Včasih je veljalo, da so se mulci, tam proti koncu srednje šole, kurili nad 'replikami' dirkalnih strojev svetovnih prvakov. Mašince, največkrat kakšne italijanske znamke, so bile manjših prostornin, njihov izgled, vključno s poslikavo oklepa pa podoben tistim pravim dirkalnikom. Digitalizacija sveta in zaslonska tehnologija sta mladce omamila bolj kot bi si želeli, namesto dvokolesnikov so sedaj v njihovem središču pozornosti mobiteli, tablice in računalnik. Jih bo kurila vsaj nova yamaha R125? No, nas je!
Če bi bil ponovno sam v ciljni skupini kupcev nove yamahe R125, torej mladenič star do 24 let, ki se navdušuje nad dirkami WorldSBK in MotoGP, ki sledi Razgatlıoğluju (dirkač Yamahe v svetovnem prvenstvu Superbike) in Rossiju (ikona dirkaškega športa v razredu MotoGP, tudi na yamahi), bi se topil od vznemirjanja, ko bi v živo ugledal in občutil tole malo raketo.
Uvoznik Yamaho za Slovenijo: Delta Team d.o.o., Krško
Cena yamaha R125: 6.149,00 evrov
Nova yamaha R125 pete generacije oblikovno sledi hišnemu dizajnu superšportnih motociklov iz Iwate, zelo je podobna modeloma R7 in R1. Prvič predstavljena leta 2008 z imenom YZF-R125, pa potem osvežena v letih 2014, 2019 in 2021, se je že takrat pohvalila z živahnim, 125-kubičnim enovaljnim štiritaktnim agregatom, ki je zmogel 11kW (15 KM).
V naslednjih letih je bila deležna različnih izboljšav. Spremenjen okvir, vbrizg goriva, novi kolesni obroči, posodobljen agregat v letu 2021 homologiran za okoljsko normo EU5 ter nova LED razsvetljava 2019 je le nekaj sprememb v evoluciji tega Yamahinega modela. Jasno je tudi, da se je pri osvežitvah vedno spreminjal tudi dizajn oziroma izgled motocikla. Letošnja R125 je po novem opremljena s sistemom proti zdrsu zadnjega kolesa, možnostjo povezljivosti s pametnim telefonom, sprednjo USD vilice premera 41 milimetrov, novim 5-palčnim TFT zaslonim, širšim krmilom in še kaj bi se našlo.
R125 je namenjena predvsem mlajšim voznikom (začetnikom), kjer je moč omejena na 15 'konjev'. Vendar omejitev največje moči ne pomeni, da se vsi motorji v 125-kubičnem razredu vedejo enako. Spremenljiva aktivacija delovanja ventilov (VVA) je bil prvič predstavljena 2021. 125-kubični agregat je tudi v letošnji različici nespremenjen, 11,5 Nm navora pri 8.000 vrtljajih na minuto in največjo močjo 11 kW (15 KM) doseže pri 10.000 vrtljajih na minuto.
Armaturna plošča modela R se od različice MT razlikuje po tem, da ponuja dve možnosti - Street ali Track. Slednji se zgleduje po modelu R1 in prikazuje samo vrtljaje od 6 tisoč vrtljajev navzgor, na voljo pa je tudi merilnik časa na krog. Agregat je uporaben že v spodnjem režimu delovanja; pri vožnji v mestu, pri pospeševanju je poskočen, živahen in omogoča precej zabave. Sklopka je lahka in uporabniku prijazna, dodajanja plina je neposredno. Pri prehitevanju vozila pred seboj pride to prav, pa čeprav je treba manever načrtovati vnaprej.
Sistem VVA se vklopi pri 7.800 vrtljajih na minuto - tega voznik sicer ne opazi in ne občuti, zasveti se le obvestilo na zaslonu. Morda je to ena izmed prednosti pred konkurenco v tem razredu, ki tudi v Sloveniji zaradi kode 125 postaja vse popularnejša.
A pozor: kljub manjši prostornini je za obvladovanje male yamahe potrebno vseeno kar nekaj (motoristične) spretnosti in izkušenj. Deltabox okvir je v bistvu enak kot pri predhodniku, pri tem so Japonci nekoliko prilagodile nastavitve, vključno s premikom kota glave za stopinjo. Hod zadnjega vzmetenja je za malenkost manjši (110 mm v primerjavi s 114 mm), kar pomeni, da je zadnji del nekoliko nižji kot prej. Tudi krmilo je za 10 stopinj bolj odprto kot pred predhodnem modelu, kar vozniku omogoča nekoliko udobnejši položaj.
Vzmetenje s sprednjimi 41-milimetrskimi vilicami KYB in enojnim zadnjim amortizerjem ni nastavljivo, vendar je boljše kot pri nekaterih konkurenčnih strojih v tem razredu. Zavorni sistem v najnovejšem modelu ni spremenjen, R125 je že serijsko opremljen z ABS-om, spredaj je nameščen enojni, 292-milimetrski zavorni kolut, zadaj pa enojni 220-milimetrski; oba odlično opravljata svoje delo.
V mestu in na dirkališču
Na novinarski predstavitvi v Barceloni smo R125 okušali v vožnji po mestu, po zavitih podeželskih cestah od obale proti notranjosti in tudi na dirkališču. No, če smo natančni na karting stezi. Brez vzvratnih ogledal in s 'quickshifterjem', so bile športne minute na stezi prava zabava. Pri Yamahi se očitno niso ustrašili prikazati svojega najnovejšega športnega motocikla v nekoliko nenavadnem okolju, pa čeprav je del družinske športne linije: realno gledano dirkališče pač ni okolje, kamor sodi R125.
Tako na cesti kot na stezi, so se odlično izkazale pnevmatike Michelin Pilot Street, ki nudijo veliko stopnjo zaupanja. Pnevmatike lepo dopolnjujejo sprednje vilice KYB, ki zagotavljajo uravnoteženo vožnjo, brez prevelikega pogrezanja sprednjega dela ali sunkovitih trzanja krmila.
Vozniški položaj R125 je pričakovano športen, vendar je za majhen motocikel presenetljivo udoben. Čeprav je sedež nagnjen nekoliko naprej in sili noge k objemanju posode za gorivo, je še vedno dovolj prostora za udobje tudi višjeraslih voznikov. Sedaj nekoliko širše krmilo bolj spominja na model R7 kot na bolj umirjeni R3. Armaturna plošča je opremljena s petpalčnim barvnim TFT zaslonom, ki ga voznik upravlja z novimi stikali na krmilu. Preko Bluetootha je prek Yamahine aplikacije MyRide povezljiv s pametnim telefonom.
Časa ni mogoče zavrteti nazaj, mladosti ne vrniti. Kljub temu pa sem na R125 užival. V mislih sem se vseeno vrnil nazaj v rosna leta in si predstavljal, kaj bi bilo, če bi takrat lahko vozil s tako športno yamaho. Svet bi bil moj!
Čakam samo še ,da bodo dovoli skuterjem,da grejo vsaj 60km/h,da ne ovirajo promet na mestnih ulicah,ker če se pelješ po Celovški pred avtobusom 45 na uro oviraš promet,imaš pa po zakonu vso pravico,razmislite geniji za promet