Avto > Na Štrom
1705 ogledov

Z vzdrževanim starim avtom veliko prispevate k varovanju okolja

Je voda iz izpuha nevarna? MatijaJanežič
Ker proizvodnja avtomobilskih baterij zahteva veliko virov, zagovorniki motorjev z notranjim zgorevanjem pogosto trdijo, da je z okoljskega vidika bolje čim dlje voziti star bencinski ali dizelski avtomobil. Ali to drži?

Dva od temeljev delujočega krožnega gospodarstva sta tudi čim daljša uporaba in ponovna uporaba izdelkov. Gre za popravljanje proizvodov in podaljšanje njihove uporabe tako dolgo, kot je le mogoče, namesto da bi kupovali vedno nove. A medtem ko to drži za oblačila, pohištvo ter veliko hišnih električnih aparatov, za avtomobile morda ne drži najbolj.

Inštitut za raziskave energije in okolja Ifeu v Heidelbergu je za portal Zeit Online opravil študijo, s katero je poskušal dokazati, da to drži. Izhajali so iz predpostavke, da je okolju bolj prijazno, če kolikor je le mogoče dolgo vozite star avtomobil z motorjem z notranjim zgorevanjem, kot pa da kupite novi električni avtomobil.

SVAMZ, starodobniki, zastava 750, fičko, slovenska veteranska avtomoto zveza | Avtor: MatijaJanežič MatijaJanežič

Velik ogljični nahrbtnik

Osnova za predpostavko je bila proizvodnja električnih baterij , ki zahteva veliko naravnih virov in energije. Ker se med proizvodnjo sprosti veliko ogljikovega dioksida, električni avtomobili svoje življenje začnejo z veliko večjim "ogljičnim nahrbtnikom" kot pa primerljivo velik avtomobil z motorjem z notranjim zgorevanjem.

Z vsakim prevoženim kilometrom pa se potem okoljska sprejemljivost električnega avtomobila povečuje, saj v življenjskem ciklusu proizvede skoraj 50 odstotkov ogljikovega dioksida manj kot primerljiv avtomobil z bencinskim motorjem. Ne glede na to, kako se elektrika proizvede, bo električni avtomobil na dolgi rok v prednosti, pravijo raziskovalci.

Po njihovih izračunih se v Nemčiji, kjer je bilo v prvi polovici leta 2023 iz obnovljivih virov proizvedenih več kot 50 odstotkov elektrike, se vsota izpustov ogljikovega dioksida izravna po 45 do 60 tisoč prevoženih kilometrih, z vsakim prevoženim kilometrom pa električni avtomobili še povečujejo svojo prednost. Če pa se električni avtomobil napaja izključno iz obnovljivih virov energije, denimo iz hišne sončne elektrarne, bo do izravnave prišlo že po 25 do 30 tisoč prevoženih kilometrih.

Star avtomobil na Kubi 21. stoletja. | Avtor: EPA EPA

Različni zaključki

Vendar vsi raziskovalci niso prišli do enakih zaključkov. Pri nemškem avtomobilskem klubu ADAC so denimo tudi izračunali, da do izravnave izpustov pride po 45 do 60 tisoč prevoženih kilometrih, medtem ko so strokovnjaki pri združenju nemških inženirjev VDI prišli do zaključka, da se v primeru uporabe izključno zelene energije razlika izravna šele po 60 tisoč kilometrih, ob nemški kombinaciji proizvodnje elektrike pa šele pri 90 tisoč kilometrih.

Ko se oblikuje takšne primerjave, je izid sicer vedno odvisen od predpostavk raziskovalcev. Takšne študije so do sedaj namreč večinoma primerjale nove avtomobile, niso pa dale odgovora na vprašanje, če je smiselno podaljševati uporabo starih avtomobilov. Različne skupine na družbenih omrežjih so zato zastopale mnenje, da so stari avtomobili okolju najbolj prijazna alternativa.

Več prevoženih kilometrov, manj izpustov?

Raziskovalci inštituta Ifeu pa so prišli do sklepa, da to ne velja. Prvič so se namreč lotili primerjave električnih avtomobilov s starimi avtomobili z motorji z notranjim zgorevanjem, ki so v uporabi že nekaj časa in so se izpusti zaradi proizvodnje že amortizirali. Raziskovalec na inštitutu Hinrich Helms je pojasnil, da imajo zaradi zastarele tehnologije in obrabe ti avtomobili veliko višje izpuste ogljikovega dioksida od sodobnik naslednikov.

promet avtocesta vožnja dež | Avtor: Saša Despot Saša Despot

V primerjavi z njimi morajo zato električni avtomobili zgolj prevoziti več kilometrov, preden se razlika v izpustih izravna. Če se na leto povprečno prevozi 13.750 kilometrov, se razlika po izračunih inštituta izravna že po 5,2 leta. Raziskovalci so sicer izhajali iz predpostavke, da ima električni avtomobil razmeroma visoko porabo 21 kilovatnih ur na sto kilometrov, bencinski avtomobil pa na sto kilometrov porabi ugodnih 7 litrov goriva. Veliko starih avtomobilov porabi občutno več goriva, marsikateri električni avtomobil pa manj elektrike.

Poleg tega je treba omeniti, da stari bencinski in dizelski avtomobili ozračja ne onesnažujejo le z ogljikovim dioksidom, ampak tudi s strupenimi snovmi, kakršni so dušikovi oksidi, ogljikov monoksid in saje. Ti izpusti so v starih avtomobilih lahko občutno večji kot v novejših. Zato bi bilo stare avtomobile treba iz prometa odstraniti ne le zaradi okoljskih, ampak tudi zdravstvenih razlogov, pravijo pri inštitutu.

Obstaja pa izjema, garažirani avtomobili, ki na leto prevozijo manj kot 3.000 kilometrov. Helms pravi, da so tisti, ki veliko pešačijo ali pa se pretežno vozijo s kolesom, avtobusom ali vlakom, avtomobil pa uporabijo le občasno, lahko s starim avtomobilom z motorjem z notranjim zgorevanjem še vedno bolj okolju prijaznih od rednih voznikov novih električnih vozil. Vendar pa so to izjeme, saj povprečni voznik na leto prevozi veliko več kilometrov.

Komentarjev 1
  • mladen8 10:21 04.februar 2024.

    Zelo pomembno pri rezultatih te raziskave je, kdo je plačnik le te. Ko vidim količine prekopane zemlje in skal, za potrebe ene same baterije, me bo težko nekdo prepričal, da bagerji in kopači v enem mesecu ne izpustijo v zrak ...prikaži več več izpuhov, kot en povprečni os. avto v celotni življenski dobi. Tudi polnjenje z domačo sončno elektrarno je vse prej kot čisto zeleno, Kitajci namreč za proizvodnjo panelov v večini uporabljajo elektriko iz premoga. Imajo več kot 1000 termoelektrarn na premog .