Tega so vzeli resno tudi pri Renaultu in se povezali s specialistom za audio tehniko Bose, ki v Renaultovih modeli ponuja premiumske zvočne sisteme, ki so nadgradnja hišnih sistemov Arkamys. Sistem Bose si lahko omislite v vseh njihovih modelih od najmanjših clia, capturja ali zoeja, preko megana , scenica in drugih modelov do espaca in koleosa. In vsak ima nekoliko drugačen sistem, ki so ga pri Bosu ukrojili prav zanj.
Današnji zvočni sistemi so daleč od tega, kar smo poznali nekoč, ko je tisti, ki je hotel v avtomobilu močan zvok, po nakupu avtomobila takoj odšel v trgovino in kupil dva najmočnejša možna zvočnika. Potem pa sta z znancem, poznavalcem elektronike v polico nad prtljažnikom izrezala veliki luknji, vanju vgradila zvočnike in vse skupaj povezala z radiem. In še nekaj podobnih trikov je bilo na zalogi.
Oddušek za preprečevanje tresenja
Danes je drugače. Zoe in captur sta denimo lahko, če se kupec odloči za sistem Bose, opremljena s sedmimi kakovostnimi zvočniki, v cliu pa celo devet, med katerimi gotovo najpomembnejšo vlogo igra »subwoofer« v prtljažniku, ki je tam zato, da zagotovi najnižje tone, s tem pa tudi globino zvoka. Strokovnjaki za zvok so pri »subwooferju« v cliu uporabili poseben trik.
Tehnični inštruktor v Renaultovem tehničnem centru v Mirni peči Jože Žefran nam je pojasnil, kaj je posebnost zvočnega sistema Bose v cliu. »Subwoofer« konstruktorji pogosto vgradijo v vdolbino za nadomestno kolo v prtljažniku, saj gre za precej velik zvočnik, v cliu pa je ta vgrajen v levo steno prtljažnika.
Bolj pomembno je, da so inženirji prostor za membrano s posebno cevjo povezali z zunanjostjo avtomobila, zato se za membrano ne ustvarja nadtlak, kar pripomore k čistejšemu zvoku. Če se namreč za membrano ustvarja nadtlak, zrak pritiska na membrano in povzroča vibracije, ki jih potniki slišijo kot neprijetno tresenje, ki močno popači predvsem base.
Računalnik v središču
Vendar pa dober zvok ni odvisen le od »subwooferja«, ampak predvsem od računalnika, ki vse skupaj upravlja. V nasprotju z Renaultovim osnovnim sistemom Arkamys, kjer je integralni del avtoradia, ki je neposredno povezan z zvočniki, tudi ojačevalec, je pri sistemu Bose signal iz radia speljan v računalnik, ki upravlja razporejanje zvoka po vseh devetih zvočnikih. Rezultat takšne obdelave je predvsem boljši, močnejši, bolj prodoren in lepše razporejen zvok audio sistema, ki lahko deluje tudi s tridimenzionalnim učinkom.
A dodajmo, da tudi sistem Arkamys ni ravno preprost, saj ga v osebnih avtomobilih v vsakem primeru sestavlja vsaj šest zvočnikov. V vsakem cliu so namreč obvezno štirje nizkotonski zvočniki, nizkotonska pa sta lahko dva ali več, odvisno od opreme.
Mikrofon za spremljanje hrupa
Sistem Bose je sicer lahko še bolj kompleksen kot v cliu, seveda ko gre za Renaultove večje modele. V kabino espaca so inženirji denimo vgradili tudi dodatni mikrofon, ki tam ni zaradi mobilnega telefona ali kakršnegakoli snemanja človeškega govora, ampak beleži stopnjo hrupa, na osnovi katere potem računalnik zvočnega sistema določi višino in kakovost zvoka, ki ga mora predvajati glede na hrup v kabini.
Dodajmo še nekaj. Zvočniki iz preteklosti, kakršne smo omenili v enem od prejšnjih odstavkov, so bili tudi zelo težki, saj so bili opremljeni s težkimi stalnimi magneti. Žefran pravi, da so današnji avtomobilski zvočniki so v primerjavi z njimi veliko lažji in pripomorejo tudi k prihranku pri masi avtomobila, saj so namesto s težkimi stalnimi opremljeni z lažjimi aktivnimi magneti. Gre za elektromagnete, ki niso le lažji, ampak jih je tudi laže upravljati, zato inženirjem olajšajo tudi zagotavljanje boljšega zvoka.
Zvočniki top, zvok top, edina plastika šklemfa na base :) hahaha