Martin Winterkorn za zdaj ostaja šef Volkswagna. Po kriznem sestanku vodstva koncerna, ki zaposluje kar 600.000 ljudi, se je v vnaprej posneti videoizjavi za javnost znova opravičil za škandal s programsko opremo, ki manipulira z meritvami emisij škodljivih plinov. "Na tej točki niti jaz še nimam odgovorov na vsa vprašanja," je dejal. "Vendar pa smo v procestu intenzivne preiskave, med katero nameravamo vse postaviti na mizo transparentno in kakor hitro bo to mogoče," je med drugim dodal v dve minuti in pol dolgi izjavi, objavljeni na spletni strani največjega proizvajalca vozil na svetu.
Vmes so pri koncernu kot "neumnost" označili nekatere namige, da so 68-letnemu Winterkornu šteti dnevi, saj da mu nadzorni svet na vnaprej napovedanem petkovem srečanju naj ne bi podaljšal pogodbe, kar je še en teden nazaj izgledalo zgolj formalnost. Po poročanju berlinskega Tagesblatta, ki se sklicuje na vire blizu nadzornega sveta, naj bi Winterkorna nadomestil sedanji šef znamke Porsche 59-letni Mathias Müller. Ta je bil prisoten tudi na sredinem kriznem sestanku.
Tudi član nadzornega sveta Stephen Well, vodja dežele Spodnja Saška, ki je petinski lastnik VW-ja, javno ni želel podpreti Winterkorna.
Šok ob priznanju, da so zmanipulirali za celotno letno proizvodnjo avtov
Dieselgate, kot so poimenovali afero s prirejanjem porabe, ki si jo je privoščil največji proizvajalec avtomobilov na svetu Volkswagen, je v torek dokončno udarila na plan v vsej razsežnosti. V izjavi za javnost so sredi dneva pri koncernu priznali, da ima tovrstne naprave, ki so sposobne preslepiti testne naprave in tako dajejo videz, da so njihovi dizelski avtomobili čistejši kot so v resnici, po svetu vgrajenih kar 11 milijonov vozil. Za primerjavo - to je več kot VW na leto proizvede vozil.
Za primer izplačevanja odškodnin je VW že rezerviral 6,5 milijarde evrov denarnega toka iz tretje četrtine poslovnega leta.
Sporno komponentno dobavljal Bosch
Po poročanju Bilda je vpleten tudi koncern Bosch, saj je prav ta dobavljal sporno tehnologijo, ki je omogočala manipulacije. Pri Boschu pravijo, da so komponente izdelovali po naročilu VW-ja. "Odgovornost za aplikacijo in njeno integracijo v komponente je na strani VW-ja," so odločno dodali.
Pri EU za Žurnal24: "Skrbno spremljajo"
Afera torej že pušča globoke sledi. Vrednost VW-ja je samo v ponedeljek upadla za dva slovenska proračuna, v torek pa še za enkrat toliko, nevladne organizacije tudi v Evropi norijo in zahtevajo takojšnje ukrepanje EU, v ZDA pa se kongresniki pripravljajo, da bodo nemškega giganta počasi spekli na ražnju zaslišanj.
"Komisija je v kontaktu z Volkswagnom z namenom, da ugotovi vse podrobnosti nedavnega vpoklica vozil tega proizvajalca v ZDA. Prav tako smo v stikih z ameriško agencijo za okolje Epo in kalifornijskim uradom za čist zrak Carb, da se seznanimo z dejstvi," je za Žurnal24 povedala tiskovna predstavnica komisariata za transport pri EU Lucia Caudet, še preden je prišlo na dan najnovejša razsežnost afere.
"V tem trenutku je še prezgodaj komentirati, ali bi morali kakršnekoli takojšnje nadzore meritev izvesti tudi v Evropi in ali so bile manipulacije storjene tudi pri vozilih, ki jih Volkswagen prodaja v Evropi. Jemljemo pa to celotno zadevo skrajno resno," je zagotovila Caudetova.
Samo lani onesnažen evropski zrak vzel za bilijon evrov življenj
Pri vseevropski nevladni organizaciji Transport&Environement, ki zagovarja trajnostni razvoj transporta, pa so bolj neposredni. Dejanje Volkswagna so v izjavi za javnost označili za goljufijo, a zgolj "vrh ledene gore."
"Škandal z VW in kar mu bo sledilo v Evropi, ko bodo na plan prišli novi dokazi, dokazuje, da celotni sistem testiranja vozil ne ustreza svojemu namenu. Potrebujemo resnično neodvisno evropsko ustanovo za licenciranje, ki bi jo financirali z dajatvijo 20 evrov na vsako prodano vozilo. Na ta način bi bili zelo stroškovno učinkoviti - samo lani je v Evropi zaradi onesnaženega zraka, k čemer v veliki meri prispevajo nevarni izpusti dušikooksidov v dizelskih motorjih, prezgodaj umrlo 500.000 ljudi. Izmerjena škoda, ki je nastala ob tem, je skoraj 1000 milijard evrov," pravijo pri organizaciji in terjajo takojšnje ukrepanje EU.
