Avto > Iz druge roke
136326 ogledov

Pozor, velika zakonska novost pri rabljenih avtih

Rabljeni avti Andrej Leban
Ste ravno kupili ali nameravate kupiti rabljen avto? Garancije za rabljene avte ni več, zato pa se bistveno podaljšuje časovno okno, ko mora večje okvare na rabljenem avtu odpraviti prodajalec.

S 26. januarjem je začel veljati novi zakon o varstvu potrošnikov, ki uvaja številne spremembe in izboljšave glede razmerja med prodajalci blaga (pravnimi osebami) in kupci. Nov zakon se neposredno dotika tudi področja prodaje novih in še posebej rabljenih avtov.

26. januar odloča o načinu postopka

Vsi, ki kupijo rabljen avto po datumu začetka veljavnosti zakona, morajo vedeti za nekaj ključnih sprememb. Za vse rabljene avte, kupljene pri trgovcu z vozili pred 26. januarjem 2023, je veljalo, da mora prodajalec izdati garancijo za brezhibno delovanje vozila za obdobje najmanj enega meseca.

Novi zakon o potrošnikih garancijo enega meseca, kar je sicer zelo kratko obdobje, ukinja. Se pa hkrati uvaja pomembna sprememba pri "stvarni napaki", preko instituta katere je lahko potrošnik že doslej uveljavljal pravice za nedelujoče vozilo še eno leto. Ta del starega zakona še vedno velja za vozila, kupljena pred zgornjim datumom. 

Novi zakon o potrošnikih pa ne govori več o stvarni napaki blaga, temveč o njegovi neskladnosti. Za vsa rabljena vozila, kupljena po 26. januarju, je ugotovljeno neskladnost načeloma mogoče uveljavljati kar dve leti. Načeloma, a obstajajo tudi zanke. 

Vračilo kupnine ni več samoumevno

Na Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS) so za Žurnal24 dodatno pojasnili novost. Tako pravijo:

"Novi Zakon o varstvu potrošnikov ne predvideva več obvezne enomesečne garancije za rabljene izdelke, kot je to urejal dosedanji zakon. Pri tem opozarjamo, da se za vozila, kupljena do vključno 25. januarja 2023, uporablja še dosedanji zakon in garancija za te izdelke še vedno velja."

In nato: "V vsakem primeru pa lahko potrošnik zaradi neskladnosti - oziroma do sedaj stvarne napake - motornega vozila uveljavlja zahtevke, kot to določa zakon." 

Rabljeni avtomobili na Doberavto.si | Avtor: Doberavto Doberavto

Obstaja pa razlika, kaj, oziroma v kakšnem vrstnem redu lahko kupec uveljavlja napako. Po starem zakonu, ki bo imel za doslej kupljeno blago veljavnost še eno leto, je veljalo takole: "Če je bilo vozilo kupljeno do vključno 25. januarja 2023, lahko potrošnik prosto izbira med popravilom izdelka, menjavo izdelka za nov, brezhiben izdelek in sorazmerno ali celotno vračilo kupnine. Zahtevke zaradi stvarne napake lahko potrošnik po tem zakonu uveljavlja eno leto, odkar je blago prejel, za napake, ki se pokažejo kasneje, pa prodajalec ne odgovarja več."

Za odslej kupljene avtomobile pa je nekoliko drugače: "Če gre za vozilo, kupljeno od 26. januarja 2023 dalje, bo potrošnik lahko zaradi neskladnosti najprej zahteval popravilo ali zamenjavo blaga za brezhiben izdelek, pri čemer bo prosto izbiral med tema dvema zahtevkoma, če je to možno, ali če izpolnitev enega zahtevka za prodajalca ne bo pomenila nesorazmernih stroškov v primerjavi z izpolnitvijo drugega." 

Vračilo dela ali celotne kupnine torej ni več takojšnja pravica: "Šele, če prodajalec ne bo mogel izpolniti nobenega od teh zahtevkov, bo lahko potrošnik zahteval vračilo bodisi sorazmernega dela bodisi celotne kupnine."

