Avto > Dosje Avto
8097 ogledov

Slovenski oblikovalec o najpomembnejšem Mercedesu desetletja

Novi mercedes-benz CLA
1/19
Mercedes-Benz
V Rimu smo pred uradnim svetovnim razkritjem nove, tretje generacija kompaktnega štirivratnega kupeja, srečali vodjo zunanjega oblikovanja pri Mercedes-Benzu Slovenca Roberta Lešnika. Kaj je tako posebnega na novem CLA, ki so ga Pri Mercedes-Benzu najavili kot najbolj pomemben model desetletja?

Šef Mercedes-Benz Ola Källenius nam je v Rimu, v soju zvezd, obdanem s številnimi mladimi svetovnimi zvezdniki iz sveta glasbe, filma in zabave, razkril novo, tretjo generacijo štirivratnega kupeja. Že s povabljenci, pa tudi svežim videzom je nakazal, da z novim CLA računa tudi na mlajše kupce. To je zgolj uvod v to, kaj nas še čaka, da zapelje iz garaže Mercedes-Benz. Za zdaj so na revolucionarni prilagodljivi platformi MMA (Mercedes-Benz Modular Architecture), potrdili še športno karavansko različico CLA shooting brake, ki se je na osrednjem odru za hip zapeljala pred nami (za zdaj še zamaskirana), iz kompaktnega razreda pa pričakujemo še nova športna terenca GLA in GLB. Mercedes je torej močno skrčil paleto kompaktnih vozil (poslavlja se razred A), a je s CLA najavil povsem novo pot.

Novi mercedes-benz CLA | Avtor: Mercedes-Benz Mercedes-Benz

Osnova je 800-voltna arhitektura, ki narekuje rekordno učinkovitost električnega pogona, hkrati pa v vozilo lahko vgrajujejo tudi motor na notranje zgorevanje v kombinaciji z elektromotorjem in manjšo baterijo - blago hibridni pogonski sistem. To je imelo močan vpliv tudi na obliko. Čeprav so številni pričakovali velike oblikovne spremembe, ne nazadnje gre po besedah šefa Mercedesa za najbolj pomemben model iz Stuttgarta v zadnjih desetih letih, pa je novi CLA oblikovno jasen naslednik druge generacije, ki v ospredje potiska eleganco, športnost in učinkovitost.

Novi mercedes-benz CLA | Avtor: Mercedes-Benz Mercedes-Benz

Nekaj ključnih elementov zunanjega oblikovanja

  • Oblika spredaj spominja na nos morskega psa u osvetljenim emblemom
  • Opcijsko so na voljo večnamenski žarometi LED, ki dnevne luči oblikujejo kot zvezdo Mercedes-Benz.
  • Vrata so brez okvirja s kromiranimi obrobami, ki poudarjajo športno karoserijo vozila.
  • Velika panoramska streha je skovana iz enodelnega fiksnega stekla. Nima osrednje opore in sega od okvirja vetrobranskega stekla do zadnjega dela.

Svetloba postala glavni oblikovalski element

CLA se je pred nami pojavil s sijočim 'obrazom', z animiranimi individualnimi LED zvezdicami, teh je 142, osvetljenim emblemom trikrake zvezde in "frunkom - to je velik predal z volumnom 101 litra - pod sprednjim prtljažnikom. Ta element Mercedes v svoja vozila vrača po skoraj 100 letih. "To je prva popolnoma osvetljena maska na serijskem avtomobilu Mercedes-Benz, ki ima dizajn v obliki črke A. To označuje vozilo kot električno. Z animiranimi zvezdami lahko počnete skoraj vse, kar želite, saj lahko prilagajate svetlobne vzorce. Rešetka naredi avto drugačen, saj mu zagotavlja identiteto, " je pred zbranimi novinarji dejal je šef oblikovanja pri Mercedes-Benzu Gorden Wagener.

Novi mercedes-benz CLA | Avtor: Mercedes-Benz Mercedes-Benz

Wagener je tudi poudaril, da je CLA zasnovan z mislijo na mlajše stranke, saj vključuje napredne tehnološke funkcije, kot je MBUX super zaslon, ki se razteza čez celotno širino notranjosti vozila in omogoča za voznika in potnike čisto novo doživetje povezave pametne tehnologije, ki deluje na principu umetne inteligence in Googlovih podatkov.

