Hladnejši meseci tudi nad naša mesta prinašajo visoke koncentracije trdnih delcev in drugih zdravju škodljivih snovi, ki so posledica izpustov v prometu in kurjenja trdnih goriv, še posebej drv.
Zadnje poročilo o kakovosti zraka, ki ga je Evropska agencija za okolje objavila pred nekaj dnevi, znova opozarja na visoko izpostavljenost Evropejcev in med njimi Slovencev. V Evropi tako zaradi posledic s strani človeka povzročenega onesnaženja zraka na leto več kot pol milijona ljudi (!) umre prezgodnje smrti, samo v Sloveniji je ta številka okoli 2.000. Če primerjamo, koliko govorimo o prometnih nesrečah, v katerih umre "le" pet odstotkov toliko ljudi ...
Predvsem med vožnjo smo hočeš nočeš izpostavljeni slabi kakovosti zraka, a si lahko, če se vozimo v avtomobilih, precej pomagamo sami. Skupina inženirjev na Univerzi Washington iz ZDA je ob pomoči natančnih merilnih naprav in testov v realnem prometu dokazala enostaven trik, ki bo bistveno zmanjšal vpliv slabega zraka med vožnjo, še posebej v zastojih. Vedeti je namreč potrebno, da je kakovost zraka v zastojih bistveno slabša, kot pa če se avto normalno giblje po cesti.
Med testom so preizkušali različne situacije - odprta stekla med vožnjo, zaprta stekla, povsem izklopljena prezračevanje, uporaba prezračevanja, uporaba recirkulacije zraka, uporaba klimatske naprave. Navedeno študijo z nekaterimi ugotovitvami dopolnjuje še ločena študija z britanske univerze v Surreyu.
Kako voziti, da boste dihali čim bolj zdrav zrak?
1. Prvo pravilo je, da se vedno vozite z zaprtimi okni, saj boste v zastoju ali pri vožnji za kakšnim težkim vozilom nemudoma zmanjšali koncentracijo trdnih delcev v avtu za kar trikrat. Običajno pa so zaprta stekla pokazala za med 8 do 44 odstotki izboljšanje zraka v kabini avta.
2. Če je mogoče, se vozite z ugasnjenim prezračevanjem. Ker pa seveda to prav dolgo ni mogoče, še posebno če potrebujete ogrevanje, potem vsaj uporabljajte recirkulacijo zraka. Na ta način avto ne bo dovoljeval vstop zunanjemu onesnaženemu zraku, temveč bo ogreval le tistega že v kabini.
3. Ker pa zgornja praksa v obdobju visoke zračne vlažnosti hitro privede do zaroševanja notranjih stekel, strokovnjaki predlagajo še tretji, zelo enostaven, a učinkovit pristop - tudi pozimi uporabljajte klimatsko napravo. Logika v ozadju je enostavna - ko klimatska naprava obratuje, gre ves zunanji zrak, ki vstopa v vozilo, dodatno mimo mrzlega območja uparjalnika, nizke temperature pa močno privlačijo trdne delce, ki se odlagajo na filtru klimatske naprave ter tako ne vstopijo v potniško kabino. Zgolj uporaba klimatske naprave lahko izboljša kakovost notranjega zraka za tretjino, dokazujejo podatki. Res pa je tudi, da uporaba klimatske naprave nekoliko poviša porabo in s tem ogljični odtis vozila. Po drugi strani je potrebno klimatsko napravo tudi pozimi večkrat prižgati že zato, da se ohranja mazanje in s tem brezhibnost sestavnih delov.
4. Nekateri proizvajalci kakovosti zraka v kabini dajejo več poudarka kot drugi, saj vgrajujejo moderne filtracijske sisteme, ki lahko zdesetkajo vdor škodljivih delcev v kabino. Pri nakupu novega avta se pozanimajte, ali ima želeni model napredno filtracijo zraka, ki je na voljo že tudi pri marsikaterem avtu srednjega cenovnega razreda.
dezurni@zurnal24.si
ok moja 6 let stara alfa uporablja klimo tudi pozimi na auto, pa ni bohve napreden avto.
Resno??? ".., nizke temperature pa močno privlačijo trdne delce, ..." Od kdaj nizke temperature privlačijo trdne delce? A ni mogoče poanta filtra tu tista, ki trdne delce zaustavi?