Izraz »številka VIN«, ki jo poznamo tudi kot številko šasije, večini voznikov ne pove prav veliko, vendar pa se za njo skriva marsikateri koristni podatek o avtomobilu.
Vsak industrijski izdelek ima ali pa bi moral imeti serijsko številko in tudi avtomobili so serijske številke v obliki številke šasije in številke motorja nosili vse od začetkov serijske proizvodnje. V začetku je svoje izdelke vsak proizvajalec označeval na svoj način, pozneje pa so uvedli standardizirani enotni sistem označevanja s številko VIN, ki je zelo poenostavil zadeve. Številka VIN (vehicle identification number) številka je torej neke vrste EMŠO vozila, torej unikatna identifikacijska oznaka, ki vključuje serijsko številko in se uporablja za identifikacijo posameznega vozila.
Vodja kontrolnega organa za skladnost vozil pri AMZS Franc Zajec nam je pojasnil, da strukturo številke VIN določa standard ISO 3779 in vsebuje 17 črkovnih in številčnih znakov (znaki O, I in Q niso dovoljeni, saj bi jih lahko zamenjali s številkami 0, 1 in 9). Prvi trije znaki označujejo proizvajalca avtomobila, pri čemer prvi znak označuje regijo, v kateri se nahaja sedež proizvajalca. Znaki od četrtega do devetega mesta so rezervirani za opis vozila. Običajno označujejo tip vozila, lahko pa tudi model, karoserijsko izvedbo in druge značilnosti. Vsak proizvajalec ima svoj sistem za ta del VIN številke. Znaki od desetega do sedemnajstega mesta so namenjeni za natančno identifikacijo določenega vozila. Na desetem mestu je oznaka modelnega leta, preostala mesta pa običajno zaseda zaporedna serijska številka.
Kako je pravzaprav prišlo do uvedbe enotne oznake VIN? Do prvih korakov k uvedbi enotne oznake, s katero so hoteli zakonodajalci predvsem otežiti življenje tatovom in prevarantom, ki so zaradi neenotnega sistema označevanja avtomobilov z lahkoto ponarejali njihove dokumente, je leta 1954 prišlo v ZDA. Zvezna vlada je od proizvajalcev avtomobilov zahtevala, naj serijsko številko šasije poenotijo v enotnem formatu, ki ga bo vsakdo z lahkoto uporabljal in prepoznal. Preteklo je še veliko vode in po več poskusih je šele leta 1980 mednarodna organizacija za standardizacijo ISO potrdila enotno 17-mestno oznako VIN. V nasprotju z registrsko številko avtomobila, ki se s spremembo lastništva običajno spremeni, oznake VIN na avtomobilu ni mogoče spremeniti in je z njim povezana vso njegovo življenjsko dobo.
Zato je tudi koristen pripomoček, ko gre za ugotavljanje identitete vozila in še marsičesa. Zajec nam pojasni: »Na podlagi VIN številke je mogoče določiti tip vozila in druge značilnosti, če jih je proizvajalec vključil v del, ki je namenjen opisu vozila, vendar je treba poznati sistem označevanja proizvajalca. Iz znaka na desetem mestu v VIN številki je praviloma mogoče določiti modelno leto. Proizvajalec pa lahko na podlagi celotne VIN številke, ki vključuje serijsko številko, natančno določi datum proizvodnje vozila. VIN številka je najpogosteje uporabljana kot identifikator vozila v povezavi z dogodki, kot so registracija, sprememba lastništva, tehnični pregledi, servisiranje, popravila, izločitev iz uporabe zaradi poškodb, razgradnja, tudi število prevoženih kilometrov. Vsi ti dogodki se večinoma beležijo in so povezani z VIN številko, podatke o tem pa lahko na podlagi VIN številke tudi pridobimo.«
Kje pridobimo podatke, ki jih skriva številka VIN?
Vendar pa sistem ni povsem brez pomanjkljivosti: »Težava je v tem, ker posamezne evidence med seboj niso povezane ali niso javno dostopne, kar še posebej velja, če je bilo vozilo pripeljano iz druge države. Obstajajo sicer različni t. i. VIN dekoderji, ki iz dostopnih evidenc na podlagi vnosa VIN številke pridobijo razpoložljive podatke vozila. Ti seveda niso popolni, je pa iz njih mogoče razbrati vsaj del zgodovine vozila. Za vozila, registrirana v Sloveniji, so tehnični podatki in podatki v povezavi z registracijo, tehničnimi pregledi in evidentiranjem stanja števca na tehničnih pregledih dostopni na portalu Avtolog, spletnim orodjem pod okriljem AMZS.«
Za oznako VIN se torej ne skriva le identiteta avtomobila, ampak veliko več. Zavarovalniške in finančne družbe, prav tako pa tudi servisi, namreč podatke o avtomobilu tudi beležijo na osnovi oznake VIN. Pod oznako VIN so zavedeni vsi servisni posegi, morebitna popravila, prav tako pa tudi morebitne prometne nezgode, v katerih je bil udeležen avtomobil. Lahko se celo izkaže, da prodajalec sploh nima pravice do uporabe in prodaje avtomobila, lahko pa se tudi izkaže, da je bil avtomobil ukraden ali pa celo odpisan in ponovno popravljen in registrira, prodajalec pa ga prodaja kot nezaletenega. Nečesa pa vendarle na osnovi številke vin ne moremo ugotoviti. Zajec nam je namreč na vprašanje, če lahko številka VIN tudi o novem avtomobilu denimo pove, če je bil pokvarjen ali popravljen že pred prodajo, odgovoril, da tega dogodka proizvajalci običajno ne zabeležijo v nobeni javno dostopni evidenci, proizvajalci in trgovci pa tega tudi ne razkrivajo.
