Mini, ki je del skupine BMW, nas je septembra 2023 povabil, da si v živo ogledamo takrat povsem novo, že peto generacijo coopra in tretjo generacijo countrymana. Kot zadnji se jima je pridružil še aceman, s katerim smo prva spoznanja sklenili lani na prvi vožnji na Danskem. Vsi trije temeljijo na električni arhitekturi, a je aceman edini, ki ga pri znamki ponujajo le kot 100-odstotno električno vozilo.
Če je cooper namenjen tistim, najbolj nostalgičnim pristašem znamke, in je prvotno namenjen za uporabo v mestnem okolju, pa sta aceman in še bolj countryman ustvarjena tudi za družinsko rabo. Oba sta namreč v kabini precej prostorna avtomobila, razlika pa se kaže v prtljažnem prostoru in še bolj v vožnji. Pa tudi v obliki in seveda ceni.

Aceman oblikovan za novo generacijo voznikov
Kot nam je v pogovoru na mednarodni predstavitvi dejal šef oblikovanja pri Miniju Thomas Sycha, je bil aceman oblikovan za novo generacijo voznikov. Ubrali so digitalen pristop, ki močno spreminja uporabo avtomobila, kot smo jo poznali do zdaj, v prihodnje pa bodo spremembe še večje.

Pri Miniju so 65 let ostali zvesti prvotni obliki in tako je tudi danes. Mini aceman se velikostno umešča med B in C SUV razred vozil. Gre za najbolj popularna vozila ta hip na trgu, tudi v Sloveniji. Električna arhitektura je od oblikovalcev zahtevala nov pristop, saj vozilo ne potrebuje klasičnega motorja na notranje zgorevanje, pomembni so detajli, ki izboljšujejo pretok zraka in učinkovitost med vožnjo, nov pristop do oblikovanja pa zahteva tudi vgradnja baterije, celo zabavno-informacijskega sistema.

"Svoji ekipi sem dejal, da naj imajo v mislih avto iz kock, škatlasto obliko. Želeli smo, da ima aceman karizmo, a z novim pristopom, pri katerem je bil velik poudarek na detajlih, tako zunanjih kot v kabini. Hkrati smo morali paziti na zaznavno in otipljivo kakovost, saj smo želeli premijski vtis" nam je povedal Sycha in dodal, da se morajo vsi trije Minijevim modeli že na prvi pogled med seboj razlikovati. Cooper ostaja ikona znamke, aceman pa mora biti v prvi vrsti »funky in šik«. Igrali so se s koti, blatniki, žarometi so samosvoji, naredili so t. i. plavajočo streho, poudarek je bil na barvah in več plasteh različnih barv. Črni rob na spodnjem delu vozila je izrazit, prav tako platišča, ki so bila v našem primeru opremljena z napisom John Cooper Works. Platišča so ravna, saj na ta način povečajo električni doseg, zanimivo pa je, da niso popolnoma zaprta, saj je njihova naloga tudi hladiti zavore.


V countryman kot v BMW-ju
Na drugi strani smo imeli countrymana, ki smo ga na testu spoznali že v priključno-hibridni različici (na voljo sta tudi bencinska in dizelska izvedenka) in je največji Mini do zdaj. Že na prvi pogled je višji in daljši. »To pa ni več Mini,« smo dobili kar nekaj opazk in res se morajo strinjati, da sicer ohranja prepoznavne oblikovne elemente, zunaj in znotraj, a je občutek bolj BMW-jevski kot Minijevski.


Novi countryman je bil že v prehodni generaciji najbolj prostoren model znamke, po novem pa je od predhodnika daljši kar za trinajst centimetrov, pa še šest centimetrov višji. Tako zdaj v dolžino meri 4,43 metra, širok je 1,84 metra. Dobil je širše blatnike in tudi sicer je zdaj opolnomočen član družine kompaktnih križancev.


Oba modela ponujata najbolj napredne žaromete, z različnimi grafikami in pozdravi, a so tudi ti različni med modeloma. Zamenjav med acemanom in countrymanom ne bi smelo biti. Kar se nam zdi prav, saj sta tudi karakterno precej drugačni vozili.
Več stičnih točk najdemo v kabini, kjer zaščitni znak ostaja prepoznaven, velik in okrogel OLED zaslon, ki prepriča z grafiko, odzivnostjo in bogatostjo s podatki in drugimi zabavnimi vsebinami.


Med čakanjem, da se napolni baterija, si lahko pogledate tudi kakšen film v HD resoluciji. V primeru obeh modelov. Kar oba modela dela še posebej samosvoja, je izbira okoljsko vzdržnih materialov, ki so polega tega tudi oblikovani zelo privlačno. Veliko je igranja z ambientalno svetlobo, kar ponoči naredi vzdušje bolj prijetno in udobno. In čeprav so v obeh modelih skriti vsi BMW-jevi sodobni asistenčni in infozabavni sistemi, je vse skupaj v minijih videti bolj "vintage".


