Avto
3208 ogledov

Pokukali smo pod pločevino mercedesa nove dobe

Mercedes CLA 250+
1/21
Anže Petkovšek
Mercedes-Benz je z novo generacijo mercedesa-benza CLA napovedal pravo revolucijo v tehniki vozil. Pokukali smo pod pločevino in preverili, kaj novosti prinašajo njegovim voznikom.

Pri Mercedesu-Benzu pravijo, da novi mercedes-benz CLA ni le naslednik prejšnje generacije, ampak z njim vstopajo v čisto novo dobo. Avtomobil ni več zgolj stroj na kolesih, ampak je napredoval v digitalno napravo, ki se neprestano posodablja. Podobno kot naši pametni telefoni.

Mercedes CLA 250+ | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek

Tega prehoda seveda ne bi moglo biti brez napredka na področju tehnike, ki jo najdemo pod karoserijsko pločevino. Na tem področju je novi mercedes-benz CLA povsem drugačen od predhodnika.  V čem je drugačen, nam je v pogovoru na primeru električnega mercedesa-benza CLA 250+ pojasnil Roman Šimenc, tehnični inštruktor za znamko Mercedes-Benz pri podjetju Star Import.

Šimenc pravi, da je pridobitev nove platforme, na kateri je zasnovan mercedes-benz CLA, omogočila predvsem veliko bolj obsežne sprotne posodobitve kot doslej. Te potekajo preko komunikacijskega modula, ki je zadolžen zato, da sistemi v avtomobilu učinkovto delujejo. Imenujejo ga Artemis. Ob tem se lahko pošalimo, da imajo v Stuttgartu radi antiko, saj se je Artemisov predhodnik imenoval Hermes. Med njima pa je bil Ramzes, torej egipčanski faraon.

Artemis je vgrajen pod sprednji del panoramske strehe. Šimenc pravi, da zato, ker morajo biti njegove antene odkrite, da lahko brez motenj komunicirajo s spletom.  Krmilnik Artemis namreč skrbi za komunikacijo avtomobila s spletom in Mercedes-Benzovim oblakom MB.Hub, s katerega se nalagajo podatki za nadgradnje sistemov.

Mercedes CLA 250+ | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek

Vedno sodoben avtomobil

Čeprav je Artemis dejansko tudi "vodja" drugih petih »super« računalnikov, ki jih pri Mercedesu-Benzu imenujejo krmilniki, je zanimivo, da ni najbolj obremenjen. Več dela ima krmilnik, ki je vgrajen v prtljažniku. Ta namreč upravlja vse asistenčne sisteme. Ker je tako zelo obremenjen, se lahko tudi močno segreje, zato so mu inženirji uredili kar vodno hlajenje.

Pri voznikovih nogah je vgrajen še en krmilnik, ki so mu zaupali delovanje zaslonov. Četrti krmilnik skrbi za delovanje naprav v kabini in zunanjosti avtomobila ter luči, peti krmilnik pa upravlja polnjenje in nadzoruje baterijo

Morda se vam bo takšna razporeditev zdela zapletena in zahtevna, vendar dejansko gre za poenostavitev, zaradi katere je avtomobil bolj zanesljiv in z manj nepotrebnimi zapleti, ko gre za notranje komunikacije. Kot primer navedimo zadnjo generacijo mercedesa-benza razreda S, ki je na ceste zapeljala  leta 2020, torej le pred petimi leti. Morda se nam to ne zdi tako daleč v preteklosti, a dejstvo je, da je v prestižni limuzini za manj nalog lahko zadolženih tudi do 130 različnih krmilnikov.

Mercedes CLA 250+ | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek

Tehnologija mikroprocesorjev je namreč v zadnjih letih bliskovito napredovala in omogočila tudi sprotno posodabljanje avtomobila, ki bo zato lahko tudi po petih letih od nakupa tako svež kot če bi ga pravkar kupili. Posodobitve so torej mercedes-benz CLA tako rekoč spremenile v "avtomobil, ki se nikoli ne postara". Predvsem pa je zato, ker je nadzor združen zgolj v petih "miselnih enotah" manj možnosti za napake in zaplete zaradi nesporazumov med elektronskimi komponentami.

Šimenc pravi, da je posodabljanje funkcij urejeno zelo podobno kot posodabljanje naših pametnih telefonov. Vse sisteme v avtomobilu podpira novi operacijski sistem MB.OS, ki je neprestano povezan z oblakom MB.Hub in sam preverja, če obstajajo nove nadgradnje. Ko opazi, da je nadgradnja na voljo, nanjo opozori lastnika. Lastniku tudi pojasni, kaj bo nova posodobitev izboljšala in ga prijazno vpraša, če jo želi namestiti.