Na koga pa se lahko kupci neposredno obrnejo, če želijo dostopati do podatkov, ki jih lahko razkrije številka VIN? Zajec pravi, da je to odvisno od tega, kaj želijo ugotoviti. Če jih zanimajo tovarniški podatki, datum proizvodnje in podatki o rednem vzdrževanju, lahko povprašajo pooblaščeni servis znamke vozila oziroma pooblaščenega zastopnika proizvajalca. Običajno je treba za posredovanje teh podatkov plačati. Za vozila, registrirana v Sloveniji, pa je mogoče tehnične podatke in podatke v povezavi z registracijo, tehničnimi pregledi in evidentiranjem stanja števca na tehničnih pregledih pridobiti brezplačno na podlagi vnosa številke VIN v portal Avtolog.
Prodaja z vpogledom
Izpostavi tudi nov spletni portal DoberAvto.si, ki je nadgradnja portala Avtolog za vozila, ki se na njem oglašujejo. Portal na podlagi različnih virov podatkov s slovenskega avtomobilskega trga natančno določi vrsto vozila ter nazorno in pregledno prikaže kronološko zgodovino prevoženih kilometrov, zgodovino lastništva, uspešnost ali neuspešnost izvedenih tehničnih pregledov (to seveda velja za vozila, starejša od štirih let, ko je obvezen prvi tehnični pregled) ipd.
DoberAvto.si uporabnikom prikaže tudi stroške, ki jih bo imel voznik z lastništvom vozila, kot so poraba goriva (glede na tovarniške podatke), stroški zavarovanja, registracij, tehničnih pregledov. Prav tako se vozilo preveri v bazi ukradenih vozil in bazi zastavnih pravic. Vseh teh informacij se na portalu tudi ne da spremeniti, zato lahko na ta način kupci pridobijo zelo natančno sliko avtomobila, ki jih zanima.
Oznaka VIN je torej zelo pomembna, zato je dobro, da jo znamo tudi poiskati. Kje na avtomobilu jo torej najdemo? Na sodobnih avtomobilih se oznaka VIN ponovi vsaj na dveh, lahko pa tudi več mestih. Najlaže jo najdemo na tako imenovanem »vidnem mestu«. Običajno je to na spodnjem robu vetrobranskega stekla na sovoznikovi strani, kjer je namenjena temu, da jo lahko policist hitro preveri med rutinskim pregledom. A dobro je, da oznako VIN poiščemo tudi drugje.
Oznake se morajo ujemati
Odvisno od starosti vozila se lahko oznaka VIN nahaja tudi na identifikacijski ploščici na nosilcu prednje maske pod sprednjim robom motornega pokrova, lahko pa je tudi neposredno vtisnjena v pločevino. Mesta, kjer najdete oznako VIN, so običajno navedena v navodilih za uporabo avtomobila, če pa teh iz kateregakoli razloga nimate, bo iskanje pod motornim pokrovom ali pod plastičnimi oblogami in tepihi pokazalo skrita mesta, kamor jo je proizvajalec odtisnil.
Ni treba posebej poudariti, da se morajo oznake VIN na vseh mestih ujemati, sicer je z avtomobilom lahko nekaj hudo narobe. Lahko je bil celo ukraden, tatovi pa pri ponarejanju številk niso bili dovolj temeljiti, lahko pa je bil tudi sestavljen iz več razbitih avtomobilov. V tem primeru je seveda lahko močno ogrožena njegova pasivna varnost. Če med nakupom rabljenega naletite na avtomobil, pri katerem se VIN številke ne ujemajo, bi v večini primerov morali celo obvestiti policijo. Oznaka VIN je seveda navedena tudi v prometnem dovoljenju, kjer poleg nje najdete tudi številko motorja, ki se mora seveda tudi ujemati s številko, ki je vtisnjena v blok motorja.
Zaslužujem od 130 do 180 dolarjev na uro, tej službi sem se pridružil pred tremi meseci in v prvem mesecu sem prejel 27853 dolarjev od te službe in veste, sledite tej spletni strani ......... >>>>>>> 𝐖𝐰𝐰.𝑭𝒂𝒔𝒕𝑪𝒂𝒔𝒉7.𝐜𝐨𝐦
Ta članek je kar nekaj. Rabljene avte so vedno preprodajali sumljivi lopovi. Tudi če kupiš rabljen avto na servisu z uglednim imenom dobiš jajca.