K izboljšanju stanja na cestah lahko prispevate tudi sami, saj AMZS skupaj z drugimi partnerskimi klubi v Evropi vabi k sodelovanju v mednarodni raziskavi o bleščanju v prometu. Cilj raziskave je ugotoviti, kako ta razvoj doživljajo vozniki.
"Ko govorimo o slepljenju oziroma bleščanju, nad katerim se pritožujejo številni vozniki, strokovnjaki opozarjajo na dve vrsti bleščanja – občuteno oziroma psihološko bleščanje in izmerjeno oziroma fizično bleščanje. Nobeno od obeh bleščanj sicer ne poškoduje očesa, a pravo oziroma izmerjeno bleščanje ima lahko posledice, ki vplivajo na vožnjo oziroma na varnost", je povedal Blaž Poženel, odgovorni urednik AMZS Motorevije, in pojasnil, da premočna svetloba obremeni svetlobne receptorje na očesni mrežnici; še zlasti z nenadnimi spremembami in močnimi kontrasti. Zato na primer ob močni svetlobi avtomobilskega žarometa ne vidimo predmetov, ki so v neposredni bližini: šarenica zaradi svetlobe zoži zenico, ne more pa spremeniti močnega kontrasta med svetlobo in senco, v kateri se skriva predmet. Ko nas zaslepi močna svetloba avtomobilskega žarometa, zato zelo slabo vidimo stvari v okolici svetlobnega snopa.
Svetloba slepi še bolj, če je vetrobransko steklo umazano
Slepljenje oziroma bleščanje avtomobilskih žarometov v naših očeh lahko dodatno okrepi tudi stanje vetrobranskega stekla; svetloba slepi bolj, če je to umazano ali opraskano. Dodatno težavo predstavlja staranje oči, saj z leti oči postanejo občutljivejše za slepljenje iz močnih virov svetlobe, vse težje pa se tudi spopadejo z ostro mejo med svetlobo in temo – pri mehkejših svetlobnih prehodih je bleščanja manj.
Tehnična značilnost LED svetlobne tehnike je tudi velika vsebnost modre svetlobe v svetlobnem spektru. Tudi zato LED žarometi svetijo z »dnevno« svetlobo, kar pa mnogi udeleženci v prometu označujejo za neprijetno. Človeško oko namreč močneje reagira, če je v svetlobnem spektru poudarjena ena barva – v tem primeru modra.
Natančnejša raziskava slepljenja oziroma bleščanja je poudarila razlike med dvema zasnovama LED žarometov: LED žarometi s projekcijsko lečo (na primer v škodi karoq) in LED žarometi s površinskim odbojnikom (kakršni so v novem renaultu cliu). Pri obeh je vir svetlobe enak – LED svetlobna dioda. LED žarometi s projekcijsko lečo, ki so po dimenzijah lahko precej manjši, imajo manjšo svetlečo površino, a tudi večjo svetilnost. Zaradi tega zelo močno slepijo in je nemogoče neposredno gledati v žaromet. LED žarometi s površinskim odbojnikom svetlobo iz LED diod odbijajo in usmerjajo svetlobo ob pomoči posebnega ukrivljenega odbojnika, ki zagotavlja večjo odbojno površino in bolj homogeno razpršitev svetlobe. Takšni žarometi imajo manjšo svetilnost, a tudi manj slepijo oziroma se bleščijo.
AMZS priporočila voznikom
Ne usmerjajte pogleda neposredno v žaromete nasproti vozečih vozil: raje osredotočite pogled na cesto pred vami ali na desni vozni pas, poskrbite za očiščeno vetrobransko steklo,
če nosite očala, poskrbite, da boste imeli vselej očiščena stekla brez prask,
redno nadzorujte višino svetlobnega snopa vaših žarometov,
če imate naložen avto, ustrezno prilagodite višino snopa vaših žarometov, če nimate sistema za samodejno nastavitev,
ob slabi vidljivosti in slabem vremenu preklopite na zasenčene luči, saj le tako svetijo tudi zadnje luči – tudi če imate luči s samodejnim preklopom med dnevnim in zasenčenim načinom,
redno kontrolirajte svoj vid.
Bleščanju bi se lahko izognili
Primerjava obeh zasnov sodobnih LED žarometov je nedvoumno pokazala, da slepijo LED žarometi s projekcijsko lečo, pri katerih zunanji opazovalci vidijo vir svetlobe – svetlobne diode. Pri LED žarometih z odbojnikom svetlobe vir svetlobe ni viden neposredno, ampak vidimo razpršen odboj svetlobnih diod v odbojniku svetlobe – in zato nas močna svetloba ne moti toliko. Res je, da imajo projekcijski LED žarometi prednost, ko delujejo kot dolgi žarometi in kot funkcijski del prilagodljivih žarometov, kot žarometi za zasenčene luči pa niso v ničemer boljši od odbojnih LED žarometov. Rešitev proti bleščanju je torej na dlani: LED žarometi bi morali vsebovati obe zasnovi: za zasenčene luči bi morali imeti odbojnik svetlobe, za dolge luči pa projekcijsko zasnovo.
Ko je tema se držiš doma in ne lutaš naokoli pa je OK.
Vse se zmeri z luxmetrom,in če je v dovoljeni meri so v redu,je pa res,da svetijo še ekrat močneje kot halogen
Najbolse, da presaltamo nazaj na petrolejke, da nebo bleščalo 🙈🙈