Sodobni avtomobili so danes večinoma opremljeni z led dnevnimi lučmi, ki svetijo spredaj, zadnje luči pa so ob zadostni dnevni svetlobi ugasnjene, saj jih zakon izrecno ne zahteva. Ko se začne temniti in tipala za svetlobo to zaznajo, se na tako opremljenih avtomobilih avtomatsko prižgejo zasenčene luči in zadnje luči.
A to pri marsikaterem avtomobilu velja le za mrak, ne pa za siv oblačen dan ali meglo, saj tega tipala ne zaznajo. In zato se lahko zgodi nekaj takšnega, kar je opisal bralec na forumu: »Danes čez dan sem bil na izletu po Štajerski avtocesti iz Ljubljane proti Murski Soboti. Vreme je bilo oblačno, megleno, občasno je padal tudi dež. Skratka, bila je slaba vidljivost. In ko se tako vozim, opazujem predvsem novejše avtomobile, ki se vozijo brez zadnjih luči (tudi v predorih). Ko jih prehitevam ugotovim, da jim prednje ledice brezhibno svetijo, zadaj pa tema. In takih je na cesti veliko.«
Dodal je: » Zanima me vaše mnenje o novodobnim dnevnih lučeh. Sam menim, da bi bilo bolje če bi svetile luči tudi zadaj, predvsem zaradi takih voznikov, ki ne vedo, da morajo v megli, dežju in v slabem vremenu prižgati zasenčene luči, da bodo vidni tudi z zadnje strani. Predvsem zaradi svoje varnosti in varnosti drugih.«
Pogosti dogodek
To se na žalost pogosto dogaja, prihaja pa celo do ekstremov, ko na cesti denimo srečate avtomobil, ki celo v trdi temi vozi popolnoma neosvetljen. Pet let nazaj nam je bralec poslal video posnetek avtomobila, ki je brez luči po avtocesti brez luči vozil celo ponoči in to s hitrostjo 130-140 kilometrov na uro. Z avtomobilom seveda ni bilo nič narobe, saj so se zavorne luči in smerniki prižigali, le voznik ni vedel, da mora ročno prižgati »prave« luči. In tega se ni domisli niti po tem, ko ga je na neprižgane luči poskušal opozoriti skoraj vsak mimovozeči.
In četudi takšnemu vozniku »poblendate«, da bi ga opozorili, naj končno prižge luči, se ne bo nič zgodilo, saj ne ve, da je z njegovim avtomobilom kaj narobe, saj so osvetljeni instrumenti v notranjosti avtomobila osvetljeni. Kvečjemu bo mislil, da ste nestrpen voznik, ki mu na njegovi vožnji nekaj ni všeč. Učinek takšnih opozoril zato navsezadnje doseže prav nasprotno in takšen voznik zaradi vašega opozarjanja celo naredi kakšno dodatno neumnost.
Razumljivo je torej, da si veliko voznikov želi, da bi se zadeve na nek način uredile. Ena rešitev bi bila ta, da se v avtomobile vgradi dovolj natančna tipala, ki bodo zaznala ne le mrak, ampak tudi slabe svetlobne razmere podnevi, druga in verjetno bolj razumljiva rešitev pa bi bila, da zadnje luči preprosto vedno svetijo. Za prometno varnost bi bila ta rešitev morda še bolj pomembna kot pa led dnevne luči spredaj, saj je bila ureditev s prižganimi lučmi navsezadnje sprejeta z obrazložitvijo, da bodo avtomobili zato podnevi bolj vidni.
Voznik mora poznati svoj avtomobil
Za pojasnilo, kaj menijo o tej težavi, smo vprašanja naslovili tudi na Policijo in Agencijo za varnost prometa (AVP). Z AVP so nam odgovorili: »71. Člen Zakona o pravilih v cestnem prometu med drugim navaja, da mora voznik motornega vozila ali skupine vozil v cestnem prometu voziti s prižganimi dnevnimi svetilkami ali zasenčenimi žarometi. Ob zmanjšani vidljivosti se praviloma uporablja zasenčene žaromete ali meglenke s kombinacijo teh žarometov.«
Dodajajo, da iz zgoraj napisanega lahko ugotovimo, da je v lepem vremenu in ob dobri vidljivosti voznikom prepuščena izbira med dnevnimi lučmi ali zasenčenimi žarometi. V primeru slabe vidljivosti pa je voznik odgovoren, da poskrbi za zadostno vidnost svojega avtomobila. Dnevne luči torej v tem primeru niso dovolj, saj zadaj ne svetijo. Voznik mora svoj avtomobil tudi poznati do te mere, da ve, če se žarometi vključijo samodejno, sicer jih mora prižgati sam. Voznikom svetujejo, da v vsakem primeru preverijo, če ima vozil, ki ga vozijo, samodejni vklop zasenčenih žarometov.
Ker kljub samodejnemu vklopu zasenčenih žarometov v prometu pride do situacij, ko je bolj varno, če voznik sam vključi zasenčene žaromete (in z njimi tudi zadnje luči), pri AVP voznikom svetujejo, naj takoj, ko se vidljivost poslabša, sami vključijo zasenčene luči in poskrbijo za lastno in varnost drugih udeležencev v prometu.
Pri Policiji svetujejo, da vozniki ob slabi vidljivosti, če se te ne prižgejo avtomatsko, sami prižgejo zasenčene žaromete. Dodajajo, da so tudi oni v zadnjem času prejeli nekaj pobud občanov za ureditev tega področja. Zato so o tem obvestili tudi Ministrstvo za infrastrukturo, ki na tem področju pripravlja zakonodajo in predlagali, da preuči ustreznost ureditev na tem področju.
Skratka, če zadek našega avtomobila ob slabi vidljivosti ni osvetljen, za to ne moremo kriviti avtomobila ali proizvajalca, ampak smo tako kot v mnogih drugih primerih, ki se tičejo varnosti, sami dolžni poskrbeti, da z neosvetljenim avtomobilom ne ogrožano sebe in drugih udeležencev v prometu. Nevednost tudi v tem primeru ne bi smela biti izgovor za prometno nesrečo.
Imam ”avtomatiko”, ki pripali dolge LED, ko dohitim rikverc meglenkara. Takih idiotov nikoli ne zmanjka!
na vseh treh avtih pri hiši sem usposobil delovanje zadnjih luči ob prižganih dnevnih sprednjih. res je žalostno, da tega proizvajalci že v štartu tega ne naredijo, saj je pa varnost le na prvem mestu...
Za zadaj vozeče voznike je zelo moteče (predvsem ponoči in ob dežju) tudi pritiskanje na zavoro pred križišči, ko že vsi avti stojijo. Sploh če smo se ustavili na povsem ravnem delu. Pa tudi če avto »beži«, lahko uporabljamo ročno… ...prikaži več zavoro, mar ne? Sploh pri novejših avtomobilih je to še bolj enostavno, saj zavore ni potrebno sproščati, saj se sama, ob našem speljevanju. Pa vse lepo v letu 2022 in seveda srečno vožnjo.