Zdravje
1821 ogledov

Čakalne vrste vse daljše, toliko terminov pa neizkoriščenih

zdravstveni dom kočevje, čakalnica Saša Despot
Nedopustno: Skoraj tretjina razpoložljivih terminov ostaja neizkoriščena, čeprav bi se v tem času lahko zdravstvene obravnave udeležil kdo drug.

V Sloveniji je dnevno neizkoriščenih več kot 300 ali okoli 72.000 terminov letno za zdravstvene obravnave, ker pacienti na dogovorjeni termin ne pridejo in ga ne odpovejo. Analiza Ministrstva za zdravje (MZ) kaže, da v letu 2024 kar 28 odstotkov vseh dogovorjenih terminov neizkoriščenih, saj pacienti niso prišli na pregled niti termina niso odpovedali. To pomeni, da je skoraj tretjina razpoložljivih terminov ostala neizkoriščena, čeprav bi se v tem času lahko zdravstvene obravnave udeležil kdo drug.

Zato je v zadnjem času v medijih mogoče zaslediti kampanjo "Pravočasno odpovej termin", s katero želijo paciente spodbuditi, da termin pravočasno odpovejo, vsaj deset dni prej, če se dogovorjenega zdravstvenega pregleda ali posega ne morejo udeležiti. 

Čakalnica | Avtor: Profimedia Profimedia

"S kampanjo želimo okrepiti občutek odgovornosti in solidarnosti med pacienti ter povečati zavedanje o njihovih pravicah in obveznostih. Pravočasna odpoved termina omogoča drugemu pacientu, da pride do pregleda ter prispeva k boljši organizaciji dela in učinkovitejši uporabi zdravstvenih virov," razlog za kampanjo pojasnijo na MZ. 

Kampanja se je začela konec oktobra in bo trajala tri mesece. Ocenjena vrednost celotne kampanje, ki zajema tako idejno zasnov, izdelavo vseh oglaševalskih orodij in zakup medijskega prostora, je 80.000.

To smo dolžni storiti

Na osnovi Zakona o pacientovih pravicah izvajalca zdravstvenih storitev smo dolžni pravočasno obvestiti, če se dogovorjenega termina ne moremo udeležiti. To pomeni, da moramo deset dni pred načrtovanim posegom ali specialističnim pregledom sporočiti svojo odsotnost in to lahko brez navajanja kakršnega koli razloga. Poznejša odpoved termina je dopustna le objektivnih razlogov, kot so nenadna bolezen, nepričakovana hospitalizacija ali smrt ožjega družinskega člana.

Danes zakon določa, da se pacienta, ki naročenega termina ne izkoristi brez upravičenega razloga, črta s čakalnega seznama, njegova napotnica pa preneha veljati. Ponovna uvrstitev na čakalni seznam za isto storitev pri istem izvajalcu je mogoča šele po treh mesecih, razen če bi takšna omejitev lahko ogrozila pacientovo zdravstveno stanje.

Neupravičena ali pozna odpoved termina povzroči uvrstitev na konec čakalnega seznama. To podaljša pot do pravočasne oskrbe in poveča tveganje za poslabšanje zdravja.

Bi bilo treba takšne paciente vendarle denarno kaznovati?

Pred časom smo poročali o pacientki, ki ji je zobozdravnica koncesionarka za neudeležbo na pregledu zaračunala 50 evrov. "Veljavna zakonodaja ne predvideva možnosti, da bi izvajalec, ki opravlja dejavnost na podlagi koncesije, pacientu zaračunal storitev, če ta ni bila opravljena. Morebitno zaračunavanje »neudeležbe« pri pregledu nima pravne podlage v okviru obveznega zdravstvenega zavarovanja. Kljub temu pa ministrstvo razume težavo, ki jo neprihodi povzročajo izvajalcem," pravijo na ministrstvu, kjer so se z vprašanjem sankcioniranja pacientov, ki brez opravičila ne pridejo na dogovorjen termin, v okviru njihove delovne skupine že ukvarjali.