Najlepše pa je, da lastniku mercedesa-benza CLA za izvedbo posodobitev ni treba obiskovati servisne delavnice. To sicer lahko stori, lahko pa posodobitev sproži tudi sam. Avtomobil bo potem posodobitev s podatki, ki jih bo vnaprej naložil iz oblaka, samodejno izvedel, ko bo miroval na parkirišču in od voznika ne bo zahteval dodatnih opravil.

Mercedes CLA 250+ | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek

Prava kemija za pravi namen

Mercedes-Benzovi inženirji so veliko pozornosti med razvojem mercedesa-benza CLA 250+posvetili tudi baterijam, ki so seveda najbolj zaslužne za velik doseg, s katerim se lahko pohvali. Pomembna je predvsem kemična sestava njihovih celic.

V ta avtomobil in različico 350 4matic so vgrajene baterije s kemijo NMC, tore nikelj, mangan in kobalt, ki omogočajo predvsem tekoče delovanje brez motenj, velika pa je tudi njihova energijska gostota. To pomeni, da lahko vanje shranimo veliko elektrike. Slaba stran pa je, da so občutljive in lahko celo zagorijo, a le, če z njimi zelo slabo ravnamo.

V različice za krajši doseg so vgrajene drugačne baterije s kemijo LFP (litij-železov fosfat). Zakaj? Šimenc pravi, da imajo te baterije sicer manjšo sposobnost shranjevanje elektrike, a so bolj dolgotrajno trpežne in manj občutljive. Tud cenejše so.

Učinkovitost na prvem mestu

Tako kot pri izbiri bateri, je tudi pri izbiri elektromotorjev bila v ospredju učinkovitost celotnega sistema. Odločitev za vgradnjo sinhronih motorjev s trajnimi magneti je bila sicer dražja, a bolj učinkovita, pravi Šimenc.

Inženirji so se potrudili tudi, da so v električnem mercedesu-benzu CLA ohranili pravi občutek zadnjega pogona. Zato ima dominantno pogonsko vlogo vedno zadnji motor, ki mu je na štirikolesnem pogonu dodan še prednji elektromotor.

Mercedes CLA 250+ | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek

Šimenc pravi, da je zadnji elektromotor zato opremljen tudi z dvostopenjskim menjalnikom. Sistem se glede na stanje sistema neprestano odloča, v kateri prestavi bo avtomobil vozil. Menjalnik v drugo prestavo sicer najpogosteje prestavi pri hitrosti 110 kilometrov na uro, lahko pa tudi prej ali pozneje. Med vožnjo s stalno hitrostjo na avtocesti lahko prestavi tudi prej, že pri hitrosti 71 kilometrov na uro, med športno vožnjo, ko bi iz motorja radi "iztisnili več moči", pa lahko tudi pozneje. Bistveno pa je, da je vožnja čim bolj učinkovita in gospodarna.

Če ima mercedes-benz CLA štirikolesni pogon, je spredaj vgrajen še dodatni elektromotor. Ker ima podrejeno vlogo, je brez menjalnika in tudi vključi se le tedaj, ko je to potrebno.

Za učinkovito delovanje električnega pogonskega sklopa je potreben tudi učinkovit nadzor nad toploto. Mercedes-Benzovi inženirji so ga uredili podobno kot domačo toplotno črpalko, pravi Šimenc. Izkoristi lahko zares vse toplotne vire na avtomobilu, kar doseže tudi s premetenim upravljanjem in mešanjem tokov hladnega in toplega zraka.

Čeprav je izjemno učinkovita, toplotna črpalka včasih ne more opraviti vsega dela. Ko je zelo mrzlo, ji zato na pomoč priskoči še visokonapetostni grelnik. Še en grelnik je namenjen ogrevanju baterije, ki ji pri nizkih temperaturah pomaga vzdrževati delovno temperaturo, ki se giblje v ozkem območju med 0 in 55 stopinjami Celzija. Le tako lahko avtomobil tudi v slabih pogojih zagotovi zmogljivosti, ki jih od njega pričakujemo.

Mercedes CLA 250+ | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek

Še v nečem lahko mercedes-benz CLA označimo za glasnika nove dobe avtomobilizma. Šimenc je povedal, da so v nasprotju s prejšnjimi generacijami, ko so avtomobile z notranjim zgorevanjem prilagajali električnemu pogonu, mercedes-benz CLA nove generacije zasnovali kot električni avtomobil, ki ga lahko prilagodijo tudi motorju z notranjim zgorevanjem.

Med pomembnimi novostmi, ki bi je morali biti veseli vsi, ki se bodo v novem mercedesu-benzu CLA vozili, je izpostavil tudi močno karoserijo, ki je v celoti  izdelana iz zelo trdnih zlitin jekla. Takšno jeklo je pomembno tako za varnost potnikov kot tudi za varnost baterij. Ker je jeklena karoserija zelo toga in ne absorbira uničevalnih sil, so ji dodali še elemente iz aluminija. Aluminij je namreč mehkejši in bolj upogljiv od jekla ter uničevalne sile odvede stran od kabine in baterije.