Personalizacija in podrobnosti, ki štejejo
Oblikovalci so se namreč odločili, da obliko minijev nove generacije še bolj približajo oblikam fizičnih stikal, ki med drugim služijo tudi zagonu motorja in upravljanju menjalnika, nad njimi pa je velik okrogli na dotik občutljivi zaslon s premerom 240 milimetrov, ki služi vsemu ostalemu. Fizične gumbe sicer najdemo še na volanskem obroču in obvolanskih ročicah, prikazu podatkov o vožnji pa je namenjen le prosojni zaslonček nad volanskim obročem.


Osrednjemu zaslonu so sicer namenili veliko vlog, saj so vozniku med drugim na voljo video igrice, ob zagonu ga lahko pozdravi Minijeva maskota Spike, izkušnjo bivanja v avtomobilu lahko spremljajo različni zvoki, sistem pa je zasnovan tako, da čim bolj komunicira z voznikom. A če voznik tako želi, je lahko izkušnja vožnje tudi zelo analogna in prosta digitalnih motenj.
Seveda imata oba električna modela številne pripomočke oziroma sisteme, ki vozniku podajajo številne informacije o polnjenju in dosegu. Navigacija lahko načrtuje poti s polnilnimi postanki, oceni odstotek polnjenja ob prihodu, čas polnjenja in odstotek ob odhodu. Standard, ki ga danes poznamo pri vsakem boljšem električnem avtomobilu. Ocena napolnjenosti baterije na cilju je bila na testu povsem spodobna. Mini, ne prikazuje samo podatkov o vožnji in informacij o poti, ampak tudi predlaga, kje se lahko zabavamo, kaj dobrega pojemo, parkiramo, lahko pa zgolj spravi potnike v zabavno razpoloženje. Same kamere so velik plus obeh električnih modelov. Ponujajo tudi 360-stopinjski pogled in široke možnosti gledanja pri vzvratni vožnji ali parkiranju. Tudi kakovost je na visoki ravni.


Čeprav je občutek prostornosti predvsem na račun visoke strehe v Countrymanu boljši, pa je aceman presenetljivo prostoren tudi na zadnjih sedežih. Medosna razdalja je namreč le osem centimetrov manjša, kar pomeni, da se zadaj v countrymanu sedi že razkošno, v acemanu pa bodo dovolj udobno sedeli tudi tisti, ki v višino merijo 1,8 metra. Tako countryman, kot aceman, si za prostornost v kabini ne zaslužita oznake mini. Je pa v obeh primerih to avto za štiri potnike. Razlika se pokaže v prtljažniku, saj je countryman pravi družinski avto.


Countryman je namreč namenjen tistim, ki iščejo prvo družinsko vozilo, medtem, ko je lahko aceman drugi avto pri hiši, če govorimo o družinski uporabi. Prtljažnik v countrymanu SE 4all ima prostornino 460 litrov, oziroma 1450 litrov s podrtimi sedeži, kar je 160 oziroma 445 litrov več kot pri acemannu. Razlika je tudi v vlečni sili, v obeh primerih lahko za seboj vlečete prikolico z maso 750 kg (brez zavor), pri conutymanu pa tudi do 1.200-kilogramsko prikolico z zavorami. Streho lahko obtežite s strešnim kovčkom ali strešnim prtljažnikom do mase 75 kilogramov.


SE oznaka za najbolj zmogljive električne modele
Countryman je na voljo z dvema električnima različicama. Preizkušeni model z oznako SE je bil močnejši – imel je štirikolesni pogon zahvaljujoč paru elektromotorjev in sistemsko moč 230 kW (313 KM). Navor je veliko - 494 Nm in je na voljo v trenutku, ko pohodimo stopalko za plin. To se odraža na pospešku, ki je bliskovit za vozilo, ki tehta 2075 kg. 5,6 sekunde od 0 do 100 km/h. Največja hitrost je omejena na 180 km/h. Teoretični podatki, ki si jih pribeležite, so še povprečje porabe 18,1 kWh in doseg z enim polnjenjem okoli 400 km. Skupna kapaciteta baterije je 66,5, uporabna pa 64,6 kWh.


Polnilni priključek je zadaj desno, kar je povsem običajna lokacija. Vgrajeni polnilec ima moč 11 kW, kar je standard v svetu električnih avtomobilov, tudi, ko govorimo o modelih z večjimi baterijami. Za doplačilo je možen 22 kW polnilec. Na hitrih polnilnicah je hitrost polnjenja v primeru acemana 95 kW, kar je podpovprečno, pri countrymanu pa 130 kW. Oba imata 400 V arhitekturo, ki ne omogoča ultra hitrega polnjenja, kot ga poznamo pri Hyundai, Kii, Tesli .... V primeru polnjenja z izmeničnim tokom bo v primeru acemana polnjenje trajalo okoli 5 ur, s hitrim polnjenjem se baterija z neto kapaciteto 49,2 kWh od 10 do 80 odstotkov napolni v manj kot 30 minutah. In to, kar obljubljajo v teoriji v praksi, drži, enako velja za countrymana. Litij-ionska baterija z neto kapaciteto 64,6 kWh je v countrymanu napolnjena v sedmih urah, na hitri polnilnici v pol ure od 10 do 80 odstotkov.


