EU bi rada do leta 2030 zmanjšala emisije ogljikovega dioksida motornih vozil za 40 odstotkov v primerjavi v primerjavi z letom 2021, zato so avtomobilski proizvajalci prisiljeni zmanjšati emisije vozil pod 50 g na kilometer. Kakšne zahteve to postavlja pred akumulatorje?
Pri dunajskem inštitutu za napredne študije IHS so ocenili, da bo skoraj tretjina novo registriranih vozil do leta 2025 baterijskih električnih. Do leta 2030 naj bi električna in hibridna vozila v Evropi že dosegala več kot polovico novo registriranih vozil. Na to se morajo odzvati tudi proizvajalci baterij in akumulatorjev, kakršna je Clariosova znamka baterij Varta.
V električnih vozilih za pogon motorja skrbijo visokonapetostne litij-ionske baterije, klasični 12-voltni akumulatorji pa še vedno opravljajo podobno vlogo kot v avtomobilih z motorji z notranjim zgorevanjem. Skrbijo namreč za delovanje pomožnih in varnostnih sistemov, tudi med postankom avtomobila, ko je visokonapetostna baterija izključena. 12-voltni akumulator zagotavlja, da lahko avtomobil sploh zaklenemo in odklenemo ter da delujejo alarm in potencialne nadgradnje preko spleta. Med vožnjo pa zagotavlja, da pravilno delujejo luči, zavore ali krmilo, tudi če visokonapetostna baterija nenadoma odpove.
Pomen za varnost
Manuel Hammerman, višji specialist za tehnično podporo pri Varti, nam je med pogovorom na Automechaniki pojasnil, da ima 12-voltni akumulator v avtomobilu tudi zelo pomembno varnostno vlogo, saj napaja varnostne sisteme. Če visokonapetostni sistem odpove in se izključi, morate avtomobil nekako odpeljati vsaj na rob ceste. Ti sistemi imajo podobno vlogo kot varnostni mehovi. Ne želite si, da bi jih potrebovali, in se večino časa niti ne zavedate, da jih imate na krovu, vendar pa vseeno upate, da bodo v sili delovali. To je ena bolj pomembnih nalog 12-voltnega akumulatorja tudi v električnem avtomobilu.
Hammerman dodaja, da zato električni avtomobili potrebujejo zanesljive in zmogljive 12-voltne baterije, ki omogočajo neprestane cikluse polnjenja in praznjenja. Napačne baterije morebiti ne bodo kos zahtevam posameznega vozila, kar lahko privede do okvar, zato je pomembno, da izrabljen originalni akumulator zamenjamo s takšnim, ki ustreza enakim zahtevam.
Pri Varti sicer opažajo, da se servisne delavnice že soočajo s pogostimi menjavami 12-voltnih akumulatorjev v električnih avtomobilih. Do tega prihaja, ker so električni in hibridni avtomobili na trgu že dovolj časa, da nizkonapetostni akumulatorji pridejo do konca življenjske dobe. Takšne menjave so poseben izziv tudi za neodvisne servisne delavnice, ki se doslej niso pogosto srečevale z električnimi vozili, zato je zelo pomembno, da se jih seznani z njihovimi zahtevami.
Preskušena tehnologija
Hammerman pravi, da je do samega prehoda na nove vrste baterij, kakršne so baterije AGM, prišlo že pred nekaj leti, torej so akumulatorji za električne avtomobile le dodatna stopnja razvoja že preskušene tehnologije. Takšne baterije namreč niso pomembne le za sisteme start-stop, ampak se je v sodobnih avtomobilih tako povečalo število odjemalcev električne energije, da konvencionalni akumulatorji niso več kos zahtevam. Dobro je torej, da imate v avtomobilu dovolj močan 12-voltni akumulator.
Za koliko se je torej povprečna kapaciteta 12-voltnega akumulatorja v zadnjih denimo dvajsetih letih spremenila? Hammerman pravi, da na to vprašanje težko odgovori, saj je to zelo odvisno od vsakega posameznega avtomobila. Lahko pa pove, da trenutno dobrih 50 odstotkov njihove prodaje akumulatorjev AGM predstavljajo baterije s kapaciteto 70 Ah. Vendar pa v določenih avtomobilih s sistemi start-stop te dosegajo tudi kapacitete 90 ali 95 Ah.
To so danes najbolj razširjene kapacitete 12-voltnih akumulatorjev. Za majhne električne in avtomobile s termičnimi motorji, tudi s sistemi start-stop, pa pogosto zadostujejo celo baterije s kapacitetami okrog 50 Ah.
Točno tako. Dokler bo v uporabi vsaj 5% klasičnih bencinarjev ali dizelašev...(pa bo še dooolgo tako), bojo tudi klasični akumulatorji na voljo.
Nam jih bodo pa Indijci ali Kitajci dobavljal, če jih Evropa ne bo več. Še dolgo se bomo vozili z avtomobili na notranje izgorevanje.
Dokler so avti na trgu ni straha.Kot pred leti ko so cd ploščeki zamenjali LP-je ,pa jih še danes izdelujejo in prodajajo,zakaj,ker je zanimanje za njih.Novinarji pa pišejo v slogu strašenja in to je vse.