Ko je predmet prodajne pogodbe rabljen avto, je po novem zakonu rok za uveljavljanje zahtevkov zaradi neskladnosti enak tistemu kot za nove izdelke, torej dve leti. "Se pa lahko prodajalec in potrošnik dogovorita za krajši rok odgovornosti prodajalca, ki pa ne sme biti krajši kot eno leto," dodajajo na ZPS.

Rabljeni avti prodaja nakup rabljenega | Avtor: Profimedia Profimedia

Večja pozornost na začetno stanje vozila

Kaj bo to pomenilo v praksi, bo pokazal šele čas. Spremembe pa gredo v smer, da bi imeli tako trgovci z rabljenimi kot kupci bolj jasno postavljene pravice in dolžnosti. Prodajalci se vsaj na papirju naj ne bi več mogli skrivati za kratkim rokom garancije in bodo morali več pozornosti nameniti stanju vozila, ki ga prodajajo, vključno z realno zgodovino kilometrov in servisov. Verjetno bodo nad kupci skušali izvajati pritisk, da bi v pogodbi rok za ugotavljanje neskladja skrajšali na minimum, torej na samo eno leto.

Po drugi strani pa bodo tudi kupci zaradi morebitnega uveljavljanja neskladja morali še do dve leti po nakupu vzdrževati avto v skladu s proizvajalčevimi navodili in to po potrebi tudi dokazovati.

Nekaj pomembnih členov novega zakona o varstvu potrošnikov:

  • Prodajalec odgovarja za vsako neskladnost blaga, ki obstaja ob dobavi blaga in ki se pokaže v dveh letih od dobave blaga.
  • Če je predmet prodajne pogodbe rabljeno blago, se lahko prodajalec in potrošnik dogovorita za krajši rok odgovornosti prodajalca, [...], vendar ta rok ne sme biti krajši kot eno leto.
  • Potrošnik lahko uveljavlja svoje pravice iz naslova neskladnosti, če o neskladnosti obvesti prodajalca v dveh mesecih od dneva, ko je bila neskladnost ugotovljena.
  • Potrošnik lahko od prodajalca zahteva, da v razumnem roku od trenutka, ko prodajalca obvesti o neskladnosti, ki ni daljši od 30 dni, brezplačno vzpostavi skladnost blaga brez znatnih nevšečnosti za potrošnika.
  • [Lahko] potrošnik odstopi od prodajne pogodbe in zahteva vračilo plačanega zneska, če se neskladnost pojavi v manj kot 30 dneh od dobave blaga.
  • S pogodbeno določbo ni mogoče omejiti ali izključiti odgovornosti prodajalca za neskladnost blaga, kot je določena s tem zakonom.
  • Potrošnik ne more odstopiti od prodajne pogodbe, če je neskladnost zgolj neznatna. Dokazno breme glede tega, ali je neskladnost neznatna, nosi prodajalec.

andrej.leban@styria-media.si

Komentarjev 7
  • saso3 06:36 06.februar 2023.

    Če grem jaz prodati avto avtohiši in ta odkrije neke napake pri avtu, ki je star 15 let, kako sedaj to rešiti? Kaj sedaj? Kakšen je postopek? Ker imam občutek, da bo avtohiša od mene kupila avto, me izplačali, potem ...prikaži več pa od mene terjali povračilo stroškov, ker so odkrili neke napake, za katere jaz ne vem ali nisem mogel vedeti (?!?)...

  • saso3 06:32 06.februar 2023.

    Kaj pa razlika v tem - ali prodajaš avto, ki je star 3 leta, ali pa prodajaš avto, ki je star 15 let??? To je vendar ogromna razlika, za kupca pa je to ista pravica uveljavljanja stvarne napake? Valda, da ...prikaži več se bo pri avtu, ki je star 15 let preje kaj pokvarilo oz. izrabilo, kot pa pri novejšem avtu. Kako pa naj prodajalec avta, ki avto proda avtohiši, ve oz. kako je lahko siguren, da bo ta avtohiša z avtom delala gospodarno in v interesu kupca?

  • Boris 22:52 26.januar 2023.

    A, je*eš da bi bilo bolj preprosto, neeeee, dajmo je*at ljudi v glavo !

Sorodne novice