Vrnili so "frunk"

Pri Mercedes-Benzu so posebej poudarili, da električni CLA pomeni vstop v dobo novega dizajna in digitalne dobe. Pravzaprav vrača 'frunk', to je shrambo pod sprednjim pokrovom, kjer so običajno nameščeni klasični motorji. "CLA je pravzaprav električni avtomobil, zato spredaj uporabljamo prostor za dodatno shranjevanje. Ponuja 101 liter dodatnega tovornega prostora, Vanj lahko postavimo zaboj pijače ali polnilni kabel. Je večji in bolj uporaben kot v mercedes-benzu 130 (W 23) iz tridesetih let prejšnjega stoletja, ki je bil prvi avtomobil s frunkom," so nam povedali na predstavitvi.

Mercedes-benz CLA, platforma MMA | Avtor: Mercedes-Benz Mercedes-Benz

"Frunk" je besedna zveza, ki združuje besedi "front" (spredaj) in "trunk" (prtljažnik). Gre za prtljažnik, ki je na sprednjem delu vozila, običajno pri električnih avtomobilih. Ker električna vozila nimajo klasičnega motorja spredaj, se prostor, ki bi sicer bil namenjen motorju, uporablja za shranjevanje stvari, po navadi polnilnih kablov.

Na predstavitvi smo večkrat slišali besedo revolucija, tudi najbolj pomemben avto zadnjega desetletja za znamko Mercedes-Benz. Dolgoletnega vodjo zunanjega oblikovanja pri nemški premijski znamki, ki se je podpisal tudi pod zunanji dizajn prve ter druge generacije CLA Roberta Lešnikasmo vprašali, ali deli mnenje, da je to najbolj pomemben model znamke zadnjih 10 let, bolj kot razred S, ki velja za zastavonošo Mercedesa?

Mercedes-Benz Star Experience, Robert Lešnik | Avtor: Saša Despot Saša Despot

Mercedes mora ostati mercedes

"To je za nas zelo pomemben avtomobil, ki je tehnično izjemno napreden. 800-voltna arhitektura in številni drugi sistemi ter elementi so fascinantni. Z oblikovalskega stališča bi se morda zdelo, da CLA, ki spada v kompaktni razred vozil, vseeno ni na vrhu prioritet. Vendar je pri tem avtomobilu res vse drugače. Pri CLA smo spremenili vse, razen imena. Kot oblikovalcu mi je pomembno, da bo tisti, ki se spozna na avtomobile, takoj vedel, da gre za model CLA in znamko Mercedes-Benz. Tudi moja mama, ki se sicer ne spozna pretirano na avtomobile. To pomeni, da mora biti oblika športna, kar smo zagotovili z dolgo medosno razdaljo, kratkimi previsi, dolgim pokrovom motorja in izrazitim zadkom v stilu GT. Gre za tretjo generacijo modela, kar pomeni, da se je zasidral in uveljavil v avtomobilski industriji ter znotraj Mercedesove modelne palete. Ta razred vozil smo izumili pri Mercedesu, zdaj pa smo ga dvignili na višji nivo," odgovarja Lešnik.

Mercedes-Benz Star Experience, Robert Lešnik | Avtor: Saša Despot Saša Despot

Mercedes CLA nove generacije meri 4,723 metra v dolžino, 2,021 metra v širino in 1,468 metra v višino ter ima medosno razdaljo 2,79 metra. V primerjavi s predhodnikom je nova limuzina CLA 35 mm daljša, 22 mm širša in 29 mm višja. Najbolj se je povečala medosna razdalja, in sicer za 61 mm, kar zagotavlja več prostora v kabini. Mercedes trdi, da je notranji prostor za glavo spredaj in zadaj povečan za 16 mm oziroma 28 mm.

Lešnik pravi, da je prepričljiv predvsem notranji prostor, za kar ima zasluge tudi zunanja oblika. Veliko prostora smo dosegli s pomočjo velike in serijske panoramske strehe. "Avto je električen, to je bila osnova, vendar ima lahko spredaj tudi motor z notranjim zgorevanjem. Čeprav je baterija vgrajena v dno, je prostora za glavo, to pa smo dosegli s panoramsko stekleno streho, res veliko. To je samo en element, ki je čisto drugačen kot pri predhodniku," nam je dejal Lešnik. 

