Bili smo med redkimi avtomobilskimi novinarji iz vsega sveta, ki smo se lahko udeležili premierne vožnje električnega SUV-ja BMW iX3 - prvega od številnih BMW vozil poimenovanih »Neue Klasse«. Z novimi izdelki nameravajo Bavarci narediti velik premik naprej k vsakodnevni uporabnosti električnih vozil za množice, hkrati pa so – tak je vtis po prvih nekaj 100 prevoženih kilometrih (tudi na slavnem zasebnem dirkališču Ascari v Andaluziji) – dokazali, da je upravljanje in natančnost na zaviti cesti ali pa zaprti stezi kljub dodatni teži zaradi baterij zelo podobna tisti v modelih z motorji na notranje zgorevanje.
BMW iX3 smo prvič spoznali na statičnem razkritju v Münchnu. Še več o najbolj pomembnem BMW modelu nove dobe v članku tukaj.
Avto za 10 milijard evrov
Da bi to dosegli, so pri BMW v razvoj vložili več denarja kot kdajkoli prej v svoji 109-letni zgodovini. Omenja se številka med osem in deset milijardami evrov. Vse je hitrejše, učinkovitejše in gre dlje. Z novo pogonsko tehnologijo šeste generacije Gen6, z novo visokonapetostno baterijo z neto kapaciteto 108,9 kWh z valjastimi celicami in 800-voltno osnovo, je standardni doseg BMW iX3 do 805 kilometrov (WLTP), polnilna zmogljivost 400 kW, v idealnih razmerah pa je 10-minutni postanek na ultra hitri polnilnici dovolj za nadaljnjih 372 kilometrov vožnje. Vožnja iz Ljubljane v München, ali pa še kam bistveno dlje v Evropi bi morala biti po navedenih podatkih prav enaka kot z bencinskim ali dizelskim X3.
V treh dneh praktičnih in teoretičnih delavnic so nam strokovnjaki BMW do podrobnosti predstavili, kaj je novega v športnem terencu. Zanimivo, kar 30 odstotkov je vgrajenih recikliranih materialov, emisije CO2e pa so v dobavni verigi zmanjšali za kar 35 odstotkov. Čeprav so materiali v večini premijski, naj bo to usnje, tkanina ali plastika, pa je eden redkih minusov, ki sem si jih zapisal v beležko ob preizkušanju vozila, plastičnost nekaterih stikal – predvsem menjalne ročice in ročice za električni pomik sedežev, pa tudi haptičnih plastičnih stikal na volanu.
Naloga za glavnega oblikovalca Adan riana vHooydonka je bila zahtevna. Združiti modernost in visoko tehnologijo, hkrati pa je moral ostati klasičen BMW. iX3 ima nalogo ohraniti povezavo z lastno zgodovino in na novo interpretirati blagovno znamko. Oblika je manj mačistična, sprednji del predstavlja novo interpretacijo tipičnega BMW obraza, kjer krom nadomešča svetloba. Najpomembnejši dejavnik je zdaj navpično usmerjena ledvična maska. Še vedno je videti zelo športno, a tradicionalno. O obliki smo pisali po premieri v Nemčiji. Več v članku tukaj.
Vsi podatki rekordni
Na različnih delavnicah nam je BMW predstavil za več strani podatkov: povsod so številke v primerjavi s prejšnjimi modeli rekordne. A, kar sem v beležko podčrtal kot zelo pomembno, je poleg številnih tehnoloških inovacij, conska arhitektura, ki je osnova za implementacijo programsko definiranega vozila (SDV). To je računalnik na kolesih – digitalno vozilo, ki vozniku ponuja nešteto opcij, med katerimi se premikate s tipkami na volanu ali tipanjem osrednjega zaslona. Podatki se prikazujejo na velikem 3D projekcijskem zaslonu na vetrobranskem steklu in . t. i, digitalnem panoramskem zaslonu (» panoramic vision«) pod vetrobranskim steklom, ki je največja novost v kabini in se pod vetrobranskim steklom razteza od stebrička do stebrička. Podatke voznik pridobiva tudi na osrednjem 17,9-palčnem zaslonu nenavadne oblike.
