Avto
12756 ogledov

Prihaja povsem novo vozniško dovoljenje, vaši grehi bodo znani po vsej EU

Vozniško dovoljenje Andrej Leban
Po novih pravilih bodo za hude prometne prekrške vedeli po vsej EU, ne glede na to, kje ste ga storili. Vozniško dovoljenje, kot smo ga poznali doslej, se bo poslovilo.

Iztekajoči delovni teden bo ostal v spominu po dveh velikih prebojih glede voznikov v EU - dogovoru o precej razširjenem čezmejnem kaznovanju za prekrške in o številnih novostih pri vozniških dovoljenjih.

Evropski parlament in poljsko predsedstvo Sveta EU sta po intenzivnih pogajanjih dosegla dogovor o novih pravilih glede možnosti kaznovanje voznikov, ki storijo hujše prometne prekrške v tujini.

Odvzem vozniškega dovoljenja bo v skladu z dogovorom veljal po vseh članicah EU, tudi ko bo doletela kršitelja, ki ni prebivalec države, v kateri je storil prekršek. 

Trenutno je odvzem dovoljenja večinoma omejen le na državo, v kateri je bil prekršek storjen, ne velja pa v državi, ki je vozniško dovoljenje izdala, niti v drugih državah članicah EU.

Po novem dogovoru bo vsaka odločitev o začasnem ali trajnem odvzemu, oziroma omejitvi vozniškega dovoljenja samodejno posredovana državi izdajateljici dovoljenja. Ta bo nato dolžna zagotoviti, da se kazen izvaja po vsej Evropski uniji.

Osnovni namen novih pravil je, da bi bili vozniki po celotni EU bolj odgovorni za svoja dejanja. To naj bi dolgoročno prispevalo k varnejšim cestam za vse udeležence.

Za katere vaše prekrške bodo vedeli tudi na severu Finske ali na Cipru?

Pristojne oblasti bodo morale v primerih najhujših prometnih prekrškov 'brez nepotrebnega odlašanja' izmenjati informacije z drugimi članicami o odvzemu vozniškega dovoljenja.

Med prekrške, ki bi lahko imele za posledico odvzem dovoljenja, sodijo vožnja pod vplivom alkohola ali drog, povzročitev prometne nesreče s smrtnim izidom in prekoračitev hitrosti za več kot 50 km/h nad dovoljeno omejitvijo.

Pomembna pridobitev novih pravil je tudi določitev roka 20 delovnih dni, v katerem morajo oblasti kršitelja obvestiti o izrečeni kazni ter postopku za morebitno pritožbo. Ta ukrep bo voznikom omogočil hitrejše razumevanje svojih pravic in postopkov, če dvomi o upravičenosti kazni.

merjenje hitrosti | Avtor: PU Kranj PU Kranj

Evropski parlament je v pogajanjih od Komisije izpogajal tudi obvezo, da mora EU po petih letih oceniti učinkovitost novih pravil in morda razširiti nabor vključenih prekrškov, ki lahko sprožijo odvzem dovoljenja.

Velik preboj pri vozniških dovoljenjih

Po dveh letih od predstavitve prvega uradnega osnutka je bil ta teden pomemben korak narejen tudi glede velike reforme vozniških dovoljenj. Evropski parlament in Evropski svet, ki je predstavništvo članic, sta namreč dosegla načelni politični dogovor, ki je podlaga, da bo lahko direktiva v naslednjih nekaj mesecih končno potrjena.

Ključne novosti nove direktive so navedene spodaj.

1. Digitalna vozniška dovoljenja

Nova pravila uvajajo digitalna vozniška dovoljenja, ki bodo na voljo na mobilnih telefonih ali drugih digitalnih napravah.

Digitalna dovoljenja bodo izdana prek EU Digital Identity Wallet, kar bo poenostavilo postopke za zamenjavo, podaljšanje ali pridobitev dovoljenja pri selitvi med državami članicami.

Fizična dovoljenja bodo ostala na voljo na izrecno željo rezidenta.

