V bistvu na to, če bo motor našega bodočega avtomobila imel krmilno verigo ali zobati jermen, lahko vplivamo le z nakupom avtomobila, ki ima določen tip motorja, za katerega vemo, na kakšen način so krmiljeni njegovi ventili. Ne moremo pa seveda izbirati krmilne tehnike motorja.
Ne glede na to, če govorimo o krmilni verigi ali zobatem jermenu, v vsakem primeru gre za kritični element motorja, ki vrtenje z ročične gredi prenaša na odmični gredi, ki skrbita za pravilno odpiranje motornih ventilov štiritaktnega motorja na notranje zgorevanje. Odmični gredi torej določata, kdaj in koliko časa bo odprt posamezni ventil motorja. Brez te kritične komponente torej motor sploh ne bi mogel delovati in če pride do pretrganja jermena ali preskoka jermena ali verige, lahko motor zelo hitro hudo pokvarite ali celo uničite.
Na trgu so nove možnosti za preverjena rabljena vozila, med drugim tudi spletna stran za rabljena vozila Doberavto.si, kjer kupec rabljenega dobi tudi pregled dokumentacije pred nakupom rabljenega avtomobila? Kočar o tem pravi: »Na portalu Doberavto se za zdaj preveri zgodovina vozila na podlagi podatkov iz nacionalnega portala odprtih podatkov Slovenije. Podatki se preverijo avtomatsko in se jih ne da spreminjati.«
Nevidna pomočnika
Krmilna veriga in zobati jermen spadata med tiste elemente motorja, ki ju ne boste nikoli videli, saj sta dobro skrita v ohišju in je potrebnega veliko dela, da mehanik sploh pride do njiju in ju zamenja. Postopek menjave ni le delovno intenziven, ampak tudi tehnično zahteven. Če mehanik verigo ali jermen po ponovni vgradnji narobe nastavi, lahko namreč pride do napačnega odpiranja ventilov, to pa lahko spet vodi v hude okvare motorja.
Zakaj in kako se torej proizvajalci odločajo, ali bo motor imel verigo ali jermen? Vodja AMZS servisa nam je odgovoril, da je glavna razlika med verigo in jermenom v uporabljenih materialih. Jermeni so namreč izdelani iz kompozita gume, krmilna veriga pa je iz kovine.
Kadar je potreben tih in učinkovitejši motor, se proizvajalci običajno odločijo za jermen, doda Kočar. Ker so jermeni narejeni iz gume, je cenejša tudi njihova izdelava, zato jih avtomobilski proizvajalci pogosteje vgrajujejo. Krmilne verige imajo običajno daljšo življenjsko dobo. Razlog za to je preprost, saj so izdelane iz kovine, ki je močnejša od elastomerov, s katerih so izdelani jermeni. Se pa lahko verigo bolj sliši od jermena.
Pomembno je pravilno vzdrževanje
Kočar pravi, da je ne glede na to, če ima avtomobil zobati jermen ali krmilno verigo, pomembno, da voznik poskrbi za redno in strokovno vzdrževanje avtomobila in da je pozoren na morebitne znake obrabe. Če pride do okvare zobatega jermena ali krmilne verige, so popravila namreč lahko zelo draga, v nekaterih primerih pa jih sploh ni možno izvesti.
Povprečen strošek za menjavo krmilne verige se giblje med 1.000 in 2.000 evri, vendar je v življenjski dobi avtomobila dejansko ni potrebno prav pogosto zamenjati, nekatere pa zdržijo celo vso življenjsko dobo avtomobila, torej menjava sploh ni potrebna. Menjava zobatega jermena je cenejša in je treba zanjo plačati nekje med 200 do 1.000 evrov, vendar pa ga je treba pogosteje zamenjati v skladu z navodili proizvajalca. Ti menjave zobatega jermena običajno predvidijo med 90.000 in 200.000 prevoženimi kilometri.
Kočar zaključi, da je potrebno ne glede na to, če je v motorju avtomobila krmilna veriga ali zobati jermen, zagotoviti, da sta v najboljšem stanju, saj je to pogoj za zagotovitev varne vožnje.
Bolje je, da vas zanima zgodovina avtomobila
Kdor kupuje rabljen avtomobil se torej ne bi smel zares ozirati po tem, če ima motor njegovega prihodnjega avtomobila krmilno verigo ali zobati jermen, ampak bi ga morala bolj zanimati zgodovina avtomobila in če je bil pravilno vzdrževan.
Prodajalca je zato treba pripraviti do tega, da pokaže vso servisno zgodovino avtomobila in ga prepusti tudi v pregled strokovnjaku. Če se ne strinja z vašim predlogom, je morda bolje kar odkorakati s kraja nakupa. Kupiti tehnično pomanjkljiv rabljeni avtomobil je v vsakem primeru slabše kot pa počakati na drugega.
Lahko pa se odločite za nakup s pomočjo trgovca ali spletne trgovine, ki ji zaupate. Takšen je denimo novi spletni portal DoberAvto.si, ki na podlagi različnih virov podatkov s slovenskega avtomobilskega trga natančno določi vrsto vozila ter nazorno in pregledno prikaže kronološko zgodovino prevoženih kilometrov, zgodovino lastništva, uspešnost ali neuspešnost izvedenih tehničnih pregledov (to seveda velja za vozila, starejša od štirih let, ko je obvezen prvi tehnični pregled) ipd.
DoberAvto.si uporabnikom prikaže tudi stroške, ki jih bo imel voznik z lastništvom vozila, kot so poraba goriva (glede na tovarniške podatke), stroški zavarovanja, registracij, tehničnih pregledov. Prav tako se vozilo preveri v bazi ukradenih vozil in bazi zastavnih pravic. Vseh teh informacij se na portalu tudi ne da spremeniti, zato lahko na ta način kupci pridobijo zelo natančno sliko avtomobila, ki jih zanima in opravijo kar se le da varen in zanesljiv nakup avtomobila.
Veriga ali jermen sta nepomembna argumenta katera bi upošteval pri nakupu.
Jaz bi rekel ketna. Sedaj vozim takšnega in ni slišati, da bi veriga bolj ropotala kot jermen. To je bilo včasih. Nekateri avti s pasovi oddajajo bolj nadležne zvoke, ko jermen(tisti ki žene alternator) cvili/škripa/piska.
Ta je pa huda : avto izbirati glede na verigo ali jermen ... :)