Posredno pritrjuje francoski finančni minister Michel Sapin, ki je zjutraj izrazil mnenje, da bi morala EU opraviti temeljito preiskavo glede goljufanja pri emisijah. "Smo skupni evropski trg z evropskimi pravili. In te morajo biti spoštovane. Bile pa so kršene v ZDA." Sapin še meni, da bi morali preveriti tudi francoske izdelovalce vozil, čeprav je sam prepričanja, da se niso posluževali prakse VW-ja.
In nekatere države so že stopile v akcijo. Tako je nemški transportni minister Alexander Dobrindt zaukazal pregled emisij VW-jevih vozil, isto so že napovedali tudi v Franciji, Italiji in Južni Koreji.
Prestol Winterkorna ima nažagane noge
Škandal je že zdavnaj presegel meje zgolj enega od lokalnih trgov. Po poročanju Reutersevih sogovornikov bodo gotovo "padale glave", na tnalu se utegne znajti tudi Winterkorn, saj je bil gotovo obveščen o tem, kakšne manipulacije se gredo v ZDA, morda pa jih je celo sam odobril. Winterkorn je pred komaj nekaj meseci izšel kot veliki zmagovalec iz spopada s Ferdinandom Piëchom, ko ga je ta skušal odstaviti. Na koncu se je moral z mesta predsednika nadzornega sveta posloviti prav dotlej vsemogočni Piëch.
Okorn: Američani so lahko zgled v skrbi za potrošnika
"Po mojem smo vsi šokirani. Na splošno je to dokaz tistega, o čemer govorimo že nekaj časa, a nas evropska politika nekako noče slišati," pravi predstavnik Zveze potrošnikov Slovenije Boštjan Okorn o prvem odzivu potrošniških organizacij na razkritje. "Upam, da bo tudi ta dogodek sprožil nove razmisleke o smiselnosti kakršne koli ureditve, pri kateri ni nobenega uradnega preverjanja, kot se dogaja zdaj. V ZDA imajo te stvari urejene bistveno bolje, nadzor je prisoten tako pred prodajo kot z že prodanimi avtomobili, zato so tudi njihovi podatki bolj realni in jih vozniki lažje dosežejo."
V Washingtonu pa so v kongresu že napovedali zaslišanja predstavnikov VW-ja v povezavi z razkritjem pred vrhovnim zakonodajnim telesom države. V ospredje torej stopa primerjava s Toyoto, ko je pred leti škandal s prikrivanjem nevarnih avtomobilov dosegel najvišje politične vrhove, saj je očitno, da se domača ameriška industrija ta hip naslaja nad težavami nemške konkurence, še posebej, ker sami praviloma nimajo tako razvitih dizelskih motorjev.
"Zaj... smo!"
Šef VW-ja v ZDA Michael Horn je bil v ponedeljek v neljubi situaciji. Bil je namreč glavni govorec na prireditvi ob uradni predstavitvi prenovljenega modela passat za leto 2016, namenjenega ameriškemu trgu, a je moral velik del svojega časa nameniti opravičevanju. "Naša družba je delovala nepošteno. Zaj... smo," je dejal. "Sedaj se moramo našim strankam oddolžiti," je dodal po poročanju portala Jalopnik. A prav Horn bo verjetno prvi na listi za odstrel.
Ujeti s hlačami pri gležnjih
Volkswagen mora na ameriškem trgu vpoklicati skoraj pol milijona svojih vozil z 2,0 TDI dizelskim motorjem, saj so pri okoljski agenciji Epa dokazali, da imajo ti avti posebej prirejeno programsko opremo za prikazovanje nižje porabe od dejanske.
Pri Epi so postali prvič pozorni, da nekaj ni v redu, ko so pri mednarodnem svetu IICT lani spomladi objavili rezultate testiranj modelov passat in jetta, izmerjeni izpusti pa so se močno razlikovali od uradno navedenih.
VW je moral nato lani decembra prvič vpoklical 500.000 vozil z ameriškega trga, pri čemer naj bi odpravil "napako", do katere da lahko po takratnih zagotovilih pride zaradi različnih tehničnih in okoljskih vplivov.
V ponovljenem testiranju teh vpoklicanih vozil pa so ameriške inštuitucije ugotovile, da do odstopanj še vedno prihaja. VW-ju so zagrozile, da ne bodo dale soglasje za nadaljnjo prodajo, če ne bo podal utemeljene razlage, nakar so 3. septembra predstavniki VW v ZDA priznali manipulacijo, s katero so skušali zavesti testne naprave.
andrej.leban@zurnal24.si
Dokler napak ne popravijo VW ne bi smel več poslovat.
Zakaj se bi moral navaditi. Pač bom vozil 20 let stare avte, namesto da bi kupoval nove. Na srečo pa se predvideva da bodo avto na notranje izgorevanje delali še vsaj do leta 2070. Tako, da smo še rešeni pred… ...prikaži več temi brezveznimi el avti.
Ne morjo ga dat na trg,ker ga nimajo