V čem se razlikuje servis hibridnega vozila od servisa vozila s klasičnim bencinskim ali dizelskim motorjem?
V osnovi razlike skoraj ni. Bencinski motor z Atkinsonovim ciklom delovanja se glede vzdrževanja ne loči od klasičnega bencinskega motorja, medtem, ko hibridni del praktično ne potrebuje vzdrževanja. Če smo natančni, je potrebno menjavati hladilno tekočino inverterja (prva menjava po prevoženih 240.000 km), na drugi strani pa odpade menjava jermenov in sklopke (teh delov hibrid nima), pa tudi obrabni deli zavor zdržijo mnogo dlje (regenerativno zaviranje).
Ali moramo hibridno vozilo na servis peljati k posebnemu serviserju?
Čeprav je vzdrževanje kvečjemu manj zahtevno od vzdrževanja klasičnega pogona, pa ima vendarle nekatere posebnosti, ki jih je potrebno upoštevati. Nestrokoven poseg v hibridni pogon je lahko med drugim življenjsko nevaren. Zato je pomembno, da hibrida vzdržuje tehnik, ki je za to ustrezno usposobljen.
Kako je z zavarovanjem v primeru okvare hibridnega vozila – ali za to poskrbijo podjetja, kot so avtomobilistična organizacija in podjetja za pomoč na cesti, ali so potrebna posebna podjetja?
Avto moto zveza in druge organizacije za pomoč na cesti so ustrezno usposobljene, da lahko na cesti pomagajo tudi v primeru, ko gre za hibridno vozilo. Vozilo se upravlja enako kot klasično vozilo z avtomatskim menjalnikom.
Ali lahko voznik kakorkoli sam vpliva na napake na vozilu z nepravilno uporabo hibridnega sistema?
Vselej se lahko najde posameznik, ki mu bo uspelo pokvariti še tako dobro zavarovano napravo. A dejansko so pri hibridu takšne možnosti močno omejene. Voznik nima neposrednega vpliva na obrate motorja in na prestavno razmerje. Denimo, če med vožnjo prestavno ročico nenadoma premaknete v vzvratno prestavo, se ne bo nič pokvarilo, temveč bo šlo vozilo (ob kratkem zvočnem signalu) brez okvare v prosti tek.
Ali se uporabljeni materiali pri rednem servisu, kot so motorno olje in druga olja ter maziva, razlikujejo v primerjavi z le bencinsko ali dizelsko gnanimi vozili?
Prav nič. Vse tekočine so iste.
Ali lahko voznik sam s premostitvenimi kabli zažene akumulator v hibridnem vozilu, zaradi prisotnosti visokonapetostnih elementov v vozilu? Ali je treba pri tem uporabiti posebno zaščito v obliki oblačil, rokavic, očal ...?
Če se 12V akumulator izprazni, se bo vozilo obnašalo enako kot običajno vozilo: električne naprave ne bodo delovale in vozila ne bo mogoče zagnati. Pomoč je v tem primeru popolnoma enaka kot pri klasičnem vozilu: s pomočjo kablov na akumulator drugega vozila ali na ustrezno električno napravo. Posebna zaščita ni potrebna, saj so vodi, ki so pod visoko napetostjo močno zaščiteni in označeni s kričečo oranžno barvo.
Kako poteka vzdrževanje elektormotorja?
Elektromotorjev v Toyotinih hibridih ni potrebno vzdrževati.
Pri Toyoti poudarjate, da so pri hibridih manj obremenjujoči posamezni deli vozila, kot so zavore itd. Kateri avtomobilski deli v hibridu so manj obremenjeni in imajo daljšo življensko dobo, kot pri bencinskih in dizelskih modelih? Kaj konkretno to pomeni za stroške lastništva? Je treba pri rednih servisih kasneje menjati zavorne ploščite, diske ... kaj vse še?
Omenili smo že, da nekaterih delov, ki so podvrženi obrabi ali relativno pogostim okvaram, hibrid preprosto nima (npr. jermeni, sklopka, alternator, zaganjač). Zavorne ploščice in diski zdržijo 2-3 krat dlje. Bencinski motor pri hibridu deluje manj in ima »lažje delo«, saj mu v kritičnih pomaga elektromotor (ob polni obremenitvi, ob hladnem zagonu).
Ali se servisni interval pri hibridih razlikuje od servisnega intervala pri bencinskih in dizelskih motorjih?
Servisni interval je enak: menjava olja in filtra na 15.000 km ali vsako leto, servis na 30.000 km ali vsaki dve leti.
Nemški inštitut Tec-RMI je pod drobnogled vzel avtomobile različnih znamk, z različnimi pogonskimi motorji, bodisi dizelskimi, bencinskimi oziroma hibridnimi, in primerjal stroške vzdrževanja med ekvivalentimi vozili. Le pri Toyotinih in Lexusovih hibridnih avtomobilih je bil strošek vzdrževanje hibridov cenejši, kot pa vozil z bencinskim ali dizelskim motorjem. Zakaj je pri vaših hibridih vzdrevanje cenejše, pri drugih znamkah pa ne? V čem je skrivnost?
Uspešnega hibrida ne moremo narediti tako, da vzamemo običajen avto in mu preprosto dodamo elektromotor in baterijo. Toyota je v razvoj hibridov vložila bistveno več časa in denarja kot vsi drugi proizvajalci. Poleg tega je pri Toyoti že daljnega leta 95 padla vizionarska odločitev za hibridni pogon z dvema motorjema generatorjema in bencinskim motorjem povezanimi s planetnim gonilom, ki danes poganja že preko osem milijonov vozil. Nanazadnje je tukaj še neumorna strast v iskanju izboljšav, ki včasih resda prinesejo le komaj zaznaven napredek, a po skoraj dveh desetletjih in štirih generacijah Priusa je rezultat velličasten.
Primerjava stroškov rednega servisa za Toyotin model auris (hibrid, bencin, dizel) za dobo osmih let ali 150 tisoč prevoženih kilometrov.
Toyota auris (stroški rednega vzdrežavnja) |
1.4 D-4D (DIZEL) |
1,8 THS (HIBRID) |
1,33 (BENCIN) |
15.000 km |
155,85 € |
152,83 € |
129,88 € |
30.000 km |
244,68 € |
235,66 € |
211,32 € |
45.000 km |
160,88 € |
162,84 € |
129,88 € |
60.000 km |
300,32 € |
269,26 € |
262,01 € |
75.000 km |
155,85 € |
152,83 € |
129,88 € |
90.000 km |
244,68 € |
341,99 € |
302,12 € |
105.000 km |
160,88 € |
152,83 € |
129,80 € |
120.000 km |
340,32 € |
269,26 € |
267,04 € |
135.000 km |
160,88 € |
162,84 € |
129,88 € |
150.000 km |
348,72 € |
361,51 € |
295,23 € |