Upravljanje nove generacije

Bodoči lastniki mercedesa-benza CLA bodo gotovo veseli še ene pridobitve. Šimenc pravi, da izboljšani sistem "keyless go" ni več namenjen le zaznavanju ključa in samodejnemu odklepanju vozila, ampak je iz kabine izginil tudi gumb za zagon. Avtomobil se namreč aktivira takoj, ko voznik odpre vrata, potem pa je potrebno le prestaviti v program D in že se lahko odpeljemo.

Izza volanskega obroča so izginile tudi ročice za urejanje rekuperacije zavorne energije. Nadomestila jo je ročica za izbiranje voznih programov, ki je namenjena tudi določanju stopnje rekuperacije, ki ostane aktivna tudi ob naslednjem zagonu avtomobila. S potegom ročice proti vozniku povečujemo stopnjo rekuperacije, z odrivanjem proti kombiniranemu inštrumentu pa jo zmanjšujejo oziroma vklopimo inteligentni način rekuperacije.

Mercedes CLA 250+ | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek

Kdor bo sedel v novi mercedes-benz CLA, bo hitro opazil še eno veliko novost. Šimenc pravi, da je, tako kot posodobitve sistema, tudi upravljanje infozabavnega sistema  MBUX in zaslonov urejeno na podoben način kot aplikacije na mobilnih telefonih. Celotni sistem je prirejen upravljanju z rokami ali govornemu upravljanju, zato so tudi strukture menijev drugačne kot doslej. To velja tudi za volanski obroč, ki nima več funkcionalnosti za upravljanje infozabavnega sistema, ampak le za avtomobilske funkcije.

Oblikovalci so poskrbeli tudi za kratkočasenje sovoznika. Namenili so mu posebni zaslon, ki mu lahko precej popestri potovanje. Res pa je, da lahko tudi moti voznikovo zbranost. Da bi voznik laže pozabil nanj, pravi Šimenc, so infrardeči kameri za spremljanje zbranosti in utrujenosti voznika dodali tudi možnost opazovanja, kam voznik gleda. Če sistem zazna, da preveč zavzeto gleda v smeri sovoznikovega zaslona, ga preprosto ugasne.

Avtomatizirana vožnja

Zanimalo nas je tudi, če je z novo arhitekturo mercedes-benz CLA pripravljen na morebitno uvedbo tretje ravni avtonomne vožnje, ki pri nas sicer še ni dovoljena. Šimenc pravi, da je mercedes-benz CLA za evropske trge pripravljen za avtonomno vožnjo 2+ ravni, kar pomeni, da lahko med avtomatizirano vožnjo na avtocesti menjava vozne pasove.

Mercedes CLA 250+ | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek

V Evropi kaj več od tega zakonsko še ni dovoljeno, vsaj na večini trgov ne. So pa v avtomobilu vgrajeni vsi sistemi, ki omogočajo takšno vožnjo tam, kjer je to zakonsko omogočeno. V kolikor se bo zakonodaja na tem področju spremenila pa bo v novem CLA večjo stopnjo avtonomne vožnje mogoče aktivirati preko OTA posodobitve.

Več pa je dovoljeno na ameriškem in kitajskem trgu, kej je možna tudi avtonomna vožnja 2++ ravni, vendar avtomobil za to potrebuje dodatni kameri na prednjih blatnikih. Stopnja 2++ med drugim pomeni, da se bo avto lahko samostojno, z vklopljeno navigacijo, peljal iz enega konca mesta na drugega. Vozniku ne bo treba imeti rok na volanu, bo pa moral prevzeti nadzor nad vožnjo, ko ga bo sistem na to opozoril.

Pomembno je, da se zavedamo, da je tudi pri stopnji 2++ voznik še vedno povsem odgovoren za vse, kar se z avtomobilom dogaja in mora biti zato aktivo vključen v vožnjo. Branje časopisa, deskanje po svetovnem spletu, gledanje filmov ali serij, igranje igric na medijskem ekranu in podobno med vožnjo torej ni dovoljeno.

Kaj je torej na mercedesu-benzu CLA novega? Predvsem je avtomobil, ki je vedno na tekočem z novostmi, vedno pripravljen na izboljšave in vedno povezan s spletom. Če smo doslej pri nakupu avtomobila vedno dobili natančno določen paket komponent in opreme, ki je enak ostal tudi po več letih, je mercedes-benz CLA postal predvsem avtomobil, ki bo vedno rastel in se razvijal in bo ostal tudi po več letih aktualen.

dezurni@styria-media.si

Mercedes CLA 250+ | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek

Komentarjev 0
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Če nimate uporabniškega računa, izberite enega od ponujenih načinov in se registrirajte v nekaj hitrih korakih.