Življenje brez spletnih trgovin si težko predstavljamo. Včasih samo hitro preverimo cene, preden se odpravimo v fizično trgovino. Drugič iz tujine naročimo izdelke, ki sicer niso dostopni v Sloveniji. Spet tretjič na spletu kupimo darilo, ker se nam mudi in ne utegnemo po nakupih.
Vse te možnosti so postale tako samoumevne in vsakdanje, da niti ne pomislimo, kako so spremenile naše nakupne navade.
Prve spletne trgovine in začetki spletnega nakupovanja
Začetek spletnih trgovin lahko povežemo z že skoraj pozabljenim teletekstom. Leta 1979 je izumitelj Michael Aldrich z vpeljavo možnosti dvosmerne komunikacije, ki jo je omogočil teletekst, odprl vrata številnim spletnim tehnologijam. V 80. letih je tako obratovalo nekaj predhodnic spletnih trgovin, ki so na televizijskih aparatih, povezanih s telefonsko linijo, omogočale dostop do informacij, rezervacijo vozovnic in preproste "spletne" nakupe.
Prava prelomnica pa je se zgodila v začetku 90. let, ko smo dobili prvi WWW strežnik in spletni brskalnik. Čez nekaj let je Jeff Bezos, ustanovitelj Amazona, začel iz svoje garaže prodajati knjige v prvi spletni knjigarni. Istočasno se je na spletu pojavila možnost spletnega naročanja pic v piceriji Pizza Hut in začel je delovati eBay, takrat pod imenom Auctionweb.
Po tem prelomnem letu 1994 je sledil rapiden napredek na področju spletnih trgovin. Od sodobnih možnosti plačevanja, kot je PayPal, do priporočil izdelkov med prijatelji na družbenih omrežjih Facebook, Twitter in ostalih.
To so prepoznali tudi spletni trgovci in začela se je era sodobnega spletnega oglaševanja za spletne trgovine. Ko je Facebook v letu 2007 lansiral svojo oglaševalsko platformo, je k oglaševanju pritegnil številne spletne trgovce. Končno so namreč dobili priložnost, da s svojimi oglasi nagovorijo potencialne kupce tam, kjer ti preživijo največ časa – na Facebooku.
Oglaševanje na spletu: vas spletni trgovci zasledujejo?
Če se vam zdi, da na spletu neprestano videvate oglase za iste izdelke ali isto spletno trgovino, obstajata dve možnosti.
Prva je, da je trgovina zmetala ogromne količine denarja v oglaševanje na spletu in zakupila vsak oglasni prostor, ki je na voljo. Take reklame gredo vsem na živce in komaj čakamo, da se prenehajo vrteti.
Druga možnost pa je, da je spletna trgovina ugotovila, da bi vas njihova ponudba utegnila zanimati. Na podlagi različnih vidikov so ocenili, da imate interes za njihove izdelke.
Kolikokrat ste brskali za nečim na Googlu in potem začeli videvati oglase za isti izdelek povsod po spletu? Ali pa ste nekaj vrgli v spletno košarico, potem pa na Facebooku videli oglas, ki vas je vabil, da zaključite nakup?
Gre za napredno oglaševanje na spletu, ki trgovcem omogoča, da pokažejo svoje oglase samo ljudem, ki jih ponudba zanima. Na podlagi vaših interesov, zgodovine brskanj in vedenja na spletu trgovci ocenijo, ali je njihov oglas za vas zanimiv ali ne. Tako vas otroške trgovine z oglasi za otroške igrače ne bodo nadlegovale, če niste starš z otroki do 3. leta. Če pa ste, bodo na vsak način poskušale dobiti vašo pozornost.
To je smer, v katero se razvija prihodnost spletnega nakupovanja – nadležne reklame za izdelke, ki jih nikoli ne bi kupili, bodo zamenjali unikatni in 100 % prilagojeni oglasi, ki so ustvarjeni za posameznega uporabnika.
Prihodnost spletnega oglaševanja in spletnih trgovin
Trendi spletnega oglaševanja nakazujejo, da bomo čez čas videvali samo še oglase, ki so popolnoma prilagojeni za nas. Na podlagi naprednih analitičnih sistemov in umetne inteligence bo za vsakega uporabnika posebej generiran oglas – v njegovih najljubših barvah, z besedilom, ki mu zveni najbolje, in celo s prilagojeno ceno izdelka, ki jo je kupec pripravljen
plačati.
Čeprav nihče ne ve točno, kaj lahko pričakujemo v naslednjih letih, še vedno drži, da bodo najuspešnejši trgovci tisti, ki bodo znali prisluhniti svojim strankam – z analitičnim orodjem ali kako drugače.