Avto > Mehanik leta
485 ogledov

Po menjavi stekla je treba kamero ponovno umeriti

ADAS Carglass
1/10
Gregor Prebil
Sistemi za pomoč vozniku, ki delujejo s pomočjo kamere, bodo postali stalnica in tudi standardna oprema pri najmanjših vozilih in avtomobilih nižjega cenovnega razreda. Pri menjavi vetrobranskega stekla jih je treba, da bi zagotavljali varnost, na novo umeriti, oziroma kalibrirati.

Ponovno umeritev sistemov, zbranih pod kratico ADAS, od marca letos s posebnimi, specialnimi napravami, izvajajo pri specialistu za popravilo in menjavo avtomobilskih stekel Carglass.

ADAS je kratica za sisteme napredne voznikove pomoči, ki delujejo s pomočjo kamere (mono, stereo ali lidar kamero) - tehnologije daljinskega zaznavanja, ki meri razdaljo na osvetljenem cilju z laserjem in analizira odbito svetlobo s senzorjem. Vsi sistemi so združeni v ohišju nameščenem na vetrobranskem steklu. ADAS pa vključuje tudi sisteme, ki so vgrajeni v masko motorja, kot so parkirni senzorji in kamere, ter tudi radarski tempomat.

ADAS Carglass | Avtor: Gregor Prebil Gregor Prebil
Kamere omogočajo delovanje sistemov, kot je prepoznavanje prometnih znakov, sledenje vozilu na določeni varnostni razdalji, zaustavitev vozila in ponovno speljevanje vozila, prepoznavanje vozil v mrtvem kotu, samodejno parkiranje, prepoznavanje in opozorilo, da smo nenamerno zapustili vozni pas … Vse te sisteme je treba ob menjavi vetrobranskega stekla ponovno umeriti oziroma kalibrirati, pojasnjuje Dejan Horvat, tehnični vodja Carglass Slovenija in dodaja, da je edini sistem, ki ga ni treba ponovno umeriti, city safety, oziroma sistem za samodejno zaviranje pri nizkih hitrostih: "Te kamere se umerjajo samodejno. Za vse ostale, ki zaznavajo vozni pas, črte, vozilo pred seboj, prometne znake, te pa je treba na novo kalibrirati.“

ADAS Carglass | Avtor: Gregor Prebil Gregor Prebil

Že milimeter veliko odstopanje

Glavni razlog za uvedbo naprednih sistemov za pomoč vozniku je varnost na cesti. 70 odstotkov vseh hudih nesreč bi se lahko potencialno izognili s sistemi za pomoč vozniku, navajajo v nemškem Zveznem inštitut za ceste (BASt).

"Kadar zamenjamo vetrobransko steklo, ne moremo biti povsem prepričani, ali bodo ti sistemi delovali, tako kot pred menjavo stekla. Zato jih je treba ponovno umeriti, saj so narejeni, da zagotavljajo 100-odstotno varnost vozniku. V nasprotnem se lahko zgodi, da se avtomobil ne bo ustavil. En sam milimeter zamika kamere na steklu lahko pomeni veliko odstopanje sistemov v praksi,“ pojasnjuje strokovnjak, ki pravi, da mora biti serviser ravno zaradi tega zelo natančen pri svojem delu.

Umerjanje v delavnici ali na cesti

Ponovno umerjanje sistemov poteka statično ali dinamično. To je odvisno od predpisov proizvajalca vozila. "Statično kalibracijo na mestu, v zato posebej predvidenem boksu v delavnici, izvajamo predvsem na vozilih VAG, to so avtomobili skupine Volkswagen in pa seveda tudi na drugih avtomobilih. Pri nekaterih vozilih je treba izvesti dinamično kalibracijo, kar pomeni, da je za uspešno kalibracijo potrebna tudi vožnja. Iz naših sistemov lahko razberemo katera vrsta kalibracije je za kateri model nujna."

Že pri naročilu menjave vetrobranskega stekla, serviser razbere, ali ima vozilo "ADAS" steklo, torej ali ima na steklu enoto s kamero. V podjetju imajo v bazi spisek vseh vozil, zato natančno vedo, ali je potrebno po menjavi stekla sistem ponovno umeriti, ali ne.

