Avto
2521 ogledov

Kaj hitre polnilnice, potrebujemo predvsem počasne polnilnice!

Priključni hibrid PHEV mitsubishi eclipse cross polnjenje električna polnilnica
1/3
Saša Despot
Hitre polnilnice za električne avte so potrebne, a glavne bodo morale biti počasne polnilnice.

"Že več let imam električni avto in skoraj nikoli nisem potreboval hitre polnilnice, doma avto polnim prek navadne šuko vtičnice, drugje pa je to povsem neizkoriščena možnost. Ne vem, zakaj. Za polnjenje prek šuko vtičnice niso potrebne nobene naložbe, če bi ga omogočili v službah, v hotelskih garažah in pred bloki, tam avti stojijo osem ur, bi potrebovali precej manj hitrih polnilnic, pa še za omrežje bi bilo bolje. Če bi lahko električni avto polnili na šuko vtičnico s tremi kilovati, namesto s petdesetimi ali stotimi, bi to omogočalo polnjenje velikega števila avtomobilov brez dodatnih vlaganj v krepitev omrežja, hkrati pa bi razbremenilo omrežje hitrih polnilnic. Že če greš v gostilno za eno uro, se ti pri treh kilovatih avto napolni za 20 kilometrov vožnje, trije kilovati moči so pa toliko, kot porabi moj fen," nas je izzval bralec.

"Ne samo, da se nam zdi taka pobuda dobra, pravzaprav Eles k polnjenju na pametnih polnilnicah nizkih moči, ko vozila stojijo dalj časa, uporabnike spodbuja že vrsto let, prav tako tak način polnjenja e-vozil že nekaj let omogoča in izvaja tudi na lastnih lokacijah." pravijo na Elesu. Šuko vtičnice sicer po njihovih pojasnilih tehnično niso primerne, zato spodbujajo uporabo počasnih CCS polnilnic.

Polnjenje električnega avtomobila | Avtor: Luka Pašič/ ELES Luka Pašič/ ELES
Zakaj pa CCS in ne šuko vtičnica? "Ideja je v osnovi dobra in tudi stara, razvoj pa je šel v drugo smer. Obstajajo sicer tehnične rešitve za obračun tudi na neke vrste šuko vtičnice, vendar  je cena praktično primerljiva z novimi (zdaj predvsem Kitajskimi) poceni polnilnicami za 3 kW v klasični izvedbi. Ker elektrika ni brezplačna, mora biti zadaj ustrezen obračun, merjenje ...  To je pravzaprav razlog, zakaj se te rešitve niso uveljavile in na to temo ni nobenega mednarodnega standarda. Prav tako v Sloveniji ni sprejet nacionalni standard, za lastne, našemu okolju prilagojene rešitve," so nam pojasnili v Elektru Ljubljana. 

Vtičnica se lahko segreje na sto stopinj Celzija

Na ministrstvu za okolje, podnebje in energijo opozarjajo še na nevarnost požara. "Standard IEC 61851 opredeljuje štiri različne načine polnjenja električnih vozil, pri čemer se električno vozilo preko šuko vtičnice polni v »Način 1 (Mode 1)« in »Način 2 (Mode 2)«. Pri Načinu 1 (Mode 1) se vozilo priključi neposredno v navaden AC vtič, brez dodatnih zaščitnih elementov. Moč polnjenja je omejena na 3,7 kW. To je najpreprostejši način, vendar skoraj brez varnostnih ukrepov. Pri Načinu 2 (Mode 2) je podobno kot pri Načinu 1, a s posebno zaščitno enoto (IC‑CPD) v kablu. Ta zagotavlja nadtokovno in toplotno zaščito ter komunikacijo z vozilom. Moč polnjenja je omejena na 7,4 kW. Oba načina uporabljata vtičnice, ki niso namenjene kontinuiranemu visokonapetostnemu polnjenju – takšne vtičnice se lahko segrejejo do 100 °C, kar predstavlja požarno tveganje. Pri takšnih vtičnicah namreč obstaja nevarnost pregrevanja, slabih stikov, neustreznih tokovnih obremenitev in pomanjkanja nadzora. Veliko držav zato prepoveduje, omejuje, ali močno odsvetuje uporabo teh načinov polnjenja," so nam odgovorili na ministrstvu. 

Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo tako v primeru javno dostopnih polnilnih mest podpira samo Način 3 in Način 4 polnjenja električnih vozil, ki zagotavljata najvišjo raven varnosti in zaščite (požar ali električni udar), omogočata hitro in zanesljivo polnjenje, sta tehnično skladna z zahtevami zakonodaje ter podpirata napredne funkcije, digitalizacijo in interoperabilnost.

