"Seveda, kar povejte, kdaj pa bi ga pripeljali na menjavo olja?" Tako je odgovoril glas na drugi strani telefonske antene, ko sem se na uradnem servisu ene naših najbolj razširjenih znamk kot zasebnik pozanimal glede možnosti za klasični redni servis v času, ko veljajo vladni odloki s prepovedmi in omejitvami, tudi tisti o prepovedi servisiranja vozil. Pri dotičnem serviserju imajo tudi spletno aplikacijo za naročanje, z vnosom svojih podatkov bi bil najhitreje na vrsti že15. januarja.
"Kar se tiče rednega servisa in lastnikov vzdrževalnih pogodb, ki so vezane na sam servisni interval, smo jim ob prvem zaprtju države veljavnost pogodb in servise podaljšali do konca meseca julija. Sedaj pa težave rešujemo lokalno in individualno, zato pozivamo vse voznike, ki potrebujejo servis vozila, da pokličejo svojega serviserja in se glede tega posvetujejo z njim," pa so za Žurnal24 svojo trenutno prakso razložili v podjetju Renault Nissan Slovenija, za katerega servis vozil opravlja pooblaščena servisna mreža zasebnih podjetij.
Redne servise je torej pri njihovih serviserjih v skladu s tolmačenjem zapisanih izjem mogoče opravljati tudi v času veljave odloka o prepovedi opravljanja servisnih storitev s področja vozil za zasebne kupce. "V primeru, da je poseg potreben za zagotavljanje varnega in zanesljivega delovanja vozila, bo voznik dobil termin za servisni poseg, v skladu z vsemi ukrepi za omejevanje širjenja epidemije."
"Sedanji časi torej niso primerni za na primer vgradnjo dodatne opreme, nadgradnje zemljevidov in podobno, vsekakor pa priporočamo lastnikom vozil, da se dogovorijo za servis vedno, kadar niso več stoodstotno prepričani v varno in zanesljivo delovanje njihovega vozila, saj mora biti skrb za zanesljivo delovanje vseh delov vozila tudi v teh časih na prvem mestu."
Renault Nissan Slovenija
Kot zagotavljajo, njihovi servisi delujejo popolnoma v skladu s priporočili NIJZ, opravili so tudi številne prilagoditve za zmanjšanje hkratnega števila prisotnih strank in možnosti stikov med zaposlenimi, od razširjenega delovnega časa za sprejem do digitalizacije delovnih nalogov.
"Prav tako smo sprejeli dodatne ukrepe, kot so bili dezinfekcija in hranjenje ključa v vrečki, priporočen način plačevanja s kartico in dodatno razkuževanje POS terminala."
Sekcija serviserjev ne vidi možnosti za običajni servis
A trenutnih navodil države še zdaleč ne tolmačijo vsi na takšen način. Obrtna zbornica Slovenije oziroma njihova sekcije avtoserviserjev je že pred božično-novoletnimi prazniki in nato še ob napovedih podaljšanjih veljavnosti odlokov svojim članom poslala obvestilo o prepovedi dejavnosti avtoservisiranja za potrošnike. Odlok o prepovedi ponujanja in prodajanja blaga in storitev potrošnikom od 24. 12. 2020 prepoveduje delovanje dejavnosti vzdrževanja in popravil vozil. To za zbornico pomeni, da storitev avtomehanike, avtoelektrike, avtokleparstva, avtoličarstva, pranja vozil, avtovleke in podobnih dejavnosti za potrošnike ni dovoljeno opravljati. V odlok je zapisana izjema, da se lahko opravijo "nujna popravila (npr. pokvari se avto, zgodi se prometna nesreča, potrebna so popravila zaradi tehničnega pregleda)."
"Ne, rednih servisov, kot je menjava olja, za fizične stranke v naši delavnici v tem trenutku ne smemo delati, saj jih odlok ne dovoljuje," nam je takšno tolmačenje pravil potrdil samostojni serviser Primož Rožnik. "Dovoljene so le nujne vzdrževalne stvari, čeprav ni opredeljeno, kaj naj bi to pomenilo oziroma kako neko nujno storitev utemeljiti ob obisku inšpektorja. Predstavljam si, da pač pelješ avto na tehnični in ko ti ga tam zavrnejo zaradi določene kritične napake, na primer slabo delujočih zavor, jih lahko popraviš, prej pa očitno ne."
"Vse pa je na koncu odvisno od volje inšpektorja in koliko si sam sposoben zagovarjati svojo strokovnost in presojo."
Primož Rožnik, mehanik
Za pravilno tolmačenje smo prosili avtorja - ministrstvo
Če je zmeda o tem, kaj je dovoljeno, velika že med serviserji, je še toliko večja med lastniki. Še posebej pri tistih z novejšimi avti, pri katerih je redno opravljen servis znotraj časovnega obdobja, praviloma enega leta, obvezni pogoj za veljavnost garancije ali podaljšanega jamstva. Vse več je zato konkretnih vprašanj, ali spadajo redni servisni pregledi in z njimi povezane pogodbe pod izjeme, ali pa zaradi zaprtih servisov številnim lastnikom grozi, da bodo ostali brez garancije in z visokimi stroški ob morebitni odpovedi vozila ali pa v najboljšem primeru le zmanjšanju preostale vrednosti vozila zaradi nepotrjene servisne knjižice.
