Nekatere avtomobilske komponente so se v zadnjem desetletju podražile za več kot 70 %. Na primer zadnje luči vozil, pokrov prtljažnika ali blatniki. Kot so za zurnal24.si povedali sogovorniki, ki niso bili imenovani, so cene železa zrasle do 80 odstotkov, plastike za 30 odstotkov, kar je cene rezervnih delov, pa tudi servisiranja vozil potisnilo na rekordne višine.
Rast cen je naravna, že zaradi inflacije. Nekatere surovine pa rasti cen prekašajo vse druge. To velja tudi za avtomobilske rezervne dele. Vsaj po analizi nemškega združenja zavarovalnic GDV. Medtem ko je stopnja inflacije v Nemčiji trenutno 10-odstotna, hrana in energija sta se podražili za 21,1 %, gorivo za 14,6 %, je položaj pri avtomobilskih rezervnih delih še veliko slabši. V zadnjem desetletju so se cene komponent zvišale v povprečju za 53 %, medtem, ko so se povprečne potrošniške cene zvišale le za 22 %.
GDV dobesedno poroča o eksploziji cen. To so podkrepili s konkretnimi številkami. Cena zadnjega pokrova motorja se je od leta 2013 do danes povečala za 73 odstotkov, zadnjih luči za 79 odstotkov in zadnjih blatnikov za 71 odstotkov. Kako je to možno? Pri lučeh ima pomembno vlogo predvsem tehnologija, predvsem zamenjava klasičnih žarnic z diodami, pri karoserijskih komponentah pa je dvig cen težje razložiti. Vendar pa nemško združenje zavarovalnic pozna krivca.
Po mnenju GDV so to avtomobilska podjetja sama. Skoraj vsi vidni deli, vključno z lučmi, so zaščiteni s patenti. To pomeni, da v tem segmentu trga ni poštene konkurence. Ta izkrivljena gospodarska konkurenca pomeni, da cene delov narekujejo neposredno proizvajalci avtomobilov. Ne morete jih dobiti iz drugih virov, tudi, če jih dobite, pa obstaja tveganje, da vam ob uporabi neoriginalnih komponent, proizvajalec v primeru težav ne bo priznal garancije. Zato ni vredno tvegati. To avtomobilskim podjetjem omogoča ohranjanje cen delov na izjemno visoki ravni. GDV navaja primer cene blatnika za VW golfa, ki pri proizvajalcu stane 260 evrov, na kfzteile24.de pa ga dobite že za 99 evrov.
Sogovorniki: Nor skok cen železa
Govorili smo tudi z nekaterimi slovenskimi mehaniki in strokovnjaki s področja nadomestnih delov, ki pa niso želeli biti imenovani. Zaupali so nam, da so se v zadnjem letu močno podražili predvsem železo, za 80 odstotkov, kar se najbolj pozna pri ceni nadomestnih karoserijskih delov, kot plastike, ki je dražja za okoli 30 odstotkov. Eden od strokovnjakov nam je zaupal, da se je mali servis na vozilu na uradnem servisu podražil za skoraj 100 odstotkov. Drugi mehanik, ki dela v svoji delavnici, pa cen bistveno ni dvigal. Pravi, da sicer zaznava podražitev vsega potrošniškega materiala, od filtrov, do motornega olja, zavornih ploščic. Zelo so se podražili tudi akumulatorji, predvsem pa skrbi napoved, da se dražijo deli za naknadno vgradnjo, ki dosegajo cene izdelkov za prvo vgradnjo, to pa pomeni, da bodo mogli potrošniki za vzdrževanje in popravilo svojega vozila v prihodnje odšteti še bistveno več denarja.
Primerjava cen rezervnih delov skozi čas, ki so jo naredili Nemci:
Avtomobilski del |
2013 |
2023 |
Razlika |
Zadnja luč |
144 |
257 |
+ 79 % |
Pokrov prtljažnika |
478 |
830 |
+ 73 % |
Zadnji odbijač |
480 |
818 |
+ 71 % |
Blatnik |
339 |
530 |
+ 56 % |
Sprednja luč |
638 |
994 |
+ 56 % |
Prednji blatnik |
191 |
294 |
+ 53 % |
Zadnja vrata |
496 |
753 |
+ 52 % |
Prednja vrata |
480 |
724 |
+ 51 % |
Pokrov motorja |
412 |
609 |
+ 48 % |
Hladilnik |
261 |
370 |
+ 42 % |
Sprednje steklo |
367 |
500 |
+ 36 % |
Hvala Bruselj in njihove "sankcije proti Rusiji"..