Všeč mi je povsem drugačen pristop kot pri številnih drugih znamkah, predvsem Kitajskih ali tesle, pri katerih na sredini armaturne plošče prevladuje velikanski zaslon na dotik s številnimi skritimi funkcijami, ki odvračajo voznikov pogled stran od ceste. Poleg sodobnih osnovnih funkcij, kot so vgrajena satelitska navigacija, brezžično zrcaljenje pametnih telefonov in povezane storitve, iX3 v svoji trgovini ponuja aplikacije, vključno s Spotifyjem, Disney+, YouTube, Zoomom in Amazonom, ter igre in združljivost z igralnimi krmilniki. Integracija umetne inteligence je omogočila, da je iX3 zavestno in pametno vozilo – notranje luči se samodejno prižgejo, ko voznik seže po predmetu na sovoznikovem sedežu, loputa za polnjenje pa se odpre, ko prispete na polnilno postajo.
Materiali: Pri BMW dajejo velik poudarek deležu recikliranih materialov, pa tudi veganskim materialom. Veseli, da v kabini ni več t.i. piano, oziroma bleščeče črne plastike, na kateri se poznata prah in vsak prstni odtis, kljub temu pa bi na določenih delih, vratnih okvirjih in delih armaturne plošče pričakovali mehkejše materiale. Tkanina na sprednji strani armaturne plošče, pod katero je skrita ambientalna osvetlitev se zdi taka kot v vozilih znamke MINI, a so pri BMW zagotovili, da gre za drugačen postopek. Več v članku tukaj.
Nešteto podatkov ne poruši iskanja
Čeprav je zaslonov veliko in je na prvi pogled videti vse skupaj zapleteno, so pri BMW z ureditvijo bližnjic naredili učinkovito in pregledno poročanje prav o vsem, kar vam ponuja avto – v živo: podatki s ceste, radijske naprave, vremena, geografskih podatkov, kot je nadmorska višina, trenutna hitrost, podatki o potovanju in navigacijska navodila. Vse podatke si lahko na panoramskem zaslonu uredite po svojih željah. Namesto dotikanja zaslonov ali tipk lahko pošiljate glasovne ukaze, vendar še vedno na tem nismo najbolj navdušeni, predvsem, ko postavljamo kakšne bolj zapletene ukaze, kot je le uravnavanje klime ali glasnosti radija. Na primer izbire radijske postaje, ali glasovnega vnosa kakšnega govorno zapletenega mesta v navigacijo. Raje smo se dotikali tipk ali zaslona, kar je hitro in učinkovito.
Ob svetovni predstavitvi povsem novega BMW iX3 iz družine Neue Klasse smo se v Münchnu pogovarjali z Jörnom Freyerjem, enim ključnih strokovnjakov BMW za digitalno arhitekturo. Intervju lahko preberete tukaj.
Z ločitvijo strojne in programske opreme tehnologija Neue Klasse zdaj omogoča posodobitve po omrežju za vsa funkcionalna področja. To ustvarja pogoj za ohranjanje tehnološke posodobljenosti vozila skozi celoten njegov življenjski cikel. To je bila ena od glavnih ovir, ki je tradicionalnim proizvajalcem avtomobilov preprečevala, da bi sledili inovatorjem, predvsem iz sektorja programske opreme, zlasti iz Kitajske, kar zadeva čas razvoja. No, Kitajci so po videnem in preizkušenem lahko zaskrbljeni – iX3 je ergonomsko zelo napreden izdelek in kljub naprednosti intuitiven za uporabo. Na predstavitvi večkrat povedan BMW moto je »oči na cesti roke na volanu«. Pa to v resnici ni čisto res, saj smo v Španiji preizkusili tudi nivo 2++ avtonomne vožnje, ki se aktivira s tipko na volanu – poročam lahko, da avto obvlada samodejno vožnjo, vključno s prehitevanjem – roke smo spustili iz volana – avto je obvladoval vožnjo vse do največje omejitve hitrosti v Španiji na avtocesti, ki je 120 km/h. Članek sledi …
Razporeditev kabine se radikalno razlikuje od preteklih modelov. Izginili so številni fizični gumbi in stikala iz preteklosti, večina teh je bila umaknjena, da bi sprostili prostor in izboljšali estetiko. Običajne funkcije vozila, vključno s klimatsko napravo, so zdaj vgrajene v velik osrednji zaslon, ki pa zahvaljujoč novi programski opremi BMW Operating System X, deluje zelo odzivno in hitro, predvsem pa so vsi meniji pregledni. Čeprav ima voznik občutek, da sedi v vesoljski ladji, se na ukaze navadi. Naj vas pomirimo, gumbi za upravljanje stranskih ogledal so še vedno fizični, prav tako stikala za namestitev sedežev, pa tudi brisalce vetrobranskega stekla še vedno reguliramo z obvolansko ročico. Menjalniška ročica je med sedežema spredaj.