Countryman velik, udoben, a manj zabaven
Štirikolesni pogon se je v zimskih razmerah izkazal za uporabnega, sploh, ker je avto zaradi vgrajene baterije veliko težji kot bencinski ali dizelski model. Da je countryman namenjen družinski uporabi, izkazuje vožnja. Ne le, da je prostoren, je tudi zelo udoben avto. Podvozje je zelo prijetno, neprimerljivo s prvim countrymanom. Prilagodljivi blažilniki so se izkazali za zelo dobre, tudi nagibanja v ovinkih zaradi visoke karoserije ni veliko. Avto je lahko tudi poskočen, ko si to voznik zaželi. A vožnja je zelo predvidljiva, prej udobna kot športna. Nismo dobili tistega znanega gokard občutka. Če poenostavimo, vožnja je zelo podobna kot v BMW X1.
In kaj je bilo z dosegom v času zimskega preizkušanja? Z enim polnjenjem baterije smo v mešanem ciklu naredili dobrih 300 kilometrov poti, z malo truda lahko dosežete še bistveno več. Mi smo ga na avtocesti pognali do hitrosti 140 km/h. Takrat poraba poskoči na 24-25 kWh, ob mirnem križarjenju v medmestni vožnji je bila poraba okoli 15 kWh. Motorji pod kolesa prenesejo res veliko moči in navora, zato je prehitevanje bliskovito, v načinu »GoKart« pa vas bo nasmejal tudi poseben zvok pospeševanja.


To je električni avtomobil, ki želi kupcu z vsakim centimetrom ponuditi več kot drugi. Družine bodo cenile, da ni tresljajev, grobega teka, nadležnega zvoka motorja in prestavljanja. Pogonski sklop si zagotovo zasluži pohvale, čeprav – poudarjamo še enkrat - nismo občutili znanega gokart vzdušja.
Aceman med ovinki poskrbi tudi za zabavo
To nalogo ima aceman. Na predstavitvi so nam rekli, da je to električni gokart in seveda ima tudi aceman gokard način vožnje v meniju izbire režima voženj.

V osnovni različici ponuja baterijo z uporabno kapaciteto 38,5 kWh, mi pa smo preizkusili različico SE s kapaciteto 54,2 kWh, od tega je uporabne 49,2 kWh. In to sploh ni slabo, tudi za občasne daljše vožnje.
160 kW moči se na prvi pogled morda ne zdi veliko, a je avtomobil res poskočen. Pospešek do 100 km/h v 7,1 sekunde ne podira rekordov, a je vožnja predvsem zelo zabavna, veliko bolj kot v countrymanu. Omejitev pri manjših hitrostih je prednji pogon na mokri ali spolzki cesti. Večino časa smo imeli vklopljen legendarni gokart način, v katerem avto ponudi najbolj občutljive odzive na stopalko za plin. Obstaja več načinov, vključno z ECO, in vsak se obnaša nekoliko drugače.

Velik plus je sam nadzor nad vozilom. Odziv pedala je takojšen, predvsem pa je natančno krmiljenje in podvozje, ki dovoljujeta več igrivosti med ovinki. Avto je obvladljiv in predvidljiv, tudi zavore primejo odlično.
Čeprav smo avto testirali pozimi, kar se izkazuje v nekoliko povečani porabi, sem bil prijetno presenečen. Z vključeno klimo (vendar s predgretim avtom) je bila poraba v mestu 14 kWh/100 km. Začetno ogrevanje kabine očitno vzame več energije, zato je poraba na kratkih poteh nihala. Najprej je kazala 19 kWh/100 km, a je z vsakim prevoženim kilometrom več padala. V primeru defenzivne vožnje in višjih temperatur lahko v teoriji računamo tudi na doseg več kot 400 kilometrov. Na avtocesti je bila poraba okoli 22 do 23 kWh, v povprečju pa smo na testu dosegali porabo okoli 17 kWh.

Mini aceman SE je zelo zanimiv avto, ki ponuja zanimiv dizajn, ki bo pripomogel, da bo našel svoje oboževalce. Ostaja vprašanje, ali je cena prava. Osnovno različico lahko dobite že za manj kot 35.000 evrov, kar pomeni, da lahko računate še na 7.200 evrov nižjo ceno v primeru subvencije. Če vas zanima bolj športna vožnja in več opreme, jo boste dobili z različico SE, ki ceno kar precej dvigne, na vsaj 38.650 evrov brez upoštevane subvencije (6.500 evrov). Z njo se boste odlično počutili med ovinki in tudi na avtocesti. Še bolje bi bilo, če bi bil pogon zadaj.
Countryman z večjo baterijo in malo večjim dosegom je dražji za okoli 10 tisočakov, a ponuja več udobja, več prostora in tudi štirikolesni pogon.