Slovenija se je leta 2017 z resolucijo zavezala k pospešenemu prehodu na električno mobilnost. Pred slabimi štirimi leti so pri tem obljubili državne spodbude, ki pa so se v manj kot letu dni dvakrat znižale na skupno 3.000 evrov manj pomoči pri nakupu električnega vozila.
Če je imela še na začetku leta 2020 Slovenija eno najbolj radodarnih subvencij za nakup električnega avtomobila - 7.500 evrov, je ta danes le še 4.500 evrov. S tem se razlika med električnimi avtomobili, ki so želja države, saj se je zavezala, da bo do leta 2030 na naših cestah že okoli 200 tisoč električnih vozil, to pa je tudi datum po katerem naj bi Slovenija v skladu z resolucijo prepovedala prodajo vozil z motorji na notranje zgorevanje, in po moči in opremljenosti enakovrednimi bencinskimi modeli spet večja, kar utegne marsikoga odvrniti od nakupa električnega avtomobila.
Ministrstvo priznalo, da močno zaostajamo za cilji
Na ministrstvu za infrastrukturo so očitno že obupali nad leta 2017 sprejeto resolucijo in priznali, da Slovenija daleč zaostaja tako za načrti prodaje električnih vozil kot tudi polnilne infrastrukture.
Z ministrstva so nam priznali, da je pri pregledu doseganja ciljev skladno s s sprejeto Strategijo na področju razvoja trga za vzpostavitev ustrezne infrastrukture v zvezi z alternativnimi gorivi v prometnem sektorju v Republiki Sloveniji razvidno, da dejansko stanje, predvsem na področju vozil, močno zaostaja za predvidenimi ciljnimi vrednostmi iz Strategije in da bodo potrebni popravki v strategiji.
Se obeta še eno znižanje subvencij?
Na Ministrstvu za infrastrukturo zmanjšanje subvencij utemeljujejo s tem, da želijo s proračunom subvencionirati čim več električnih vozil. Očitno pa je proračun Eko Sklada premajhen glede na želje slovenskih kupcev, ki so lani kupili 1600 povsem električnih vozil, to je skoraj 1000 več kot leta 2019. Da bo negotovost še večja, so nam na ministrstvu odgovorili, da pričakujejo nadaljnjo rast prodaje električnih vozil, zagotovili so, da se javni pozivi ne bodo zapirali in da se bo zagotovila kontinuiteta ukrepov, a tudi, da pa se bodo subvencije po potrebi nadalje znižale.
Prepreka, da na trg pridejo cenovno ugodna električna vozila
Predvsem besni so bili nad nenadno spremembo uvozniki in prodajalci avtomobilov. Pri Renaultu, kjer so na začetku leta predstavili električnega twinga, ki ga ekskluzivno proizvajajo v Revozu v Novem mestu, Francozi pa so Sloveniji namenili tudi različico I feel Slovenia, so bili presenečeni, ko so dan po slovenski premieri vozila ugotovili, da je država zanj močno zmanjšala podporo.
"Znižanje subvencij je prišlo kot veliko negativno presenečenje za nas, še bolj pa za potencialne kupce električnih vozil. Vsa leta vlagamo vse svoje napore v zagotavljanje čim boljših cen vozil za slovenski trg, s čimer bi vsaj malo omilili visoke cene tehnologij električnih vozil. Zato ne moremo še dodatno znižati cen vozil, da bi s tem nadomestili negativni vpliv znižanja subvencij. To konkretno pomeni, da so se električna vozila podražila," je za zurnal24.si povedal generalni direktor Renault Nissan Adriatic François Delion in dodal, da je največ škode nova politika subvencij naredila edinemu slovenskemu električnemu renaultu, twingu electric. "Ta po novem ne more dobiti niti polne znižane subvencije v višini 4.500 evrov, saj zaradi svoje ugodne izhodiščne cene ne dosega zahtev za polno subvencijo. To nikakor ne podpira naših naporov, da bi trgu zagotovili čim cenejša električna vozila," pravi Delion.
Slabo tudi za motivacijo podjetij
Kot dodaja, je dejstvo, da Slovenija že zamuja z izpolnjevanjem ciljev, ki si jih je zadala leta 2017. Nove subvencije niso samo nižje, ampak tudi drastično omejujejo možnosti podjetij, ki bi rada večje vozne parke preusmerila na elektriko. Zato je po njegovem mnenju zelo težko verjeti, da bo delež električnih vozil na slovenskem trgu še naprej rastel z enako hitrostjo. "To pomeni, da postaja uresničitev državne strategije še bolj zahtevna in težje dosegljiva, kot je bila do sedaj," dodaja Delion, ki še meni, da je, kljub temu, da je bilo lani v Sloveniji prodanih za 1.000 električnih vozil več kot leta 2019 še krepko prezgodaj, da bi država začela zniževati subvencije.