Stara prepričanja o elektriki ne držijo več 

Električna vtičnica | Avtor: Žurna24 Žurna24

Ključna ideja Elesa je, da bi bile polnilnice pametne in bi moč polnjenja prilagajale stanju na omrežju. Ko najbolj sije sonce, imamo na primer presežke elektrike in so cene elektrike lahko celo negativne.

"Desetletja uveljavljen koncept razmišljanja, da je električna energija čez dan draga, ponoči pa poceni, dandanes ne drži več. Z naraščanjem deleža električne energije iz sončnih elektrarn bo namreč električna energija zagotovo cenejša čez dan kot ponoči oziroma v koničnih intervalih, ki se jih moramo najbolj izogibati," pravijo na Elesu.

"Pametne polnilnice so za razliko od navadnih daljinsko upravljane in omogočajo dinamično prilagajanje moči polnjenja moči merilnega mesta, kar preprečuje prekoračitev največje moči polnilnega mesta, predvsem pa omogoča prilagajanje moči polnjenja viškom proizvodnje električne energije iz obnovljivih virov in viškom energije zaradi manjše porabe drugih odjemalcev. Omogoča tudi vključevanje v virtualne skupine za sodelovanje na izravnalnem trgu električne energije. Počasno polnjenje na pametnih polnilnicah je seveda tudi cenovno najbolj ugodno in ima tudi največ dobrobiti za elektroenergetski sistem," pravijo na Elesu.

Uporabnik bo seveda lahko tudi polnil, kadar bo želel in z najvišjo močjo, ki jo polnilnica omogoča, a bo cena v takšnem primeru manj ugodna.

Električni baterijski avto, polnjenje | Avtor: Profimedia Profimedia

Eles: Že od leta 2018 si prizadevamo ...

Že leta 2018 so v Elesu razvili koncept E8, leta 2022 pa so s Telekomom Slovenije in družbo NGEN tudi demonstrirali daljinsko polnjenje električnih vozil. "Že od leta smo 2018 prizadevali za podeljevanje subvencij za vzpostavitev polnilne infrastrukture," pravijo. Borzen ima trenutno odprt razpis za subvencije za nakup električnih polnilnih mest za električna vozila, te polnilnice pa omogočajo daljinsko vodenje moči in povezavo s centri vodenja, pravijo na Elesu. 

"Sodeč po izsledkih cele vrste mednarodnih analiz lastniki e-vozil več kot 80 odstotkov vsega polnjenja opravijo na tako imenovanih pametnih zasebnih polnilnicah pred svojimi domovi ali na parkiriščih pred službami, ko vozila dalj časa niso v uporabi. Torej tam, kjer se, kot pravite, večina ljudi zadrži 8 ur (služba). Koncept  E8 med drugim predvideva vzpostavitev gostega omrežja pametnih zasebnih polnilnic nizkih moči in spodbuja podjetja k postavitvi pametnega polnilnega omrežja za polnjenje e-vozil (obiskovalcev in zaposlenih). Logika je preprosta: če imate doma težave s polnjenjem električnega avtomobila, je rešitev polnjenje tam, kjer se avtomobil zadržuje enako časa kot doma. Ta rešitev polnjenja je robustna za 50 do 60 odstotkov vseh voznikov električnih avtomobilov. Eles je, kot rečeno, to možnost ponudil svojim zaposlenim; na parkiriščih družbe so nameščene take pametne polnilnice in število zaposlenih, ki uporabljajo električne avtomobile, narašča," so še dodali.

janez.zalaznik@styria-media.si

Komentarjev 5
  • niloda 19:38 02.julij 2025.

    Jaz že šest let uporabljam izključno domačo šuko vtičnico, brez polnilnice in je vse kar rabim. No pa elektrarno na strehi. Polnilnice so nateg - oziroma nepotreben strošek.

  • aleksander8 09:18 01.julij 2025.

    3 kW mu porablja fen? Haha se vidi kakšno matematiko in fiziko imajo električno nategnjeni

  • popokatopetl 09:13 01.julij 2025.

    "pravzaprav Eles k polnjenju na pametnih polnilnicah nizkih moči, ko vozila stojijo dalj časa, uporabnike spodbuja že vrsto let" --- Bla bla, nedavno so pa nabili omrežnino ki širjenje polnilnic zavira. Pa niso omogočili vlaganja v komunalne SE na način ...prikaži več da bi se ljudem splačalo bolj kot na lastni strehi in da bi avto lahko na "svojo" elektriko polnili tudi drugje.