Na socialnih omrežjih in forumih smo zasledili številna vprašanja lastnikov na to tematiko, zato smo se za pravilno tolmačenje odloka obrnili na avtorja, Ministrstvo za gospodarstvo.
Tako so nam odgovorili: "V zvezi z izpostavljeno problematiko ... pojasnjujemo, da Odlok začasno ne dopušča izvajanja storitev servisnih delavnic, v katerih se opravljajo storitve popravil in vzdrževanja motornih vozil in koles ... Kljub začasni prepovedi pa je mogoče Odlok tolmačiti na način, da se v skladu z izjemo od prepovedi - druge nujne storitve za zagotavljanje varnosti in zdravja - še lahko opravljajo nujna popravila in vzdrževanja vozil ..."
In: "To seveda ne vključuje rednih servisov in nenujnih vzdrževalnih del motornih vozil.
"To seveda ne vključuje rednih servisov in nenujnih vzdrževalnih del motornih vozil."
Ministrstvo za gospodarstvo
Na ministrstvu trdijo, da imajo trenutno zvezane roke. "Na Ministrstvu za gospodarski razvoj in tehnologijo vse pobude in predloge v povezavi z izvajanjem Odloka obravnavamo odgovorno, vendar smo kot predlagatelj sprememb ali dopolnil Odloka, vezani na stališča in strokovne ocene zdravstvene stroke, tako NIJZ kot tudi posebne skupine na Ministrstvu za zdravje. Le ta, zaradi trenutne epidemiološke slike v državi, trenutno ne omogoča sprememb in dopolnitev Odloka na način, ki bi širil izjeme od prepovedi."
Vprašali smo jih konkretno tudi, kako velika oziroma s katerimi drugimi gospodarskimi dejavnostmi je primerljiva nevarnost širjenja okužb pri sprejemu in oddaji vozil v servisnih delavnicah.
Ministrstvo ni odgovorilo.
Zamuda bo povzročala vse višje stroške
Temelj vsakega dobro delujočega avtomobila je pravočasna menjava olja in filtrov ter redni pregled bistvenih sestavnih delov, to pove vsak izkušen mehanik. Raje prej kot prepozno, kažejo njihove izkušnje, kako se izogniti visokim stroškom.
Praktično vsak novejši avto mora iti ne glede na prevožene kilometre vsaj enkrat na leto na redni servis, sicer zapadeta pogodbena garancija ali jamstvo. Redno servisiranje je tudi del številnih paketov, ki so se v zadnjih letih izjemno razmahnili pri prodaji avtov.
Velja splošno pravilo, ki je zapisano tudi v garancijske pogoje proizvajalcev vozil in delov: s predpisanim servisom sme lastnik zakasniti največ mesec prek roka ali do 1.000 dodatno prevoženih kilometrov, piše na spletni strani AMZS.
Avtomobili z višjim številom prevoženih kilometrov pa morajo pravočasno menjati glavni jermen, sicer ob odpovedi pride do drage škode na sestavnih delih v motorju. Podobno je z menjavo olja pri avtomatskih menjalnikih. Izrabljeni deli na podvozju, na primer nedelujoč blažilnik ali izrabljeni končniki povzročajo dodatno škodo in vplivajo na stabilnost vozila, bistveni sestavni deli klimatskih naprav se bodo zaradi premalo plina v sistemu predčasno izrabili ... Številne okvare so takšne narave, da vplivajo na varnost vozila in s tem na varnost uporabnika in ostalih prometnih udeležencev.
Večji problem je, ker vozila niso stalno oziroma toliko v pogonu, ko so bila pred epidemijo. To se nekak začne kazat na vsehpodročjih, od napak na laku...podvozju..,motorju...ravih diskih in prej fuč akumulatorjih. Realno bo epidemija več škode nardila na voznem… ...prikaži več parku in tudi na stavbah ki so zaeadi tega lrazne in nedelujoče kot so recimo šole ter na vseh vodovodnih in kanalizacijskih sistemih kjer voda ne kroži pod stalno...kot pa na ljudeh.
S tem se samo uničujejo ceste in ogromno škode na vseh vozilih. Zaradi teh ki posipavajo ceste imamo po nepotrebnem tudi večje stroške pri popravljanju podvozja in karoserije in izgubo vrednosti naših vozil zaradi rjavine. Ne razumem zakaj morajo posipavati… ...prikaži več na ravnih cestiščih sprehajalnih in kolesarskih stezah kamenje in to na veliko, kar vsak dan. To je samo svinjarija katera na koncu pristane v vodnih kanalih kateri so zaradi tega zamašeni. Med tem si pa zaradi njih mi uničujemo svoja vozila.
Imamo pa največjo težavo v naši Sloveniji to, da so vsa vozila rjava na podvozju že pri 2.leti starih avtomobilih, zaradi našega zimskega časa. Ni pa kriva zima, ampak posamezniki kateri po suhem cesti pri minusu posipavajo ogromne količine kamenja… ...prikaži več in soli, kar je čisto nepotrebno. V tujini sem bil ta teden in bilo je minus 5 stopinj pa na cesti ni bilo soli me nič, saj bolj kot je minus bolj so suhe asfaltne površine. Ko pa pri nas posujejo sol imamo pa na cesti žmoht, masten sloj soli.