Mercedes-benz CLA, platforma MMA | Avtor: Mercedes-Benz Mercedes-Benz

Igrali so se s kolesi

Da je kabina tako zračna, je še bolj presenetljivo, ko vozilo opazujemo s profila. Ima osupljiv nizko kabino in 17- do 19-palčna aerodinamično optimizirana platišča. Lešnik pravi, da so pri oblikovanju velik izziv predstavljala prav kolesa. "Če morate v vozilo vgraditi motor na notranje zgorevanje spredaj, seveda to vpliva na razmerja vozila. Seveda bi lahko bil krajši, če ne bi imel motorja na notranje zgorevanje. Za nameček, če je avto električen, je avtomatsko višji. Baterije so namreč vgrajene v dno vozila. Zato je avto za skoraj tri centimetre višji od predhodnika. Vendar tega od zunaj ne boste opazili. Da bi to prikrili, smo dodali nekaj novih linij, predhodnik ji ni potreboval. Zelo pa smo se osredinili tudi na kolesa. Če so kolesa večja, je vozilo težje in manj učinkovito. Ključno je bilo narediti čim bolj aerodinamičen avto, saj ima to neposredni vpliv na učinkovitost ter porabo. Avto nima večjih koles od predhodnika. Cilj je bil narediti avto, ki bo tudi vizualno videti lažji. Tako nam ni bilo treba povečati koles, kar bi s seboj prineslo druge slabosti," pravi Lešnik.

Mercedes-Benz CLA | Avtor: Gregor Prebil Gregor Prebil

Delo v vetrovniku ključno za učinkovitost vozila

In ključ do učinkovitosti je aerodinamika. Avtomobilskemu proizvajalcu iz Stuttgarta je v vetrovniku uspelo doseči neverjeten rezultat. CLA ima količnik upora Cd 0,21! To bo velika prednost za gospodarno vožnjo, saj vsaka stotinka prispeva k 2,5-odstotnemu povečanju dosega. Zanimivo je, da so pri Mercedesu uporabili izvlečne kljuke na vratih, ki prav tako prispevajo k nemotenemu pretoku zraka. Na voljo naj bi bile za doplačilo. 

"Dobro se še spomnim predstavitve predhodnika. Imel je količnik zračnega upora Cd 0,23, To je bil svetovni rekord. 0,21 se morda ne zdi velik napredek, a je to neverjeten rezultat za razmeroma kratek avto. To je bil res velik izziv. Ampak, če imaš v dnu baterijo, bo pretok zraka boljši, nimaš izpuha in drugih elementov, ki bi motili pretok zraka," je še pojasnil Lešnik.

Mercedes-benz CLA, platforma MMA | Avtor: Mercedes-Benz Mercedes-Benz

Ali bodo električni avtomobili poskrbeli za zaton SUV-jev, ki so na vrhuncu?

Lešnik verjame, da bodo SUV-ji, kljub veliki masi in slabši aerodinamiki prevladovali, saj večina ljudi močno ceni visoko in pregledno sedenje, s tem pa je povezano tudi udobje vožnje. Vendar pa bomo po mnenju slovenskega oblikovalca vozil na cestah še naprej gledali kabriolete, roadsterje, kupeje. Verjame, da bodo prav z avtomobili, ki pri ljudeh vzbujajo čustva in so tudi družinsko uporabni, kot bo CLA shooting brake, dosegli, da bodo kupovali še kaj drugega kot SUV-je.

dezurni@styria-media.si

Komentarjev 5
  • Toma 09:45 23.marec 2025.

    No, enemu so uspele sanje, ampak meni se cigovuz ni nikoli dopadel. Ko pa je naredil A-jčke sem se pa nakrohotal do solz!

  • dr3k 09:43 23.marec 2025.

    Prodajne številke novih mercedesov so več kot zgovorne. Lešnika bi morali zamenjati že pred petimi leti.

  • pipi3 09:30 23.marec 2025.

    Pač je grd. To zame že dolgo ni več Mercedes. Unibrow tudi na ljudeh ponavadi ni ravno super privlačen.