"To nam bo vsem skupaj preprečilo uresničiti cilje nacionalne strategije glede zmanjševanja emisij v prometu. To je še posebej žalostno ob pogledu na leto 2020, ko so se začeli kazati optimistični znaki rasti trga električni vozil. Kljub temu bomo v Renaultu nadaljevali z našimi napori za povečevanje deleža električnih in elektrificiranih vozil na slovenskih cestah, saj je to eden od glavnih ciljev globalne in lokalne Renaultove strategije."
V BMW pričakujejo rast prodaje električnih
V BMW Slovenija si želijo predvsem bolj transparentno in stabilno politiko subvencioniranja električnih vozil, ki bo omogočila zanesljivo ponudbo in odločnejše povpraševanje. Sporočajo, da nenapovedano, nepričakovano in hipno spreminjanje pravil ne navdaja kupcev z optimizmom in zaupanjem. Dodajajo, da jasna in transparentna politika spodbujanja trajnostne mobilnosti nedvomno prispeva k višjemu povpraševanju in večjemu zadovoljstvu strank. BMW Group bo sicer v letu 2021 na slovenski trg pripeljal novega električnega BMW iX3, v drugi polovici leta bo sledil popolnoma novi BMW iX, začela se bo proizvodnja BMW i4, ki bo ob paleti priključno hibridnih modelov in obstoječih električnih vozilih, prinesla nadaljnjo rast deleža prodaje elektrificiranih avtomobilov v Sloveniji.
Kupci nezadovoljni
Pri znamkah Peugeot, Citroën in DS, ki so del skupine Emil Frey v Sloveniji, so za zurnal24.si povedali, da so se pričakovano kupci električnih vozil na zmanjšanje subvencije odzvali z nezadovoljstvom. Še posebej veliko je bilo pri tistih, ki so bili tik pred nakupno odločitvijo, saj je bilo to že drugo zmanjšanje v preteklem letu. Menijo, da bo uvedba dodatnega pravila (»de minis«), do spodbud za električna vozila za pravne osebe, ki predstavljajo skoraj polovico celotnega števila prodanih električnih vozil, gotovo imela svoj vpliv.
Sporočajo, da zaradi zmanjšanih subvencij v bližnji prihodnosti ne moremo pričakovati nižjih cen za električna vozila. Dolgoročno pa bosta pri oblikovanju cen električnih vozil ključna dejavnika znižanje cene baterij ter povečane proizvodne količine. V primeru nižje subvencije, bo cena električnega vozila za končnega kupca kvečjemu višja. Sama višina subvencije po mnenju podjetja ne vpliva na ceno vozila po ceniku. Cilji za leto 2021 je prodaja 100 električnih peugeotov, 80 električnih citroënov in 15 električnih DS-ov.
Slavko Ažman iz podjetja Porsche Slovenija je prav tako potrdil razočaranje kupcev električnih vozil nad nepričakovano potezo Eko Sklada: "Avtomobilisti že dolgo opozarjamo, da to nikakor ni pravi način. Če želi država spodbujati električno mobilnost več kot le na deklarativni ravni, mora zagotoviti predvidljivo in stabilno okolje za to."
Spremembe čez noč so slabe
Sogovornik dodaja, da žal še vedno ni nobenega dolgoročnega načrta subvencioniranja električnih vozil in polnilne infrastrukture, ki bi bil usklajen z zelo ambicioznimi cilji glede števila električnih vozil v državnih strateških dokumentih. "Ravno nasprotno, tudi sedaj nimajo kupci električnih vozil ob nakupu prav nobenih zagotovil, da bodo to znižano subvencijo tudi dobili. Eko sklad še vedno lahko z objavo v Uradnem listu z danes na jutri zniža ali celo v celoti ukine subvencije, kar je po naši oceni nesprejemljivo."
To seveda ni dobra popotnica za prodajo električnih vozil v letu 2021. Ažman pravi, da na srečo postajajo električna vozila vse bolj zmogljiva, širi pa se tudi nabor različnih modelov, ki so na voljo kupcem. Veliko si obetajo tudi od novega načrta za okrevanje in odpornost. Slovenija je predvidela 705 milijonov evrov za ukrepe trajnostne mobilnosti. V okviru teh sredstev bi se po mnenju sogovornika nujno morala najti sredstva za dolgoročen program spodbud za električna vozila in polnilno infrastrukturo.