Novi volani s tipko za vožnjo brez rok
Zelo zanimiva je nova linija volanov, ki je bila zaradi panoramskega načina odčitavanja podatkov spremenjena. Izbirate lahko med štirimi, od okroglega do oglatega, od belega do črnega. Nekaj povsem novega, kar smo bili vajeni pri BMW do zdaj. Volan ponuja prijeten občutek, a se ga bo zaradi drugačne postavitve prečk treba navaditi. Odvisno od specifikacije je volan oblazinjen z umetnim ali pravim usnjem. Nima veliko stikal, na levi strani sta pomembni dve stikali, eno za aktiviranje samodejno vožnje Nivoja 2 ++, kar pomeni vožnjo brez rok, in drugo za aktiviranje samodejnega parkiranja. iX3 preizkušeno sam parkira hitreje in bolj natančno kot človek. Na desni strani pa je več tipk, za uravnavanje glasnosti radia, prilagajanje tempomata itd. Stikala v temi svetijo. Haptični gumbi zagotavljajo povratne informacije, ki jih lahko čutite s palcem.
Po dveh urah vožnje po vijugastih cestah sem izstopil spočit
Tudi sedeži so povsem novi in po 150 kilometrih ovinkaste ceste lahko zapišem, da izpolnjujejo pričakovanja glede udobja. Čeprav iX3 ni tako mehkoben kot kakšni drugi športni terenci sem po dveh urah vožnje po zaviti gorski cesti iz avta izstopil povsem spočit. Izberete lahko tudi vegansko usnje, če želite. Seveda so sedeži električno nastavljivi, omogočajo tristopenjsko ogrevanje in ponujajo masažno funkcijo s sedmimi različnimi načini za voznika. Če želite več bočne opore, lahko izberete M sport sedeže, ti imajo tudi podaljške za stegna. Na račun velike medosne razdalje se tudi zadaj sedi zelo udobno, veliko je prostora za kolena, rame in glavo. Ker so tla povsem ravna, bo udobno sedela tudi oseba na sredinskem sedežu zadaj.
Druga vrsta vključuje dve vtičnici USB-C, dve prezračevalni odprtini in zložljiv naslon za roke z velikimi držali za skodelice, vendar pa ne ponuja ogrevanja sedežev. Zadnja sedežna klop je priročno deljiva v razmerju 40/20/40. Preizkušeni model je bil opremljen z veliko zatemnjeno stekleno streho, ki osvetli kabino, hkrati pa ščiti potnike spredaj in zadaj pred pregrevanjem kabine. Pogrešali smo le več uporabnih odlagalnih površin, predvsem v vratih spredaj, pa tudi sicer bi si želeli malo večjih skritih predalov.
Prtljažnik zadaj je s 520 litri prostora večji kot pri predhodniku, ni pa rekordno velik. V audiju Q6 e-tron ali sorodnem porscheju macanu je še večji. Električno odpiranje prtljažnih vrat je samoumevno, raven nakladalni prostor pa omogoča enostavno nalaganje večjih predmetov. Tudi pod sprednjim pokrovom je razmeroma velik "frunk" s prostornino 58 litrov - za prtljago ali polnilne kable. Novi iX3 na področju prevoza prtljage izpolnjuje zahteve družinskih uporabnikov.
