Na radijskih postajah te dni lahko poslušate sporočilo, ki ga je pripravila Agencija za varnost v cestnem prometu Republike Slovenije, v katerem pravijo, da varnostni pas zmanjša število smrtnih žrtev za kar petdeset odstotkov. Drži, a le, če ga znate pravilno uporabiti …
Najbrž ste slišati tudi za drugi slogan, ki ga uporabljajo in sicer 'Red je vedno pas pripet', nanaša pa se na uporabo varnostnega pasu pri naših najmlajših. Statistično gledano je Slovenija med zavestno naprednejšimi državami in svoje otroke starši redno pripenjajo. Skorajda redno, sem ter tja se še vedno najde kdo, ki je šprical uro razlage o varnosti, in svoje otroke prevaža nepripete, včasih se celo prosto sprehajajo po zadnjem delu vozila. Otroke pripnite, četudi greste le do vrtca ali bližnje trgovine, sicer tudi na najkrajših poteh tvegamo, da se jim zgodi kaj hudega.
Kaj pravi policijska statistika?
Odstotek ljudi, ki uporabljajo varnostni pas se z leta v leto povečuje, vseeno pa je še vedno preveč takšnih, ki se pred vožnjo z njim ne pripnejo. Med vozniki je takšnih primerov manj kot pri potnikih, v lanskem letu je bilo denimo v prometnih nesrečah udeleženih 1.741 potnikov, pri čemer jih 132 ni uporabljalo varnostnega pasu, torej skoraj osem odstotkov. V nesrečah je bilo v enakem letu udeleženih kar 22.515 voznikov, pri čemer varnostnega pasu ni uporabilo le 704 ljudi, torej le trije odstotki. So pa med rutinskimi pregledi v letu 2017 policisti vseeno zaznali 48.976 kršitev neuporabe varnostnega pasu in 7.052 kršitev, povezanih z nepravilnim privezom oziroma uporabo zadrževalnih sistemov pri otrocih.
Kje in kako naj sedijo otroci …
Če otrok sedi spredaj, naj bo v tem primeru varnostna blazina vključena. Novejši in modernejši avtomobili moč izstrelitve zračne blazine znajo prilagajati celo glede na maso osebe, ki sedi spredaj, in v primeru otroka slednja udari manj močno. Če govorimo o dojenčku, ki je še v lupinici obrnjen nazaj in je tudi lahko na sprednjem sedežu, pa obvezno izključite varnostno blazino, da ne bo trčila vanj ob trku. Tudi sovoznikov sedež v tem primeru lahko pomaknete čim bolj nazaj.
Anže Jereb, inštruktor varne vožnje, dodaja: "Z varnostnega vidika vseeno bolj priporočam, da otroci sedijo zadaj. Teoretično bi bila najbolj varna sredina, ker je potem otrok najbolj oddaljen od robov avtomobila, a bo povsod, razen pri velikih enoprostornikih s tremi ločenimi sedeži, nastala težava, ker vozila zadaj v sredini navadno nimajo zelo priljubljenega sidrišča isofix. Nekatera vozila na tem mestu nimajo niti tritočkovnih varnostnih pasov, zato ta položaj večinoma odpade."
Pri zavarovalnici Triglav pravijo …
Pri posamezni prometni nesreči pridemo do podatka o uporabi varnostnega pasu posredno preko policijskega zapisnika ali zdravniške dokumentacije. Za zavarovalnico je ta podatek pomemben. Če se izkaže, da je obseg poškodb zaradi neuporabe varnostnega pasu večji, to vpliva na višino izplačila iz zavarovanja avtomobilske odgovornosti. Podobno velja za izplačilo zavarovalnine iz zavarovanja AO+ za primer, če ni voznik pripet, poškodbe pa so hujše, kot bi bile z uporabo varnostnega pasu.
