasnili na Tržnem inšpektoratu, ki ga vodi Andrejka Grlić.
A obstajajo izjeme. "ZVPot v 12. točki 5. odstavka 43. č. člena določa, da potrošnik, nima pravice do odstopa od pogodbe, če ni s podjetjem drugače dogovorjeno pri storitvah za prosti čas pri katerih se podjetje zaveže, da bo izpolnilo svojo obveznost ob točno določenem datumu ali v točno določenem roku," so opozorili na tržnem inšpektoratu. V to kategorijo sodi tudi vstopnica za koncert ali kakšno drugo prireditev, ki je tako ni mogoče vrniti in zahtevati denarja nazaj, tudi če je kupljena prek spleta, torej na daljavo.
Izjem je cel kup
Izjeme, pri katerih potrošnik nima pravica do odstopa od pogodbe, čeprav je bila sklenjena na daljavo, so še druge. Objavljamo celotni del člena 43. č., ki govori o izjemah:
Razen če sta se pogodbeni stranki dogovorili drugače, potrošnik nima pravice do odstopa od pogodbe iz prvega odstavka tega člena pri teh pogodbah:
1. o blagu ali storitvah, katerih cena je odvisna od nihanj na trgih, na katera podjetje nima vpliva in ki lahko nastopijo v roku odstopa od pogodbe;
2. o blagu, ki je izdelano po natančnih navodilih potrošnika in prilagojeno njegovim osebnim potrebam;
3. o blagu, ki je hitro pokvarljivo ali mu hitro preteče rok uporabe;
4. o opravljanju storitev, če podjetje pogodbo v celoti izpolni ter se je opravljanje storitve začelo na podlagi potrošnikovega izrecnega predhodnega soglasja in s privolitvijo, da izgubi pravico do odstopa od pogodbe, ko jo podjetje v celoti izpolni;
5. o dobavi zapečatenih avdio- ali videoposnetkov in računalniških programov, če je potrošnik po dostavi odprl varnostni pečat;
6. o dobavi časopisov, periodičnega tiska ali revij razen pri naročniških pogodbah za dobavo takih publikacij;
7. o dobavi zapečatenega blaga, ki ni primerno za vračilo zaradi varovanja zdravja ali higienskih vzrokov, če je potrošnik po dostavi odprl pečat;
8. o dobavi blaga, ki je zaradi svoje narave neločljivo pomešano z drugimi predmeti;
9. o dobavi alkoholnih pijač, katerih cena je dogovorjena ob sklenitvi prodajne pogodbe in ki se lahko dostavijo po 30 dneh, njihova dejanska vrednost pa je odvisna od nihanj na trgu, na katera podjetje nima vpliva;
10. sklenjenih na javnih dražbah;
11. pri katerih je potrošnik izrecno zahteval obisk podjetja na domu zaradi izvedbe nujnega popravila ali vzdrževanja. Če podjetje pri takem obisku opravi še dodatne storitve, ki jih potrošnik ni izrecno zahteval, ali dostavi blago, ki ne predstavlja nadomestnih delov, nujno potrebnih za vzdrževanje ali popravilo, ima potrošnik za navedene dodatne storitve in blago pravico do odstopa od pogodbe;
12. o nastanitvi, ki ni namenjena stalnemu bivanju, prevozu blaga, najemu vozil, pripravi in dostavi hrane, ali storitvah za prosti čas, pri katerih se podjetje zaveže, da bo izpolnilo svojo obveznost ob točno določenem datumu ali v točno določenem roku;
13. o dobavi digitalne vsebine, ki se ne dostavi na otipljivem nosilcu podatkov, če se je opravljanje storitve začelo na podlagi potrošnikovega izrecnega predhodnega soglasja in s privolitvijo, da s tem izgubi pravico do odstopa od pogodbe.«.
Fotografija je simbolna.
dezurni@zurnal24.si