Prodajalci ne bodo zniževali cen
Ažman dodaja, da je zmotno prepričanje, da bodo zaradi zmanjšanja subvencij prodajalci znižali cene električnih avtomobilov: "Gre za še eno zmotno prepričanje, ki se v zadnjem času pojavlja v javnosti. Zasledili smo celo izjavo, da naj bi bili v Sloveniji zaradi visokih subvencij električni avtomobili občutno dražji kot v Avstriji, kar seveda ne drži. Dejstvo je, da so avtomobili v Sloveniji cenejši kot npr. v Nemčiji ali Avstriji, saj si skupaj s proizvajalci trudimo našim kupcem zagotoviti kar najbolj ugodne cene, ki ustrezajo nižji kupni moči v Sloveniji." To po zagotovilih sogovornika velja tudi za električna vozila in to kljub temu, da ima Slovenija višjo stopnjo davka na dodano vrednost kot Nemčija in Avstrija. Ažman dodaja, da že bežen pogled na cenike v Avstriji in Sloveniji pokaže, da je na primer novi Volkswagen ID.3 v izvedenkah life, business in family v Sloveniji cenejši za 1.430 do 1520 evrov, razlika v neto ceni brez DDV pa je več kot 1.770 evrov.
"Na žalost bo to nepremišljeno znižanje subvencij pomenilo podražitev električnih vozil in to v najbolj neprimernem trenutku, ko se končno kaže tako težko pričakovani preboj na področju električne mobilnosti v Sloveniji. Naj spomnim, država se je zavezala, da bo v naslednjih desetih letih na slovenske ceste prišlo 200.000 baterijskih električnih vozil in priključnih hibridov. Hkrati pa zmanjka denarja za subvencije za priključne hibride, ko na Eko sklad pride 200 vlog … Verjamemo, da bo sklad za okrevanje in odpornost omogočil ponovno uvedbo subvencij za priključne hibride in ponovno zvišanje subvencij za električna vozila, zato je tokratno znižanje še toliko bolj kratkovidno in nepotrebno," pravi sogovornik.
Kakšne druge spodbude pripravlja Ministrstvo za infrastrukturo, da se bodo ljudje lažje odločili za prehod na električno mobilnost?
Z Ministrstva za infrastrukturo so za zurnal24.si odgovorili, da so poleg subvencij za nakup e-vozil v prihodnje še vedno predvidena finančna sredstva za vzpostavitev manjkajoče in ustrezne e-polnilne infrastrukture.
Na tem področju se v okviru EU projekta IDACS vzpostavlja celovit informacijski sistem za podporo udejanja e-mobilnosti. Omogočal bo tako spletno dodelitev in registracijo ID kod deležnikov e-polnilne infrastrukture in e-polnilnih mest kot tudi vzpostavitev spletnega portala – Nacionalne dostopne točke s celovitimi podatki o e-polnilnih mestih.
Lastniki e-vozil imajo po zagotovilih ministrstva že sedaj nekaj dodatnih ugodnosti kot so npr. oprostitev plačila letne dajatve za uporabo vozil v cestnem prometu ter odprava plačila davka na motorna vozila.
Evropski sklad je priložnost za prehod na električno mobilnost
Pri Volkswagnu v Sloveniji v letu 2021 računajo s prodajo 600 tovrstnih vozil, so pa napovedi v času gospodarske negotovosti in ko še vedno velja prepoved prodaje avtomobilov fizičnim osebam, nehvaležne. Ažmana smo vprašali tudi, kako realno je, da bi Slovenija do leta 2030 prepovedala prodajo vozil z motorji na notranje zgorevanje? "Kot soavtor študije, ki je bila podlaga za državno strategijo in soavtor predloga strategije lahko z gotovostjo zatrdim, da napoved omenjene prepovedi nima podlage v nobeni študiji niti ni obravnavana v strategiji, razen kratke omembe v preambuli. Prepričan sem, da tovrstne prepovedi niso na mestu. Prepovedi in dekreti zagotovo ne morejo nadomestiti sistematičnega dela na zagotavljanju pogojev za razvoj električne mobilnosti. Če ne bomo poskrbeli za ustrezno število polnilnih mest in za njihovo pametno upravljanje, seveda ne moremo nikogar prisiliti, da kupi električni avto, kaj šele 60.000 ljudi vsako leto."
Ažman verjame, da se predvsem na Ministrstvu za infrastrukturo tega dobro zavedajo in da bodo s pomočjo evropskega sklada za okrevanje in odpornost dolgoročno zagotovili še manjkajoče ukrepe za naslednjih pet let, ki bodo odločilna. "Sedaj imamo res dobro priložnost, da nadoknadimo zamujeno in da Slovenijo dokončno popeljemo na pot trajnostne mobilnosti. Ne samo zaradi mednarodnih zavez Slovenije, pač pa predvsem zaradi nas samih in našega zdravja.
Pri nas se pa vsi novinarji stalno razburjajo. Bencin je zakon in pika.
najbolj pošteno je ukinit VSE subvencije... so samo potuha in nič drugega
Dejte mi nekaj razložit! Kako boste ves ta štrom, ki ga potrebujejo el. avtomobili, da se napolnijo, pripeljali do vsake bajte?? Kako?