Leto |
Voznik |
spredaj |
zadaj |
star.otroci zadaj |
ml. otroci zadaj |
2005 |
85,5 |
86,6 |
28,4 |
47,1 |
57,5 |
2007 |
79,3 |
83,0 |
38,4 |
53,3 |
70,6 |
2008 |
86,8 |
88,7 |
50,1 |
66,8 |
70,9 |
2009 |
92,3 |
86,6 |
60,1 |
63,2 |
80,2 |
2010 |
91,6 |
92,9 |
50,4 |
69,8 |
91,7 |
2011 |
93,1 |
94,5 |
66,2 |
87,0 |
94,0 |
2016 |
90,4 |
91,8 |
68,6 |
88,3 |
93,3 |
Tabela : Primerjava pripetosti voznikov, sopotnikov, starejših in mlajših otrok po letih
Brez pravilne pričvrstitve sedeža otrok ne bo varen
Otroški sedež seveda nujno močno pričvrstite, potisnite ga povsem do konca v isofix, pravilna naj bo tudi višina naslonskega dela, da ne bo otrokova glava previsoko. Večina sedežev je nastavljiva tudi po višini, zato bodite še posebej pozorni, da bo ustrezna. "V primeru, da je otrok previsok in kljub temu ne dosega največje dovoljene mase, recimo, da tehta 30 kilogramov, sedež pa je namenjen do 36 kilogramov težkim otrokom, stol zamenjajte. Otrok je zanj prevelik", še dodaja Jereb.
Poskrbite, da je varnostni pas potegnjen v ravni liniji in ni prepognjen, nujno mora tudi potekati skozi vse namenjene zanke in tudi močno ga zategnite. Varnostni pas pri otrocih in odraslih potnikih perfektno svojo nalogo opravlja le takrat, ko je tik ob telesu in ga lepo drži na mestu. V avtu bodimo varni, udobje je na drugem mestu. Če isofixa ni, uporabimo varnostni pas avtomobila, kjer velja enako: močno ga zategnite in pazljivo namestite, otroka pa potem fino pripnite še v za to namenjene pasove sedeža. Naj ga precej močno držijo, čeprav mu to ne bo najbolj všeč.
Varnostni pas vozniki OA |
|
|
Umrli |
|
|
|
Huje tel. poškod. |
|
|
Lažje tel. poškod. |
|
||||
|
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
uporabljal |
17 |
28 |
21 |
28 |
17 |
122 |
136 |
167 |
149 |
140 |
3512 |
3225 |
3399 |
3442 |
3205 |
ni uporabljal |
18 |
9 |
16 |
15 |
10 |
31 |
27 |
26 |
44 |
24 |
124 |
75 |
81 |
83 |
88 |
neznano |
6 |
4 |
1 |
2 |
3 |
4 |
11 |
9 |
9 |
9 |
158 |
149 |
154 |
132 |
129 |
skupaj |
41 |
41 |
38 |
45 |
30 |
157 |
174 |
202 |
202 |
173 |
3794 |
3449 |
3634 |
3657 |
3422 |
% uporabe |
41% |
68% |
55% |
62% |
57% |
78% |
78% |
83% |
74% |
81% |
93% |
93% |
94% |
94% |
94% |
% neuporabe |
44% |
22% |
42% |
33% |
33% |
20% |
15% |
13% |
22% |
14% |
3% |
2% |
2% |
2% |
3% |
Tabela: Uporaba varnostnih pasov med vozniki osebnih avtomobilov udeleženih v PN v letih 2013 – 2017.
Otrok do petnajstega leta mora biti v ustreznem sedežu in pika. Do 15? Nej nekdo še enkrat prebere? Sosedov mulc je star 15 let pa je 2 glavi višji od mene. Torej moram jaz uporabljati jahača na voznikovem sedežu?
Cilj varnostne blazine je tudi, da prepreči, da glava in celo telo kljub pasu zaniha predaleč naprej. Zadaj ni blazin, ki bi to preprečile in ko gledam crash teste, je grozljivo kako daleč zaniha glava zadaj in potem jo nabije… ...prikaži več nazaj v sedež. Še posebaj otroške lutke. Spredaj so iz tega vidika bistveno bolj varovani. Res pa je problem do kje noter je zmečkalo sprednji del (in pod pogojem seveda, da ni prišel močen trk od zadaj in zmečkana zadnja polovica vozila, ki je manj odporna na mečkanje).