V pokoronskem času se zdi, da se je tudi stanje na cestah vrnilo v stare tirnice. Če je res tako, smo vprašali na Prometno-informacijski center oziroma Dars. Zanimalo nas je, kako se se gibali prometni tokovi v lanskem letu in kaj napovedujejo za letos.
"Rast prometa glede na leto 2021 je kar precejšnja," so nam pojasnili. Še več, v primerjavi s predkoronskim 2019 je bilo lani na naših osrednjih prometnicah glede na njihove meritve za dva do tri odstotke več vozil. Rast gre predvsem na račun povečanega števila tovornjakov.
Dobra vest za lansko leto je bila, da so bile jutranje in popoldanske konice nekoliko znosnejše v primerjavi z letom 2019, kar gre pripisati vsaj občasnemu delu od doma.
"Na splošno lahko rečemo, da promet presega predkovidno leto 2019 na vseh odsekih," pojasnjujejo in opozarjajo na še en dodaten vzrok za tako gost promet.
"Turistični prometni tokovi v lanskem letu so se opazno povečali, tako število tranzitnih poti tujcev kot tudi notranji promet (enodnevni izleti). Sezona se je lani zaradi lepega vremena podaljšala do novembra ... Zato je na primorski avtocesti kombinacija velikega števila potnikov, ki so namenjeni na slovensko in hrvaško obalo ali obratno, ter velikega števila tovornjakov rezultirala v pogostih zastojih med majem in oktobrom."
"Največji izziv vidimo v res velikem številu tovornih vozil."
Dars
Ne le na A1, stanje se utegne poslabšati tudi na A2
Napovedi za letošnje oziroma prihodnja leta pa niso nič bolj umirjena, na pretočnost prometa bodo vse bolj vplivali tovornjaki in turisti.
"Največji izziv vidimo v res velikem številu tovornih vozil, predvsem na avtocesti A1 (štajerska in primorska avtocesta). Z vstopom Hrvaške v schengensko območje je pričakovati povečanje števila tovornih vozil tudi na A2 (dolenjska/gorenjska avtocesta). Prav tako ukinitev mejne kontrole pomeni lahko tudi povečanje turističnih tokov. Pri načrtovanju poti bo treba upoštevati tudi prometne tokove tovornih vozil, predvsem na A1."
Ob tem na Darsu opozarjajo, da je nemogoče načrtovati kakršnakoli deli dela na primorski avtocesti, ne da bi ta povzročala zastoje. Zato uporabnikom avtocest svetujejo, da načrtujejo potovanje in pred potjo vedno preverijo razmere na cestah prek spletne strani www.promet.si ali aplikacije aplikacije Promet+.
Nekaj poudarkov glede prometnih tokov na slovenskih glavnih prometnicah:
- Na avtocestah in hitrih cestah ter mejnih prehodih je bilo leta 2022 za 10.348 ur zastojev. To je za 1,2 leta časa.
- Leta 2022 je bilo prodanih 7,8 milijona e-vinjet, od tega 19 odstotkov vozilom s slovensko registrsko označbo.
- Razmerje med prevoženimi kilometri domačih in tujih tovornih vozil po avtocestah in hitrih cestah v upravljanju Darsa je bilo v letu 2022 40 : 60.
Vsa tranzit tovornjakov na vlak. A1 pa bi morala že kdaj bit 6 pasovnica
Z naso vrlo nacisoidno severno sosedo nimamo prav nobenega shengena ze od 2015 naprej. Kolone vozil na meji so za zveste podpornike neonacizma z apartheidom v genih seveda nevidne.
DARS NE ŽELI, da se preusmeri tovornjake na železnico. Izguba bo finančno ogromna. Denar ima prednost pred pretočnostjo in varnostjo na cesti.