Pognali smo ga do skrajnih meja - na dirkališču
Na preizkušanje so nam ponudili edino opcijo ta hip - BMW iX3 50 xDrive. Seveda kmalu pričakujemo še cenejše in manj zmogljive modele, pa tudi bolj zmogljive. Izvedeli smo marsikaj tudi o električnih M modelih, a bo morala objava članka počakati do naslednjega leta, ko se izteče embargo. Skupna moč in navor dveh elektromotorjev, 123 kW spredaj in 240 kW zadaj, je kar 345 kW (462 KM), skupni navor pa kar 645 Nm. Na avtomobilskem trgu so po številu kilovatov še bistveno bolj zmogljivi SUV-ji, a mi je BMW-jev inženir na večerji povedal, da niso želeli narediti SUV-ja s 1.000 konjskimi močmi. Želeli so narediti električni BMW, ki bo uporaben tudi na dolgih poteh in bo še bolj vodljiv kot tisti z motorjem z notranjim zgorevanjem. BMW iX3 50 xDrive ima najdaljši doseg do zdaj. Pred kratkim sem testiral BMW iX Xdrive60, ki je do prihoda iX3 veljal za električni BMW z najdaljšim dosegom. Zaradi velike mase (2,6 tone) in starejše arhitekture (400 V) je bila tudi poraba na testu razmeroma velika - skoraj 26 kWh na 100 kilometrov. Vseeno je prišel daleč na elektriko, predvsem na račun velike baterije. Kapaciteta baterije v iX3 ni nič manjša, bruto 112 kW, neto 108,9 kWh. Neue Klasse oziroma v našem primeru iX3 uvaja povsem novo postavitev baterije in elektromotorja. Baterija je pod kabino in je razporejena v valjastih celicah, kar izboljša hlajenje in gostoto moči.
Kar zadeva polnjenje baterije, BMW navaja najvišjo hitrost hitrega polnjenja z enosmernim tokom 400 kW – najvišjo v razredu. To bo trenutno v resničnem svetu težko doseči, predvsem zato, ker so polnilnice, ki lahko dosežejo tako visoke številke, leta 2025 redke. V naslednjih letih je pričakovati, da se bo to spremenilo, zato je BMW pripravljen na prihod večjega števila ultra hitrih polnilnic. Na prvi vožnji baterija avtomobila nismo polnili. Čakamo na testno vožnjo po predstavitvi modela v Sloveniji.
V teoriji je pospešek od 0 do 100 km/h v 4,9 sekunde, kar tudi ni rekordno hitro, v praksi pa je več kot dovolj tudi za tiste, ki prisegajo na res dinamično vožnjo. Na zavitih in strmih gorskih cestah v Andaluziji nas je tudi na račun velikanskega navora, kljub masi skoraj 2,4 tone, kar izstrelilo mimo tovornjakov, ki so sopihali v klanec navzgor. Ne glede na hitrost na cesti lahko iX3 doseže tempo hitreje kot kateri koli razumen družinski avtomobil znamke BMW. Predvsem pa navduši vožnja, ki je naravna in nadzorovana. Elektromotorja nista simetrična – BMW se sklicuje na klasični sistem štirikolesnega pogona, kjer daje prednost motorju zadaj. Ta v normalnih okoliščinah zagotavlja pogon. Sprednji motor poganja kolesi le, ko je treba, predvsem zato, da se zmanjšajo izgube zaradi trenja.
Ker je moč usmerjena na zadnji kolesi, je avto zelo zabaven. Prav tak, kot smo od nemške znamke navajeni že desetletja. Močno pospeševanje iz ovinkov ima voznik vseskozi pod nadzorom, vožnja ni prav nič utrujajoča. Pogrešali smo le pravi bencinski zvok motorja in izpuha, na to se bo treba v dobi električnih vozil še navaditi. Čeprav iX3 ponuja lažen hrup, pa je ta bolj računalniški.
Ovinkaste ceste so razkrile pravi potencial avtomobila, saj je iX3 tudi na agresivnih neravninah in nagibih na cesti zelo uravnotežen in miren avtomobil.
