Avto
4285 ogledov

Novi plin za klimatske sisteme 17-krat dažji

Servis klimatskega sistema Gregor Prebil
Z začetkom leta 2017 se bodo novi avtomobili, izdelani po 1. januarju 2017 in dani na trg EU, lahko registrirali samo v primeru, da imajo v klimatski napravi hladivo z GWP - Global Warming Potential (toplogredni potencial), ki je manjši od 150. Zaenkrat je to zgolj plin R 1234yf. Ta pa je veliko dražji od plina R 134a, ki je v množični uporabi danes. To pomeni tudi višje stroške polnjenja klimatske naprave za lastnike vozil z letnikom izdelave 2017.

"R 134a, ki je fluorirani toplogredni plin, ima kar 1430-krat večji prispevek na segrevanje ozračja kot CO2 (R 134a ima GWP 1430, CO2 pa 1). Novi plin za avtoklime R 1234yf ima GWP=4, torej zelo majhen prispevek h toplogrednosti in se zaradi tega ne uvršča med fluorirane toplogredne pline" pojasnjuje strokovnjakinja za ozonu škodljive snovi in fluorirane toplogredne pline z Agencije RS za okolje Irena Koteska.

Kaj pa starejši avtomobili?

MAC direktiva nima vpliva na klimatske sisteme na starih avtomobilih, ki so polnjene s plini z visokim potencialom globalnega segrevanja. V obstoječih avtomobilih, ki imajo klimatsko napravo z R 134a, se bo namreč za servisiranje uporabljal ta plin do konca življenjske dobe avtomobila.

Evropski regulatorji so MAC direktivo sprejeli že leta 2006. Ta je od proizvajalcev avtomobilov zahtevala, da v vseh novih modelih avtomobilov, ki se prodajajo na EU tržišču po 1. januarju 2011, uporabljajo fluorirani plini s toplogrednim potencialom nižjim od 150, sicer se ne sme podeliti homologacija za tak tip vozila. Nekateri proizvajalci avtomobilov so se temu uprli. Očitali so, da plin ni dovolj varen, zato so uporabo prestavili za dve leti in velja od 1. januarja . 2013.

"Prav tako ni bilo na razpolago dovolj tega plina, ki je hkrati še vedno tudi zelo drag," dodaja Koteska. Trenutno plin R 1234yf zagotavlja zgolj en dobavitelj, kar bistveno vpliva na ceno.

Lastniki vozil so začudeni nad ceno

Tehnični inštruktor pri servisni mreži MAXX Roland Stepan razkriva razliko v nabavni ceni. Cena za kilogram plina R134a, ki ga bodo lahko polnili v mobilne klimatske sisteme v vozila narejena pred letom 2017, je okoli 12 evrov, za plin R1234yf pa 200 evrov.

"Približna potrebna celotna količina je okoli pol kilograma za povprečno vozilo," pojasnjuje Stepan in dodaja, da so imeli na servisih v začetku težave z dobavljivostjo plina, pravi pa tudi, da je cena za stranke presenetljivo visoka: "Za specializirane delavnice je strošek nabave nove servisne postaje visok, glede na še vedno relativno majhno število vozil z novim plinom." Pline med seboj tudi ni dovoljeno mešati, zato so servisni priključki drugačni in potrebujejo drugačno servisno postajo.

Serviserji na usposabljanja

Za rokovanje s plinom R 1234yf ni predpisan poseben izpit. Zaenkrat velja, da morajo vsi serviserji, ki se ukvarjajo s servisiranjem/vzdrževanjem avtomobilskih klim, imeti izpit v skladu z EU uredbo in SI uredbo. R 1234yf je plin, ki se označuje kot nadomestilo za fluorirane toplogredne pline in zanj veljajo samo nekatere zahteve iz omenjene zakonodaje. "Serviserji se morajo po EU uredbi na usposabljanjih seznaniti tudi z uporabo plinov, ki nadomeščajo fluorirane toplogredne pline in z varnim ravnanjem z njimi. Minimalne vsebine za usposabljanje in izpit so predpisane s posebno izvedbeno EU uredbo," pravi Koteska.

V Sloveniji od marca 2011 izvajajo usposabljanja in izpite za serviserje avtoklim v skladu z zakonodajo. To tudi pomeni, da spričevala naših serviserjev veljajo po vsej EU. "Trenutno je na našem seznamu 1105 serviserjev, ki imajo izpit. Nekaterim je že poteklo. Po veljavni zakonodaji je treba izpit obnavljati na pet let," pravijo na Agenciji RS za okolje. Za vzdrževalca opreme, ki ne zagotovi, da zajem (vzdrževanje in ponovno polnjenje) opravi serviser z izpitom, je kazen od 4.000 do 30.000 evrov.

 
Komentarjev 20
  • mymind 08:03 30.avgust 2016.

    Pa nimaš garancije na plin v klimi. Buče.

  • mymind 08:01 30.avgust 2016.

    Ampak dokler klima hladi in deluje, je plina dovolj. Jaz sem imel že 5 avtomobilov s klimo, pa še pri nobenem nisem polnil plina.

  • dusan72 02:02 30.avgust 2016.

    "Cena za kilogram plina R134a, ki ga bodo lahko polnili v mobilne klimatske sisteme v vozila narejena pred letom 2017, je okoli 12 evrov..."In laična matematika pravi. da avtomobil potrebuje povprečno pol kg plina (6€), servisi pa ponavadi ...prikaži več za polurno "seanso" filanja računajo >50€. Tako "na oko" je zaslužek na en avto vsaj 30€. Če pogledam koliko vozil je v sezoni ponavadi naenkrat v vrsti (v Šiški je firma kjer lahko istočasno filajo 5 ali 6 vozil), pa imajo sindikalno ceno 25€... na koncu še vedno nekdo zasluži. Prej ali slej se pokrije tudi strošek naprave za polnjenje. Brezveze strašite ljudi. Če bojo servisi spustili ceno na cca 30€ bojo imeli več strank, pa tudi plin bo pokrit. Delavec pa lahko tačas, dokler mašina melje, zamenja vse 4 pnevmatike na drugem vozilu :) O ceni novega plina me pa ne skrbi. Kdor bo imel 2017 za nov avto, bo čez 5 let tudi tistih 100€ lahko odštel za menjavo plina. Jaz teh težav hvala bogu nimam :)