Pri statični kalibracijo postopek izvajajo v delavnici na posebnem mestu z vsem potrebnim orodjem. Serviser še pred samim postopkom posebno napravo za diagnostiko vozila poveže z računalnikom vozila in preveri, če so na sistemu kakšne napake. "Lahko se zgodi, da sistemi ne delujejo, še preden stranka pride do nas.“

Naprava vodi serviserja

Pri menjavi vetrobranskega stekla je pomembno, da je steklo v šasijo vstavljeno enako kot je bilo pred menjavo. To pomeni od zgornjega roba do spodnjega roba, natančno od strani, mora biti tudi natančno poglobljeno. Naprave se nikoli ne odklopijo, ampak ostanejo priključene na kablih. Po menjavi se jih namesti nazaj, nakar sledi umeritev.

Serviser ročno napravo ponovno poveže z računalnikom avtomobila in ponovno izbere pravilen tip vozila. Pri novejših avtomobilih naprava tip vozila ugotovi sama, pri starejših pa mora serviser sam poiskati tip motorja, letnico izdelave …

ADAS Carglass | Avtor: Gregor Prebil Gregor Prebil


Nato naprava serviserja po korakih vodi do samega zaključka kalibracije, kakor je pač potrebno in predpisano za določeno za vozilo.

Tabla simulira cesto

Pred samo kalibracijo mora serviser izvesti predpripravo na vozilu: avtomobil je treba postaviti na ravno površino, vklopiti je treba kontakt, zapreti vsa vrata, preveriti geometrijo koles, vizualno preveriti pravilen tlak v pnevmatikah, avto je treba na vseh štirih amortizerjih zazibati, akumulator je treba priklopiti na baterijo, saj je kontakt izklopljen, akumulator pa se ne sme izprazniti.

Nato sledi pravilna nastavitev CSC tool table, ki je simulacija ceste in jo zaznava kamera. Tablo je treba postaviti in centrirati na predpisane parametre za določeno vozilo.

Da je vozilo postavljeno točno na sredino table omogočajo posebne merilne naprave, ki delujejo s pomočjo laserskega žarka. Serviser napravi najprej namesti na prednji kolesi, nato na zadnji in s pomočjo laserskega žarka na merilni skali do milimetra natančno razbere v katero smer mora pomakniti tablo, da bo na sredini in tudi paralelno na vozilo. Tablo je treba nato nastaviti še na pravilno višino, ki je spet predpisana za vsak tip vozila. Za športne terence jo je treba postaviti nekoliko višje, za kupeje, nižje.

Serviser mora pred začetkom kalibracije očistiti vetrobransko steklo, v napravo pa mora vnesti še podatke o višini koles. To je pomembno zaradi kota kamere. Višino vsakega kolesa mora izmeriti do milimetra natančno.

Naprava naprej deluje samodejno. Če je kalibracija uspešno izvedena, se to izpiše na napravi, serviser pa lahko zaključi z umerjanjem. V nasprotnem primeru je treba postopek ponoviti. Na koncu naprava izpiše pisno potrdilo o uspešni izvedbi, kar je dokazilo stranki, da sistemi delujejo 100-odstotno.

Katere tehnologije so del sistemov ADAS?

Prilagodljiv ali samodejen tempomat (ACC), s pomočjo katerega vozilo sledi pretoku prometa pred vozilom in v primeru zastoja sam zaustavi vozilo in nato sam tudi spelje.

Pomoč pri zaznavanju vozil v mrtvem kotu opozori voznika, ko so vozila v mrtvem kotu stranskega ogledala.

Pomoč pri zaviranju v sili (EBA) vključuje zaznavanje pešcev in kolesarjev in zazna kritične prometne situacije ter zagotavlja optimalno zaviranje.

Inteligentni upravljalnik žarometov omogoča optimalno nočno zaznavanje prometa in prilagajanje snopa svetlobe, ko je nevarnost nesreče dvakrat tako velika, kot čez dan.

Opozorilo za odstopanje linije voznega pasu (LDW) opozori voznika z zvočnim ali haptičnimi (dojemanje v 3D) opozorilom, preden njegovo vozilo zapusti linijo voznega pasu.

Pomoč pri prepoznavanju prometnih znakov zaznava trenutne omejitve hitrosti in to javlja vozniku na ekranu oziroma head-up zaslonu.

Krožen pogled zagotavljajo 3D pogled in prepozna predmete ter realizira funkcije za pomoč voznikom.

Komentarjev 1
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Če nimate uporabniškega računa, izberite enega od ponujenih načinov in se registrirajte v nekaj hitrih korakih.