Vozniška dovoljenja bodo veljala 15 let za motorje in avtomobile, za tovornjake pa pet let. Tiste članice, v katerih bo vozniško dovoljenje hkrati osebni dokument, bodo lahko omejile veljavnost na 10 let. 

Prav tako bodo imele članice možnost, da starejšim od 65 let skrajšajo veljavnost dovoljenja. Gre za politični kompromis, ki urejanje prometne varnosti starejših voznikov prepušča državam.

2. Spremljana vožnja za 17-letnike

Uveden bo EU sistem spremljane vožnje za 17-letnike s kategorijo B (osebni avtomobili). Pod določenimi pogoji se lahko ta ukrep razširi tudi na 17-letnike s kategorijami C1, C1E in C (tovorna vozila).

Cilj tega ukrepa je zmanjšati tveganje nesreč med mladimi vozniki in privabiti več mladih k poklicu voznika tovornjaka. 

Glede Slovenije to ni novost, saj že dolgo lahko avtomobile v spremstvu vozijo že 16-letniki.

3. Strožja pravila za nove voznike

Vse članice bodo morale uvesti najmanj dveletno preizkusno obdobje za nove voznike, v katerem bodo veljale strožje sankcije in pravila. 

Še eno pravilo, ki ga Slovenija že izvaja in ima zelo pozitivne rezultate glede zmanjšanja hudih nesreč med mlajšo kategorijo voznikov. 

4. Sistematičnejše preverjanje telesne in duševne sposobnosti

Vozniki bodo morali pred izdajo ali podaljšanjem dovoljenja izpolniti samooceno o svoji telesni in duševni sposobnosti za vožnjo ali se udeležiti drugih nacionalno določenih preverjanj.

5. Zaščita ranljivih udeležencev v prometu

Pri usposabljanju in izpitih bo večji poudarek na varnosti pešcev, kolesarjev, uporabnikov skirojev in drugih mikromobilnostnih naprav. V učni načrt bo uvedeno izobraževanje o distrakciji med vožnjo zaradi uporabe telefona, o varnem odpiranju vrat ...

Šola vožnje, avtošola | Avtor: Profimedia Profimedia

6. Prilagoditve v šolah vožnje zaradi tehničnega napredka

V okviru izpitnih zahtev bo preverjanje znanja in veščin vključevalo napredne sisteme za pomoč pri vožnji. Tečajniki se bodo morali spoznati z razmerami spolzkega cestišča.

7. Večja dovoljena teža vozil s kategorijo B

Dovoljenja kategorije B bodo omogočala vožnjo alternativno gnanih vozil, vključno z reševalnimi vozili, do največ 4,25 tone (namesto dosedanjih 3,5 tone). Gre za ukrep, s katerim bodo lahko baterijska vozila, ki imajo večjo lastno maso, imela podobno nosilnost kot klasično gnana vozila.

8. Priznavanje vozniških dovoljenj iz tretjih držav

EU bo priznavala dovoljenja, izdana v določenih tretjih državah z varnostnimi standardi, primerljivimi z EU.

9. Pridobitev dovoljenja v državi državljanstva

Državljani bodo lahko pridobili vozniško dovoljenje v svoji državi državljanstva, če v državi prebivališča ni zagotovljen prevod izpitnih vsebin v njihov jezik.

Direktivo morata zdaj formalno sprejeti Evropski parlament in Svet. Nato bo stopila v veljavo, države članice pa bodo imele še štiri leta za prenos direktive v nacionalno zakonodajo.

dezurni@styria-media.si

Komentarjev 9
  • indigokid 05:05 29.marec 2025.

    končno, in vsem nad upokojitvijo takoj odvzeti dovoljenja! takisto kot ostalim mlajšim brezposelnim osebam!

  • Ciossa 23:31 28.marec 2025.

    Vroča dekleta čakajo na vas na -- Sexy24.mom

  • jozevrus 19:46 28.marec 2025.

    Nisem podpisal GDPR, ne smejo!

Sorodne novice