Avto
27274 ogledov

Že kmalu boste kupovali čisto drugačne pnevmatike

Continental pnevmatike Continental
Gume so edini element, ki zagotavlja stik avtomobila s cesto. Večino svojega obdobja so zagotavljale le stik vozila s podlago, ki nastajajo med vožnjo, po novem pa bodo tudi zbirale in posredovale podatke.

Razvoj pnevmatik v novo smer se je začel s sistemi za spremljanje tlaka v gumah TPMS, ki so v novih avtomobilih v Evropi obvezni od leta 2014. Hkrati je pospešeno stekel tudi razvoj povezav tipal v gumah z nadzorno elektroniko avtomobila.

Proizvajalci sodobne gume radi imenujejo "pametne gume", vendar pa je njihova "inteligenca" še vedno precej enodimenzionalna. Za zdaj namreč v glavnem beležijo in posredujejo podatke o zračnem tlaku. A to se bo kmalu spremenilo.

TPMS, sistem za nadzor tlaka v gumah | Avtor: VDO VDO

Vrsta funkcij

Continental razvije tehnologijo tipal, ki bo merila in spremljala tudi globino utorov na tekalni površini gum. Takoj, ko se bo globina utorov zmanjšala na kritično raven, bodo tipala to sporočila nadzorni enoti.

Gume bodo opremljene tudi s tipali temperature in opozorili na njeno povečanje. Nenadno zvišanje temperature v gumi je namreč pogosto indikator tega, da bo kmalu počila. A to ni edina naloga, ki jo lahko zaupamo tipalom temperature. Ta lahko namreč zaznajo tudi mokre površine, na katerih avtomobilu grozi splavanje, prav tako pa tudi nevarnost zdrsa na snegu in ledu.

S tipali opremljene pnevmatike bodo tudi sicer pripomogle k varnejši vožnji, saj bodo lahko voznika pravočasno opozorila na nevarnost, ki bi lahko vplivala na odzive vozila. Guma bo voznika tudi samodejno opozorila, kdaj jo je treba zamenjati, če je tekalna površina občutno iztrošena ali če je na njej razpoka, skozi katero uhaja zrak.

Tudi predstavniki podjetij Bridgestone in Michelin izpostavljajo, da bodo gume prihodnjih generacij posredovale informacije iztrošenosti tekalnih površin, prevoženih kilometrih, obremenitvi, izgubi tlaka in drugih parametrih. Pri finskem proizvajalcu Nokian pa napovedujejo, da bodo "pametne gume" na trg prišle še pred avtonomnimi vozili.

TPMS, sistem za nadzor tlaka v gumah | Avtor: VDO VDO

Pomoč avtonomnim vozilom

Oboje sicer nastajajo v soodvisnosti. Ob tem, ko vozila postajajo vse bolj avtomatizirana, potrebujejo tudi vse več podatkov, ki jim jih lahko gume zagotovijo za varno delovanje. Štiri gume namreč ostajajo edine štiri točke, ki vozilu sploh zagotavljajo stik s podlago.

Ena od prihodnjih faz bo tudi vključitev gum v internet stvari, saj bodo podatki, ki jih bodo zbirale, na voljo vsem vozilom z visoko avtomatiziranimi funkcijami, ki bodo vključena v skupno omrežje. Med drugim bodo lahko vozila v omrežju od njih prejemala podatke o vremenu oziroma temperaturi in stanju cestišč, kar ji bo omogočilo predvidevanje nevarnosti na poti pred njimi. S podatki iz gum bo mogoče združevati tudi podatke iz drugih tipal, kakršne so video kamere, kar bo še dodatno izboljšalo pregled nad stanjem na cesti.

Pametne gume bodo lahko pomagale tudi podjetjem, ki se ukvarjajo z delitvenimi ali najemnimi shemami, ko avtomobile pogosto vozijo zelo različni uporabniki.  Z zanesljivim nadzorom nad obrabo in splošnim stanjem gum bodo lahko podjetja izključila potencialne defekte gum in nevarne gume pravočasno zamenjala z dobrimi. To ne bo pomenilo le povečanja prometne varnosti, ampak bo podjetjem zagotovilo tudi bolj gospodarno poslovanje.

dezurni@styria-media.si

Komentarjev 5
  • bobubob 20:45 03.april 2025.

    Naj bolj noro od norega pa je, da te ljudi še vedno volimo. Kaj da imajo volitve z današnjimi vozili? Eh, ne ljubi se mi razlagat...

  • sandi76 20:15 03.april 2025.

    Kaj pa merilnik mehkobe sedežev ? Mene najeda in težko vozim, ker se mi zdi, da zic postaja čedalje bolj trd !

  • Avatar Peter Klepec
    peter4 12:39 03.april 2025.

    Seveda hocejo vec tudi zasluziti, ne le varnost izboljsati.