BMW i3 je električni avto, ki je v marsičem korak pred konkurenti v tem velikostnem razredu - njegova karoserija je v veliki meri iz ogljikovih vlaken, njegov pogon pa omogoča prav športne pospeške, pa čeprav gre v osnovi predvsem za mestno vozilo. Do zdaj so prodali preko 100.000 avtomobilov i3. Nekateri menijo, da je to veliko. Je, za električne, a ne, če vemo, da se na planetu vsako leto proda 80 milijonov avtomobilov.
Zakaj kljub všečni obliki, kar dokazujejo številno odzivi znancev in neznancev med testom, pri nas ne registriramo kaj več kot 100 vozil i3 na leto. Moj cilj med primerjalnim testom, primerjal sem modela i3 in športnejši in nekoliko zmogljivejši i3s, je bil ugotoviti, zakaj je tako.
Kot pri vseh električnih vozilih tudi pri i3 pospešek riše nasmešek na obraz, do prve stotice je potrebnih manj kot sedem sekund (i3s), med 80 in 120 km/h avto potrebuje slabih pet sekund, kar priča o izjemni prožnosti. V mestni gneči se avto obnaša izjemno udobno in lahkotno za uporabo, čeprav rajdni krog pri slabih 9,9 metra ni nič posebnega. Na testni vožnji po avtocesti pa i3 ni mogel skriti slabosti ozkih in visokih pnevmatik, več je bilo bočnega premikanja. Avtomobil ima sicer končno hitrost 150 km/h, a je nevidna meja za voznika postavljena precej nižje, celo nižje od zakonsko dovoljene hitrosti. Vožnja na elektriko po avtocestah je za zdaj še vedno predvsem igra z živci.
Kot pri vseh električnih avtomobilih je bilo v ospredju vprašanje doseg z enim polnjenjem baterije, ki je v do sedaj edini različici po NEDC ciklu, ki ga je v realnem življenju težko izpolnjevati, zmogla 190 kilometrov. Pri BMW so lani sporočili, da bodo na željo kupca vgrajevali novo baterijo kapacitete 94 Ah in zmogljivostjo 33 kilovatnih ur. To pomeni, da bi moral ob enakih merah litij-ionska baterija imela za več kot 50-odstotni porast v dosegu. V Münchnu so obljubili, da bo BMW i3 z novo baterijo bo z enim polnjenjem lahko peljal do 300 kilometrov daleč namesto sedanjih 190, ki jih je zagotavljala baterija s 60 Ah.
Kljub večji kapaciteti baterije, ta še vedno ni „odporna“ proti vremenskim nevšečnostim, predvsem na mraz. Če niste vedeli, ne le konvencionalna vozila, električna so pozimi še bolj občutljiva na nizke temperature. Različni testi tujih avtomobilskih strokovnjakov so razkrili, da se električnim vozilom doseg pozimi prepolovi. In taka so bila tudi opažanja avtomobilskih kolegov, ki so BMW i3 z novo, večjo baterijo testirali pred menoj. Pri BMW namreč z novo baterijo obljubljajo, da je doseg z enim polnjenjem baterije v realnih razmerah 200 kilometrih, v dneh, ko smo v Sloveniji namerili temperature krepko pod lediščem pa niso zmogli narediti več kot 100 kilometrov.
Sam sem i3, pravzaprav dva z različno zmogljivima motorjema i3 in športnejši i3s (Ne glede na končno moč asinhronega motorja je baterija v i3/i3S 33-kilovatno baterijo s kapaciteto 94 Ah), ki sem ju tudi primerjal, prejel ob otoplitvi. Nemci tistim malo bolj skeptičnim, ki laboratorijskim testom ne verjamejo, zagotavljajo, da bo zmogljivejša baterija v slabih vremenskih okoliščinah, vsakodnevnem prometu in s prižganimi porabniki, kot je klimatska naprava, še vedno omogočala okoli 200 kilometrov poti. Moj cilj je bil torej narediti 200 kilometrov z enim polnjenjem baterije, kot obljublja BMW, hkrati pa primerjati, kateri izmed dvojice je primernejši za nakup.
Tako kot med vožnjo je nenavaden tudi z obliko. Na žalost pa je tudi zaradi "samomorilskih vrat", ki se odpirajo kot metuljeva krila, manj uporaben. Ko sem želel na parkirišču otroka spraviti v ali iz avta, sem moral odpirati tako prednja kot bočna zadnja vrata, ki so bila tudi v napoto, ko smo se drenjali ob vozilih, parkiranih ob boku, saj si s tem zapremo izhod na obe strani. To je ena najbolj nepraktičnih stvari, ki sem jih v zadnjem času preizkusil na novih avtomobilih. Uporabnost ni največja vrlina, saj je prtljažnik majhen, tam so spravljeni kabli, prostora na zadnji klopi pa je za dva otroška sedeža in nič več. Nasprotno se spredaj sedi razkošno, prostora je v obilju, prav tako odlagališč. V tem segmentu je nadpovprečen.
BMW i3s je dokaz, da so nekateri proizvajalci že dodobra otipali teren električnih avtov in da se začenja uvajanje športnejših izpeljank osnovnih modelov.