Največja hitrost je omejena na 210 km/h. Pač, Nemci so naredili avto tudi z mislijo na vožnjo po domačem »Autobahnu«, kjer bo marsikateri voznik preizkusil največje hitrosti. Isti inženir mi je na večerji dejal, da je z iX3 v Nemčiji po avtocesti vozil z 200 km/h in da bi brez težav prevozil razdaljo več kot 350 kilometrov brez ustavljanja. In mu verjamem, saj smo imeli priložnost iX3 preizkusiti tudi na dirkališču Ascari. Gre za zasebno dirkališče, ki je zelo tehnično, s številnimi zavoji, vzponi in spusti, na ravnini pa smo lahko iX3 pognali blizu meje 200 km/h. Preizkusili smo še vožnjo slaloma in izmikanje oviri ob zaviranju v sili. Na dirkališču poleg pospeška in hitrosti navduši še natančnost in zmogljivost krmiljenja ter podvozja. BMW se tokrat ni zanašal na dobavitelje in je nekatere sisteme razvil povsem sam. Bistvo je nova enota, ki so jo poimenovali "Heart of joy« ali srce veselja,". To je nadzorni računalniški sistem (centralna krmilna enota), ki v realnem času usklajuje najpomembnejše vozne funkcije električnega BMW-ja. Je “srce vozne dinamike”. Gre za centralne možgane vozila, ki nadzorujejo pogon, zaviranje, rekuperacijo (vračanje energije), stabilnost, porazdelitev navora med kolesa. Še posebej na dirkališču je občutek zato zares športen, predvsem pa nadzorovan tudi pri hitri vožnji.
Impresivna je BMW-jeva tehnologija avtonomne vožnje, o tem, kako smo se v iX3 vozili brez rok, tudi prehitevali brez rok pri 120 km/h, bomo objavili v ločenem članku.
Kljub računalniški pameti električni SUV ne delujejo “robotsko”, ampak voznik še vedno čuti tipični BMW. Čista petka! Prav enako sem bil navdušen nad hitrim vijuganjem med stožci, kjer se sicer občuti malo nagibanja, odlične pa so tudi zavore, saj se je avto ob izogibanju oviri od 110 km/h do mirovanja ustavil na resnično kraki razdalji. Treba je opozoriti, da so bili iX3 obuti v deloma športne pnevmatike. Da se vrnem k porabi energije in obljubljenih 400 kilometrov pri 200 km/h. Poraba na dirkališču je bila sicer velika - v povprečju 44 kWh na 100 kilometrov, kar pa bi na račun velike baterije še vedno pomenilo »debelih« 200 dirkaških kilometrov z enim polnjenjem baterije. Na gorski cesti ob temperaturah okoli 12 stopinj Celzija in dinamični vožnji, je bila povprečna poraba 19,8 kWh na 100 kilometrov, kar v praksi pomeni več kot 500 kilometrov dosega. V kombinaciji medmestne in avtocestne vožnje (120 km/h), pa le okoli 18 kWh, torej okoli 600 kilometrov. Bolj podrobne meritve porabe bomo naredili, ko dobimo avto na test, vsekakor pa na prvi vožnji nismo vozili počasi ali defenzivno, zato je to avto, s katerim boste zlahka tudi brez vmesnih postankov premagovali razdalje Ljubljana - Split, Ljubljana - Milano ali Ljubljana München. Na prvi vožnji je preprosto povedano blestel v vsakem okolju, kar je v veliki meri posledica naprednega pogonskega sklopa in uravnotežene nastavitve podvozja.
Ulovili smo za skoraj 200 kilometrov energije
Pri majhnih hitrostih ima iX3 vse značilnosti dovršenega električnega vozila. Je tih, speljuje in vozi se gladko, je predvidljiv, s progresivnim desnim pedalom, ki omogoča preprosto mestno vožnjo. BMW trdi, da je 98 odstotkov zaviranja mogoče izvesti samo z rekuperacijo, torej brez uporabe tornih zavor. Tudi to bo počakalo na daljši test, lahko pa poročam, da smo kljub večinoma dinamični vožnji dobro izkoristiti regenerativne zavorne zmogljivosti iX3. Sistem je dobro premišljen in prilagodljiv. Za tiste, ki želijo večji nadzor nad zaviranjem, je na voljo nizka regeneracija, medtem ko omogoča vožnjo tudi z enim pedalom. Na 242 kilometrov dolgi poti smo z rekuperacijo ulovili kar 31 kWh baterije. Odličen podatek.
