"Pozivamo k previdnosti, prilagojeni hitrosti vožnje in večji varnostni razdalji. Vremenske razmere so slabe, cesta je mokra in spolzka. Prihaja do akvaplaninga - med pnevmatiko in cesto se nabere sloj vode, ki ga pnevmatika ne more več v zadostni meri odvajati. Posledica je izguba oprijema," pogosto ob močnem deževju opozarjajo policisti.
Ceste po državi so mokre. Zaviralna pot je zato do štirikrat daljša kot na suhi cesti. Prvo pravilo ostaja nespremenjeno – upoštevajte varnostno razdaljo.
Ste vedeli, za koliko se poveča zaviralna pot?
Zavorna pot se povečuje s kvadratom hitrosti. To pomeni, da se, če je pri hitrosti 50 km/h zavorna pot na suhi podlagi devet metrov, pri hitrosti 100 km/h zavorna pot poveča za štirikrat, na 36 metrov. Ob deževju se ta pot še poveča za četrtino.
Pred leti smo na poligonu AMZS na Vranskem skupaj z inštruktorji za varno vožnjo opravili test. Preizkusili smo, koliko se v primeru zaviranja v sili podaljša zavorna pot pri različnih hitrostih in v različnih vremenskih razmerah. Najprej smo na suhem asfaltu na polno zavirali pri hitrosti 50 km/h. Avtomobil se je ustavil na razdalji devetih metrov. Poskus smo ponovili pri hitrosti 60 km/h, za zaviranje pa porabili dodatne štiri metre. Razlika 10 km/h v praksi velika Zavorna pot se povečuje s kvadratom hitrosti. To pomeni, da, če je pri hitrosti 50 km/h zavorna pot na suhi podlagi devet metrov, se pri hitrosti 100 km/h zavorna pot poveča za štirikrat. Pri hitrosti 90 km/h je bila zavorna pot na suhi podlagi 28 metrov, pri hitrosti 100 km/h pa se je zavorna pot povečala še za dodatnih osem metrov. To pomeni, da je že pri razliki 10 km/h lahko zaviralna pot toliko daljša, da z veliko silo udarimo v oviro pred seboj. Na mokrem asfaltu se je zavorna pot povečala še za četrtino, pri zaviranju po klancu navzdol pa se zaviralna pot, odvisna je od teže vozila in ohranjenosti pnevmatike, podaljša še za nadaljnjih 20 odstotkov.
Upoštevajte varnostno razdaljo
Če gre za običajno zaviranje naj bo to nežno, pri zaviranju v sili pa je treba na stopalko zavore pritisniti na polno. Da bi pravočasno in pravilno zavirali v sili, je treba pravilno sedeti in volan trdno držati z obema rokama, saj se tako najbolje čuti obnašanje zadka vozila. Neravnina ali večja višina vode na cesti lahko povzroči splavanje vozila. Tedaj je treba volan držati trdno, brez zavijanja, hkrati stisniti sklopko, saj lahko vozilo sicer ugasne, in jo držati, dokler kolesa spet ne dobijo oprijema s podlago. Svojo vlogo pri tem opravita zavorni sistem (ABS) in elektronski stabilizacijski sistem (ESC), ki samodejno poravna vozilo.
S sistemom ABS je mnogo lažje zavirati, saj je avto lažje obvladovati. Pri akvaplaningu pri hitrosti nad 80 km/h v prvem delu zaviranja pride do blokade koles, saj pnevmatike ne zmorejo pridobiti oprijema na trdni podlagi, šele ko pnevmatika uspe izpodriniti vodo izpod svoje stične površine, začne delovati zavorni sistem z ABS in učinkovito zavira. Prednost sistema ABS je v tem, da uspemo avto obdržati stabilnega, z njim je zavorna pot neprimerno krajša. ESC je izredno priporočljiv, že pri zaviranju pri akvaplaningu lahko pride do izgube stabilnosti vozila, pri tem pa ESC samodejno poravna vozilo.
Nasvet
V času, ko je po navadi več dežnih padavin obstaja večja nevarnost splavanja. Ob tem pojavu voznikom svetujemo, naj se ne odzovejo panično. Največkrat se namreč zgodi, da vozniki pri tem volan premočno obrnejo, in ko se pnevmatike znova oprimejo, avto nenadzorovano odpelje v smer, v katero so obrnjena kolesa. Težava nastane, ko se pojav splavanja pojavi v ovinku. Če je hitrost prevelika, pametnih rešitev ni. Zato je zelo pomembno, da hitrost prilagodimo razmeram na cesti.
Dobra pnevmatika je varna pnevmatika
Ključnega pomena za zaustavitev so pnevmatike. Razlika pri zaviranju z dobro oziroma slabo pnevmatiko je na avtocesti tudi 40 metrov. V dežju naj se varnostna razdalja podaljša za dvakrat, iz dveh na štiri sekunde. Za orientacijo služijo kontrolne točke. Pri 130 km/h prevozimo 72 metrov, v dobrih razmerah pa je zaviralna pot pri taki hitrosti 65 do 70 metrov.
Stisni sklopko, večina sodobnih avtov nima sklopke, a naj stisnem volan in zaprem oči 🤣🤣🤣
BMW-jaši pa AUDI-jaši to ne rabijo,samo gasa ,pri teh avtih je to nemogoče🤣🤣🤣
Diagrami pravilnih reakcij v praksi ne pomagajo čisto nič! To je potrebno strenirati kot vse borilne športe. Reakcija mora biti avtomatska!