V dneh, ko poteka vseslovenska akcija proti uporabi mobilnih telefonov med vožnjo, nas je zanimalo, na kakšen način policija lahko spremlja kršitelje in v katerih primerih smejo zaprositi mobilnega operaterja za podatke glede voznikovega početja.
Za nadzor voznikov avtomobilov se policisti trenutno zanašajo le na svoje oči, saj ne uporabljajo kakšnih dodatnih naprav. So pa pri aktualni akciji vpeljali novost, da voznike na določenem mestu, denimo križišču, opazuje policist v civilu, ki nato sporoča podatke o zapaženih kršiteljih patrulji, mimo katere bo peljal voznik.
Za nadzor tovornjakarjev, pri katerih ni neobičajna praksa, da med vožnjo gledajo celo filme na prenosnem računalniku, pa si policisti pomagajo s posebno teleskopsko kamero, ki je pričvrščena na strehi vozila. Imajo eno tako kamero, ki je namenjana nadzoru na avtocesti.
Kdaj vam lahko brskajo po telefonu?
Policija lahko pod določenimi pogoji zahteva dostop do podatkov mobilnih operaterjev. “V primeru da so bili podani razlogi za sum, da je bilo storjeno kaznivo dejanje za katero se storilec preganja po uradni dolžnosti, ima policija … zakonsko podlago za ugotavljanje uporabe mobilnega telefona med vožnjo v času prometne nesreče,” pojasnjujejo na policiji.
Razliko med prekrškom in kaznivim dejanjem predpisuje Kazenski zakonik v 323. členu: za kaznivo dejanje vas bodo policisti preganjali, če ste kot udeleženec v prometu s kršitvijo predpisov o varnosti cestnega prometa iz malomarnosti povzročili prometno nesrečo, v kateri je bila kakšna oseba hudo telesno poškodovana ali pa je celo umrla. “Takega postopka se poslužujemo v primeru, kadar sam način vožnje ali kakšen drug pridobljen dokaz pri ogledu prometne nesreče kaže na to, da bi bil lahko v času prometne nesreče uporabljen mobilni telefon. V teh primerih policija državnemu tožilcu poda pobudo, v kateri se obrazloži in utemelji podajo pobude za ugotavljanje uporabe mobilnega telefona na določenem kraju v točno določenem času.” Da se to tudi res zgodi, mora odobriti preiskovalni sodnik.
Policija pa pravi tudi to: “Ravno tako, se policija takšnega postopka poslužuje v primeru prometnih nesreč z znaki prekrška, če pri ogledu kraja nesreče ugotovi, da bi bil lahko med vožnjo nepravilno uporabljen mobilni telefon.”
Velov za širša pooblastila, Prelesnikova za uporabo zdajšnjih
Kot je znano, je direktor agencije za varnost v prometu Igor Velov pred dnevi dejal, da si bodo pri agenciji prizadevali za strožje kazni za nedovoljeno uporabo naprav, ki motijo zbranost med vožnjo, in da bi imela policija lahko širša pooblastila za ugotavljanje kršitev.
A informacijska pooblaščenka Mojca Prelesnik meni, da ima policija že sedaj številna pooblastila, ki ji v primeru nesreč omogočajo zbiranje dokazov in pridobivanje osebnih podatkov. “Treba se je zavedati, da gre pri pridobivanju prometnih podatkov o komunikaciji za hud poseg v zasebnost, ki ga ne moremo upravičiti zgolj za dokazovanje prekrškov. Vprašati se namreč moramo, ali si res želimo stalnega nadzora vseh udeležencev v prometu, s ciljem razrešitve nekaj posamičnih primerov.”
Prelesnikova vidi rezervo za učinkovitejši nadzor nad prekrškarji drugje, predvsem pri “klasičnem” policijskem delu in “klasični” opremi. Po njenem bi policija “v okviru klasičnega policijskega dela (torej preventivnega nadzora prometa in ustavljanja ob sumih prekrška) lahko razmislila o uporabi na primer posnetkov, kot jih naredijo z radarji za merjenje hitrosti, ki posnamejo voznika.”
Policija tudi nad ličenje in izpolnjevanje potnih nalogov
Kaj se bo izcimilo iz popravkov zakonodaje, v tem hipu še ni jasno, saj so na ministrstvu za infrastrukturo še v zgodnji fazi priprave sprememb. Imajo pa za novi zakon o pravilih cestnega prometa konkretne predloge pri policiji. "Veljavna zakonodaja prepoveduje samo uporabo naprav in opreme med vožnjo. Policija predlaga, da bi se zakonodaja motečih dejavnikov voznika med vožnjo razširila in bi zajemala tudi ostale - branje med vožnjo, pisanje, ličenje ...”
andrej.leban@zurnal24.si
Res je.....podpiram predlog
Postajamo narod zombijev in ovac.
Pa tudi vozijo po cesti, čeprav je kolesarska steza zraven.