Samo ena možnost pogonskega sklopa ob začetku naročil olajša najboljši nakup – na voljo je le različica iX3 50 BMW iX3 50 xDrive. Cenovna pariteta s »primerljivimi modeli« z motorji z notranjim zgorevanjem je praktično že dosežena. Naročila v Nemčiji so za električni BMW iX3 večja kot za X3 z motorjem z notranjim zgorevanjem, pričakovanja pa so velika tudi v Sloveniji.
Cena povsem primerljiva z enakovredno zmogljivim dizlom, za podjetja pa bistveno cenejša
BMW iX3 z veliko baterijo s kapaciteto 108,9 kWh na slovenskem ceniku stane 69.900 evrov, kar je 350 evrov več kot stane šestvaljni dizel X3 40d xDrive z 223 kW moči (303 KM), medtem, ko šestvaljna bencinska različica X3 M50 xDrive z 293 kW (398 KM) stane 85.100 evrov. Vseeno je izhodiščna cena BMW X3 z osnovnim dvolitrskim bencinskim motorjem s 153 kW moči (208 KM) z 61.000 tisoč evri bistveno nižja.
Trenutno v Sloveniji za električne modele veljajo ugodnosti. Prag za pridobitev subvencije Borzen je sicer 65.000 evrov in bo na voljo s cenejšimi in šibkejšimi modeli, ki prihajajo leta 2026. Zato pa lahko pravne osebe za službeno vozilo odbijejo DDV, kar pri ceni 69.900 evrov za BMW iX3 50 xDrive za podjetje pomeni ceno okoli 57.000 evrov. Zaradi velikega dosega in trenutno nične bonitete (to je davčni “pribitek”, če zaposleni ali lastnik uporablja službeni avto tudi za zasebne vožnje), bo posebej privlačen tudi kot službeno vozilo.
Ključni podatki BMW iX3 50xDrive:
- Zmogljivost sistema: 345 kW (469 KM)
- Navor motorja: 645 Nm
- Menjalnik: Avtomatski
- Poraba energije (kombinirana): 15,4 kWh/ 100 km
- Emisije CO2 (kombinirane): 0 g/km
- Električni doseg: do 805 km
- Kapaciteta baterije (neto): 108,9 kWh
- Čas polnjenja (AC, 0-100%): 11:00 h
- maks. zmogljivost polnjenja AC: 11 kW
- Čas polnjenja (DC, 10-80%): 0:21 h
- Maks. zmogljivost polnjenja DC: 400 kW
- Dodan doseg po 10 minutah visokozmogljivega polnjenja: 309 − 372 km
- Največja hitrost: 210 km/h
- Masa praznega vozila (EU): 2360 kg
- Dovoljena osna obremenitev spredaj/zada: 1305 kg / 1565 kg
- Pospešek (0 – 100 km/h): 4,9 s
- Dopustna obremenitev: 2825 kg
- Dolžina/širina/višina: 4782 mm / 1895 mm / 1635 mm
- Medosna razdalja (obračalni krog): 2897 mm (12,1 m)
- Prostornina prtljažnika: 520 − 1750 litrov
Svet tone v moralno - etični propad, milijarda ljudi nima dostopa do pitne vode, skoraj toliko lačnih in mi sanjamo o vsesplošni avto elektrifikaciji. Morda dosežemo približek tej ideji, ko bo vozilo ustvarilo samostojno polnitveni proces.
ne kupujte električarjev,skoraj vsi ki smo jih imeli,smo razočarani iz več razlogov,še 20 let ne bo drugače,če sploh kdaj
dolker bodo imeli električarji maso vozila čez 2 tone ga niti ne pogledam!