Avto
19688 ogledov

Darsovega igranja z varnostjo je konec

obvoznica Saša Despot
Po odločnem pozivu državnih služb in nevladnih organizacij je konec varčevanja s svetlobo na avtocestah in hitrih cestah. Izračunali smo, na kako nevarnih predpostavkah je temeljilo Darsovo ugašanje luči.

Prejšnji teden je potekal sestanek med agencijo za varnost prometa, Darsom, ministrstvom za infrastrukturo, presojevalci varnosti cest in AMZS. Tema sestanka je bila presoja, kaj Darsova odločitev za ugasnitev luči na avtocestah pomeni za varnost prometa. Dars se je namreč konec oktobra odločil, da bo ugasnil luči povsod tam, kjer jih zakonodaja izrecno ne zahteva, drugje pa bo prilagodil njihovo svetilnost. 

Tako so se tik pred zimo v temo pogreznili vsi priključki na avtoceste in hitre ceste ter odprte trase avtoceste. V predorih, avtocestnih razcepih, kanaliziranih križiščih in počivališčih pa je Dars moč in trajanje razsvetljave zmanjšal na minimum. 

S tem je postala za uporabnike vožnja ponoči precej bolj zahtevna, še posebej po tistih odsekih, kjer se na krajšem delu zvrsti več uvozov in izvozov na avtocesto.

avtocesta noč Bralec Avto Bralec: Zaradi zatemnitve sem zgrešil izvoz z avtoceste

Značilen je primer ljubljanske obvoznice. Zelo izpostavljeni so tudi priključki tipa "diamant", kjer največkrat prihaja do vožnje v nasprotno smer. 

Dars, ki je v 100-odstotni lasti države, je ob napovedi ukrepa izračunal, da bi na leto privarčeval okoli 2.000 MWh oziroma desetino vse energije, ki jo porabi.

Ministrstvo za infrastrukturo poroča, da je bila povprečna cena elektrike za tako velikega odjemalca, kot je Dars, v tretjem četrtletju lani 231 evrov na megavatno uro (kasnejši izračun še ni na voljo). Dars bi torej po takratnih podatkih in navedbah z ukinitvijo razsvetljave privarčeval nekaj manj kot pol milijona evrov na leto.

Najnovejši izračun agencije za varnost prometa (za leto 2021) o družbenoekonomskih stroških nesreč kaže, da je v vsaki smrtni prometni nesreči družba oškodovana kar za 2,2 milijona evrov. V vsaki nesreči s hudimi poškodbami pa je celotni povprečni strošek posledic takšne prometne nesreče 257.000 evrov.

Že dve nesreči s telesnimi poškodbami na slabo osvetljeni avtocesti bi torej izničili ves Darsov prihranek. 

Jasen opomin, da se tako ne varčuje 

Udeleženci sestanka prejšnji teden so sprejeli sklep, da naj Dars ponovno presodi svojo odločitev in da naj zaradi zagotavljanja prometne varnosti takoj vzpostavi nazaj stanje razsvetljave, kot je bilo v uporabi pred uvedbo ukrepa.

Agencija je sklep posredovala petčlanski Darsovi upravi, ki pa je bila z novim letom temeljito premešana, saj je Golobova vlada vanjo imenovala tri nove člane, Andreja Ribiča, Davida Skornška in Lidijo Kegljevič Zagorc. Od stare uprave sta ostala generalni direktor Valentin Hajdinjak in delavski direktor Rožle Podboršek. Že jeseni je vlada spremenila tudi sestavo nadzornega sveta Darsa. 

Stikala bodo prižgali takoj po sestanku

Nova uprava Darsa bo o pobudi odločala v sredo, a je že jasno, kakšen bo sklep. "Pričakovati je sprejem tega predloga in ponoven prižig razsvetljave na avtocestnem omrežju z jutrišnjim dnem [v sredo, op.a.]," so nam povedali na Darsu. 

Ob tem dodajajo, da bo Dars nadaljeval z zmanjševanjem porabe elektrike. Med drugim je že zamenjal okoli 80 odstotkov razsvetljave z varčnejšimi LED svetili, letos pa bo zamenjal še preostalo petino. V prihodnje pa bodo vzpostavili tudi sončne elektrarne na avtocestnih bazah. Razpis bodo objavili kmalu. 

andrej.leban@styria-media.si

Komentarjev 22
  • Toma 07:36 18.januar 2023.

    Torej ga je spet Golobček sral?!

  • Toma 07:35 18.januar 2023.

    Luči bi morali pustiti na avtocestnih priključkih. Sta me dva šleparja hotela zgazit,i ko sta peljala napol po mojem pasu, da ne bi kje nasedla. Pa še snega ni bilo!

  • popokatopetl 23:18 17.januar 2023.

    Tudi kvaliteta tabel je na naših AC obupna.