BMW je presenetil, saj je poleg nekoliko prenovljenega električnega avta i3 prvič pokazal tudi njegovo športnejšo različico. i3s do 100 km/h pospeši že po 6,9 sekunde, končna hitrost je 160 km/h. Standardni i3 pospeši v 7,3 sekunde, končna hitrost je 10 km/h nižja. V praksi je to skoraj neopazno, saj obe vozili iz mesta pospešujeta silovito, predvsme od 0 do 60 km/h potnikom v vozilu vzame sapo, tako hitro gre vse skupaj. To je morda najhitrejši avto v mestnih mejah, ne glede na to katero različico vozite. Pri tem pa razen značilnega zvoka za elektirčni motor ni prisotnega nobenega hrupa - vse skupaj je toliko bolj brutalno.
Od klasičnega i3, ki je prav tako doživel blažjo prenovo, se i3s loči po nekaterih detajlih in drugačnih poudarkih pri karoseriji, recimo prednjemu odbijaču. Streha in bočni del sta v sijoči črni barvi. Ima za 10 milimetrov nižje podvozje ter 40 milimetrov širši kolotek. To je potrebno, ker so tudi 20-palčna platišča na različici S po 20 milimetrov širša. Nekaj lepotnih popravkov in možnosti izbire je i3 doživel tudi znotraj, serijsko je avto opremljen z LED polnimi žarometi.
Največja razlika med voziloma je gumb sport, kar pomeni, da lahko s pritiskom na stikalo aktiviramo bolj športe vozne karakteristike, a klasična različica i3 te možnosti nima. Mislim, da sem to prvič videl pri novih BMW vozilih. i3s to stikalo ima.
Med novostmi, ki jih je prinesla prenova pionirja bavarskih električnih vozil, velja omeniti tudi precej bolj zmogljiv polnilni kabel s senzorjem temperature, ki omogoča hitrejše polnjenje. Na polnilni postaji na P+R barje je bila baterija praviloma polna v nekaj urah. Srečo imam, da je polnilnica blizu pisarne.
Polnjenje baterije avtomobila je zelo enostavno. Iz prtljažnika izvlečeš kabel, ga priključiš na enem koncu na polnilno postajo, na drugem v za to namenjeno režo na avtomobilu, prisloniš kartico za polnjenje vozila in polnjenje se začenja.
Ker večino kilometrov naredim po mestu in relaciji med mesti, konkretno Kamnik – Ljubljana 830 kilometrov v eno smer). Brez težav sem z enim polnjenjem naredil blizu 200 kilometrov (Povprečna poraba toka na testu je bila 15 kWh na 100 prevoženih kilometrov), če sem vozil bolj silovito, s prehitevanji, okoli 150. Drugačno izkušnjo je imel sodelavec, ki se vozi v Ljubljano po avtocesti iz Kranja. Z enim polnjenjem baterije je naredil okoli tretjino manj kilometrov kot jaz z umirjeno vožnjo.
Dokler je baterije dovolj sta i3 ali i3 sta zabavna avtomobila. Kaj zabavna, vozniško. Verjemite mi, užival sem bolj kot v marsikaterem drugem avtu s konvecionalnim motorjem, ko pa baterija začne usihati pa postane malo drugače. Prvič, kje ga bom polnil, ker stanujem v bloku, ali ga bom čez noč pustil pri tastu, da ga počasi polnim na hišni vtičnici. Na srečo sem ga imel čez velikonočne praznike in je bila edina polnilnica za električna vozila v Kamniku prosta. To mi je olajšalo stvari. Nekajkrat med testom pa sem se znašel v situaciji, ko sem moral prilagoditi slog vožnje "upokojenskemu", hkrati pa vklopiti vse možne varčevalne pripomočke za porabo energije, ki močno omejijo vozne lastnosti.
Menim, da BMW točno ve, kaj počne, vendar pa i3 še vedno ni popoln in tudi zato še nekaj časa po prodaji ne bo prehitel vozil z motorji z notranjim izgorevanjem. Še vedno zahteva preveč razmišljanja, kje in kdaj bomo polnili in prilagajanja. Narejeni smo na udobje in iskanje električne vtičnice ti lahko zagreni življenje. Po drugi strani pa je to avtomobil, ki ponuja veliko mero užitka, adrenalina, všečnega nenavadnega oblikovanja, pa še na 7.500 evrov državne subvencije lahko računate, zato je tudi cenovno lahko sprejemljiv. A le, če imate doma vtičnico za polnjenje, najbolje klasično, saj so se tudi med našimi testi javne polnilnice že večkrat izkazale za nezanesljive. S prazno baterijo pa otroka ne boste mogli odpeljati v vrtce, sami pa boste morali na avtobus ali vlak v službo. Če vam zmanjka bencina je še vedno na voljo "kantica" in pot pod noge do najbližje bencinske postaje.
Kar zadeva vprašanje i3 ali i3s pa prevlada 3.700 evrov manj (39.650 evrov proti 43.350 evrov) za šibkejši elektirčni BMW. Razlike v voznih lastnostih in tudi oblikovno so premajnhe, da bi upravičile tak cenovni razkorak, tudi možnost uporabe gumba sport nas ni prepričala, da bi ga postavili na prvo mesto.
BMW ponuja različico z podaljševalnikom dometa ki nima toplotne črpalke, ali pa brez podaljševalnika in ima toplotno črpalko. Električno vozilo s toplotno črpalko ne občuti tolikšne razlike v dometu pozimi. Edina razlika je potem zaradi hladne baterije, kar se pa… ...prikaži več rešuje z ogrevanjem baterije pred odhodom. Nisem pa prepričan če i3 to funkcijo ima.