Tehnologija osvetljevanja ceste pri avtomobilih je v zadnjih desetih letih izjemno napredovala. O tem govori že podatek, da je bil prvi avto s polnimi LED žarometi (takrat še pregrešno dragimi) predstavljen pred komaj desetimi leti, to je bil audi R8. Danes pa polne LED žaromete najdemo tudi pri najmanjših avtomoblih tipa VW polo, seat ibiza, opel grandland X ali mazda2. LED žarometi imajo v primerjavi s klasičnimi halogenskimi in že skoraj pozabeljenimi ksenonskimi veliko prednosti.
So veliko bolj učinkoviti, saj v svetlobo pretvorijo veliko več energije, manj pa v toploto, so bolj trajni, predvsem pa veliko bolje osvetljujejo cesto in druge udeležence v različnih okoliščinah, vključno v megli. Še posebej, če so prilagodljivega tipa. S tem precej pripomorejo k boljši varnosti in odtehtajo višji denarni vložek vanje. Kdor je vsaj na testni vožnji že videl delovanje zmogljivih LED žarometov, se mu bo zdel klasični halogenski žaromet podoben 30 let stari katodni televiziji poleg novodobnih 4K televizorjev.
Varčevanje proizvajalcev se ni izplačalo
Ob pojavu LED žarometov so nekateri imeli za prednost, da zanje ni nujno potrebnega dodatno vgrajenega sistema za pranje žarometov, kar je bil pri HID žarometih (ksenonkah) praktično obvezno. To namreč za žaromete s svetilnostjo nad 2.000 lumnov (zasenčen snop) zahteva evropska zakonodaja, saj se na ta način prepreči, da bi umazanija na močnem žarometu preveč razpršila svetlobo in bi ta motila ostale udeležence.
Proizvajalci se pri LED žarometih vgradnji sistema za čiščenje izogibajo tako, da držijo njihovo svetilnost tik pod to mejo, pa so še vseeno bolj svetle od ksenonk zaradi drugačnega način testiranja svetilnosti. V primerjavi s ksenonkami namreč pri diodah ni mogoče meriti svetilnosti neposredno na enem viru (diod je več), temveč šele na steklu žarometa.
Avtov z LED žarometi brez čiščenja je danes na cesti veliko, a vsi po vrsti imajo ob pojavu mrzlega vremena veliko težavo - zaledenele žaromete.
Če namreč klasični halogenski žaromet (in tudi HID - ksenonski žaromet) zaradi oddane toplote sam od sebe poskrbi, da se led in sneg stalita, pa LED žaromet oddaja neprimerno manj toplote in zato še posebej v času sneženja lahko hitro postane zakrit in sploh ne osvetljuje več ceste, kar posledično pomeni, da voznik ponoči ničesar ne vidi!
Ponavadi je ta pojav običajen za vstopni razred polnih LED žarometov, medtem ko pri naprednejših (prilagodljivih) žarometih proizvajalci že vgrajujejo tudi sistem za pranje žarometov. Pri nekaterih znamkah pa so že prepoznali pomankljivost in ne glede na tip LED žarometom standardno dodajajo sistem za pranje. Takšen primer je nova generacija mazde CX-5.
Problem je še bolj očiten v severnih državah, saj je v Skandinaviji naprava za pranje žarometov ne glede na tip žarometov že leta tako običajen del serijske opreme vsakega avta kot klimatska naprava.
Na vsak način bodite pozorni na pranje svetilnih teles, ko se odločate za avto z LED žarometi, saj pralni sistem avtomatsko pomeni tudi to, da zasenčen žaromet ne bo imel omejene svetilnosti zgolj na 2.000 lumnov in bo torej svetil bolje, pa če bo čist ali umazan.
Na spletu se sicer pojavljajo različni nasveti uporabnikov, kako preprečiti nalaganje ledu in snega na žarometih. Uporabljati velja le sredstva, ki ne škodijo stekleni zaščiti žarometov in karoseriji. Eden izmed poceni trikov naj bi bila uporaba WD-40, ki odbija vodo.
Podobne težave so v zimskem metežu lahko tudi pri novodobnih semaforjih, ki so prešli na LED tehnologijo.
dezurni@zurnal24.si
Sicer tudi LED oddajajo kar nekaj toplote, ki pa se kot kaže odvaja v ozadju žarometa. Proizvajalec bi ta snop lahko usmeril na prednje steklo namesto v motorni del, pa bi bil problem vsaj delno rešen. Kar se tiče same… ...prikaži veče led tehnologije je pa še večji problem dnevnih luči: ljudje ob megli, oblačnem vremenu...skoraj popolni temi NE PRIŽGEJO zasenčenih luči, ker mislijo, da so dnevne dovolj. Posledično so z zadnje strani nevidni, saj pri večini podnevi zadnje luči ne svetijo...
Končno neklaj pametnega na kar nisem niti pomislila. Zanimiv članek.
Hvala za ta informativen članek, gospod Leban.