"V razpravi je bilo izpostavljeno, da bi uvedba finančnih kazni za paciente, ki brez opravičila ne pridejo na termin, odprla več vprašanj – med drugim, kdo bi te kazni izrekal in na kakšen način bi jih bilo mogoče izterjati. Večina članov skupine se s finančnimi sankcijami ne strinja, saj bi tak pristop lahko oslabil zaupanje med pacienti in zdravstvenim sistemom. Namesto kaznovanja se je oblikovalo soglasje, da je treba okrepiti preventivne in ozaveščevalne ukrepe – predvsem vzpostavitev enostavnih poti za odpoved termina, pošiljanje opomnikov pred obravnavo ter dosledno izvajanje obstoječih pravil," pojasnjujejo. 

In za koliko bi se skrajšal čakalne vrste, če bi vse te termine zapolnili?

Analiza podatkov v zadnjih dveh letih kaže, da se skupno število čakajočih povečuje po povprečni letni stopnji med tri do sedem odstotki odvisno od vrste zdravstvene storitve, so za Žurnal24 povedali na MZ. Po njihovem najhitrejšo rast beležijo prvi in diagnostični pregledi, počasnejšo pa terapevtski postopki. "Z doslednejšimi odpovedmi in zmanjšanjem neprihodov pacientov ter s tem posledično izboljšane organizacije bi se lahko število izvedenih obravnav povečalo za pet do deset odstotkov. Učinek bi bil najizrazitejši pri prvih in diagnostičnih pregledih, kjer že manjši delež neizkoriščenih terminov pomembno vpliva na skupno dolžino čakalnih dob."

Kako lahko odpoveste termin?

Termin se lahko odpove hitro in preprosto na več načinov brez obiska ambulant. 

  • Neposredno pri izvajalcu - pokličite ambulanto, bolnišnico ali zdravstveni dom, kjer imate termin, in jih obvestite o odpovedi. Večina izvajalcev omogoča tudi odpoved po e-pošti.
  • Na portalu ali mobilni aplikaciji zVem - prijavite se na portal zVem in v zavihku »Moji termini« izberite pregled, ki ga želite odpovedati.
  • Čez sistem eNaročanje - obiščite ezdrav.si, vnesite svojo številko zdravstvenega zavarovanja na kartici ZZZS in številko napotnice ter odpoveste termin.
  • Če termin odpoveste na portalu zVem ali preko sistema eNaročanje, vam nov termin ne bo dodeljen samodejno.
  • Za nov termin pregleda morate sami stopiti v stik z izvajalcem, da vam ta določi nov dan in uro zdravstvene storitve.

Če termin odpove izvajalec

Izvajalci morajo v skladu z obstoječimi predpisi pacientu odpovedati termin pravočasno in ga ob tem obvestiti o razlogu ter mu ponuditi nov termin. "Na sistemski ravni ministrstvo v okviru prenove eNaročanja uvaja rešitve, ki bodo omogočile boljše sledenje in preglednost nad odpovedmi tako na strani izvajalcev kot pacientov, kar bo prispevalo k učinkovitejšemu upravljanju terminov in krajšanju čakalnih dob," so še povedali na ministrstvu za zdravje. 

vanda.levstik@styria-media.si

Komentarjev 7
  • h4ck3r 08:27 17.november 2025.

    Kako si pa naj zapomnim kdaj sem imel termin, če pa moram vmes vsaj 2x menjati koledar? :-) Hec na stran, glede na to da smo v dobi pametnih tehnologij, kjer si vsak lahko shrani termin v enega izmed mnogih ...prikaži več računov in si hkrati nastavi opomnik, je to res nerazumljivo. Bi pa bilo dobro razvrstiti obveščanje v kategorije na način ali je nekdo v kontaktu podal GSM številko, stacionarno ali pa e-poštni naslov. Tako bi ga tudi lahko obvestili 10 dni prej, SMS, e-pošta ali pa neposredni klic.

  • maček 08:25 17.november 2025.

    Kdor je bolan, sigurno ne bo zamudil termina.

  • matermila 08:01 17.november 2025.

    To me pa čudi, kar redno hodim na preglede k specialistom v UKC Maribor in vedno me nekaj dni pred pregledom pokliče sestra ali tajnica in vpraša ali bom prišel na pregled, na katerega sem naročen. Se pa ne čudim, ...prikaži več da marsikdo pozabi da ima pregled, saj so nekateri naročeni za termin čez leto ali dve. Tudi Matilda koga izmed čakajočih pokliče k sebi in ta bi težko odpovedal prihod na pregled.