Avto > Na Štrom
2824 ogledov

Dobra novica za e-avte: že leta 2026 cena izenačena s fosilnim pogonom

Baterija in motor na notranje zgorevanje v BMW i8 BMW
Zadnja obsežna študija o baterijah, ki so najdražji del pri električnih avtih, kaže, da se bodo do leta 2026 pocenile za skoraj 50 odstotkov. To bo močno vplivalo tudi na bolj dostopne cene električnih avtov.

Pri globalni investicijski in bančni skupini Goldman Sachs so objavili izsledke obsežne študije, ki so jo izvajali na področju gibanja cen baterij za električne avtomobile in druga vozila. 

Njihove ugotovitve pravijo, da se na področju baterij dogaja bliskovit razvoj in da bi zaradi kombinacije različnih vplivov cena baterij že do leta 2026 upadla za skoraj 50 odstotkov. To pa bo bistveno spremenilo pravila igre na trgu, kjer danes še vedno močno prevladujejo avti na fosilna goriva. 

Z letom 2025 že na meji 100 evrov za 1 kWh

Kot jasen dokaz pri Goldman Sachs navajajo podatek, da je cena baterij med letoma 2022 do 2023 po svetu padla v povprečju s 141 na 137 evrov na kilovatno uro. Že do konca letošnjega leta pa naj bi kilovatna ura stala le še 102 evra.

Padec se bo nadaljeval tudi v letu 2025 in za dodatno leto kasneje napovedujejo, da bi se lahko kilovatna ura v bateriji električnega avta ustalila pri ceni okoli 65 evrov za kilovatno uro. To pa je po vsega treh letih za skoraj 50 odstotkov manj od cen. Za primerjavo, še leta 2019, torej pred petimi leti, je bila cena za kilovatno uro v povprečju okoli 165 evrov.

Dva ključna dejavnika za padec cen

Optimizem glede napovedi padca cen baterij temelji na več dejavnikih. Pri Goldman Sachsu kot enega ključnih navajajo hiter tempo inovacij glede shranjevanja energije.

Tako je učinkovitost baterij danes že za 30 odstotkov višja kot še ne dolgo nazaj. Sovodja njihove azijske enote za raziskave naravnih virov in čiste energije Nihjil Bhanderi je pojasnil, da proizvajalci danes izdelujejo večje baterijske celice in zmanjšujejo število modulov, kar je precejšnja sprememba glede na preteklo prakso. Na ta način je lahko struktura baterije precej enostavnejša in omogoča boljši izkoristek. V prihodnje morda sploh ne bo modulov, temveč bodo baterije v enem kosu vgrajene v avte.

Zelo močno na pocenitev vpliva tudi dejstvo, da so se v zadnjih mesecih bistveno pocenili nekateri ključni (in zelo dragi) materiali, v prvi vrsti kobalt in litij. 60 odstotkov cene baterije je odvisnih od cene materialov, je pojasnil Bhanderi. Napoved o gibanju njihovih cen za prihodnja leta je zdaj precej bolj ugodna.

Leta 2026 - cena električnih enaka ICE

Pod črto nižje cene baterij napovedujejo tudi velike spremembe glede cen avtomobilov. Goldman Sachs je šel tako daleč, da je napovedal izenačitev cen primerljivih električnih avtov s tistimi, ki jih ženejo fosilna goriva (ICE). Leto 2026 Bhanderi vidi kot tisto leto, ko se bo globalno povpraševanje po električnih vozilih znova močno okrepilo, saj se bodo stroški lastništva za eno in drugo vrsto pogona izenačili. Pri tem so pri Goldman Sachsu v analize vključili tudi projekcije glede preostanka vrednosti električnih vozil, ki so bile v zadnjem času precej neugodne zaradi hitrega napredovanja tehnologije.

Električni avto  proizvodnja tovarna izdelava Tesla | Avtor: Profimedia Profimedia

Danes tri tehnologije bateriji, vsi pa komaj čakajo četrto

Bhanderi je dodatno osvetlil velike spremembe, ki se dogajajo v različnih tehnologijah shranjevanja energije. Trenutno močno prevladujejo baterije, ki temeljijo na litiju, pri tem pa gre za dve smeri kemije. Pri prvi se uporablja nikelj (NCM - nikelj kobalt mangan ali NCA - nikelj kobalt aluminij), ta tehnologija ima trenutno skoraj 60-odstotni tržni delež pri baterijah.

Močno pa se uveljavlja tudi tehnologija litij-železo-fosfatnih baterij (LFP), ki ima trenutno več kot 35 odstotkov tržnega deleža. Pri Goldman Sachs napovedujejo, da bodo LFP baterije v prihodnjih nekaj letih vgrajene v okoli 45 odstotkov električnih vozil, medtem ko bosta NCM in v manjši meri NCA tehnologiji zaradi boljše energijske gostote do konca desetletja ohranjali primat. V manjšem obsegu so na trgu že tudi baterije z natrij-ionsko strukturo, ki edine ne uporabljajo litija, a je njihova serijska proizvodnja še majhna in bi do leta 2030 lahko osvojile do 10 odstotkov trga. 

Precejšnja sprememba pa se po prepričanju Bhanderija glede shranjevanja energije napoveduje z uvedbo baterij s trdnim elektrolitom (solid-state), ki bodo prinesle ne le še precej večje energijske gostote, temveč bodo tudi neprimerno varnejše od današnjih baterij s tekočim elektrolitom. Vendar je uvajanje nove generacije baterij v serijsko proizvodnjo še na začetku, saj morajo premostiti precejšnje izzive.

Baterija električni avto | Avtor: Profimedia Profimedia

Novi provizvajalci baterij? Zelo težko ...

Bhanderi je navedel še eno zanimivo ugotovitev iz analize Goldamn Sachsa in sicer da pet velikih proizvajalcev obvladuje 80 odstotkov trga baterij. Vseh pet je na področju razvoja baterij dejavnih že najmanj 20 let in v razvoj ter kakovost vlagajo ogromna sredstva, v zadnjih letih še več.

To je dokaz, kako težko je danes novim podjetjem in start-upom, saj traja 10 let do prve serijske proizvodnje in še nekaj dodatnih let za doseganje primerne kakovosti baterij. 

dezurni@styria-media.si

Komentarjev 13
  • matermila 10:12 18.oktober 2024.

    Hvala za rože, že sedaj imamo na hitrih polnilnicah drugo najvišjo ceno v Evropi, pa še pol ure "tankanja" je živa groza.

  • Avatar Garancija
    Garancija 08:52 18.oktober 2024.

    Kitajska konkurenca jih je prisilila da znižujejo cene

  • Bizgec 08:45 18.oktober 2024.

    Grem stavit, da bo cena izenačena samo zato, ker bodo tako podražili avtomobile z motorji z notranjim izgorevanjem.